• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 5 دی 1398
کد مطلب : 91312
+
-

اینجا فرصتی برای شادی نیست

امسال عید میلاد مسیح با بلایای طبیعی، جنگ و اشغالگری به کام مسیحیان تلخ شد

گزارش
اینجا فرصتی برای شادی نیست


تولد حضرت مسیح، هنگامه‌ای برای شادی و جشن میلیون‌ها انسان در سراسر دنیاست، اما امسال، مصیبت‌ و خشم، فرصت دور هم بودن و شادی را از بسیاری از مردم در چهار گوشه دنیا گرفته است.
در استرالیا، آتش‌سوزی بزرگ این کشور، کریسمس مردم را سیاه کرده است؛ در هنگ‌کنگ معترضان و پلیس کریسمس را خراب کردند؛‌ در آفریقا، سایه جنگ مجالی برای جشن و شادی نگذاشته و در بیت‌لحم، ‌یکی از مقدس‌ترین شهرهای مسیحیان دنیا، ظلم سیستماتیک رژیم صهیونیستی، رمقی برای بزرگداشت تولد حضرت مسیح (ع) نگذاشته است.

زندان توریستی 
بیت‌لحم، شهر تولد مسیح، یکی از مقدس‌ترین زیارتگاه‌های مسیحیان است و در روز تولد او، زائران زیادی از سراسر دنیا به این شهر در جنوب بیت‌المقدس سفر می‌کنند. با این حال، مردم در این شهر، ‌سال به سال فشار اقتصادی بیشتری را تجربه می‌کنند که دلیل عمده آن، سیاست‌های تبعیض‌آمیز اسرائیل نسبت به این شهر است. رژیم صهیونیستی، با شهرک‌سازی‌های‌ گسترده و جدا کردن این شهر از بیت‌المقدس با دیوارهای بتنی، به گفته سهیل خلیلیه فعال فلسطینی، این شهر را به یک زندان توریستی تبدیل کرده است. به گزارش وکس، امسال، علاوه بر محدودیت‌های پیشین، اسرائیل از ورود مسیحیان فلسطینی نوار غزه به بیت‌لحم هم جلوگیری کرده است. این اقدام رژیم صهیونیستی، حتی با انتقاد گروه‌های حقوق بشری اسرائیل هم مواجه شده است. سیاست غصب زمین‌های فلسطینی‌ها برای شهرک‌سازی در دهه‌های اخیر باعث شده تا سیل گردشگران به این شهر، به باری اضافی برای ساکنان آن تبدیل شود و مردم در این ایام، از عبارت «خفه شدن» برای توصیف حال و روز خود استفاده می‌کنند.

خونریزی در عید 
در بورکینافاسو، اتفاقی خونبار و وحشتناک‌ جشن مسیحیان را به عزا تبدیل کرده است. به گزارش الجزیره، دیروز، حمله به غیرنظامیان، باعث مرگ 35نفر شد که 31نفر آنان زن بودند. یک روز پیش از آن هم حمله به 2پایگاه نظامی در این کشور، باعث مرگ 7سرباز و 80نظامی شد. این بدترین حملات در 5سال اخیر در این کشور غرب آفریقا بوده است. گروه‌های تروریستی از سال2015 فعالیت خود را در این کشور شروع کرده‌اند و معمولا القاعده و داعش پشت این حملات هستند؛ هرچند تا عصر دیروز هیچ گروهی مسئولیت حملات اخیر را به‌عهده نگرفته بود. در پی این حملات خونبار، رئیس‌جمهور این کشور 2روز عزای عمومی اعلام کرد و جشن‌های کریسمس هم لغو شدند.

کریسمس، به سبک چینی
در هنگ‌کنگ، فروشگاه‌هایی که دکورهای خود را به مناسبت کریسمس تغییر داده بودند، به آوردگاهی بین معترضان دمکراسی‌خواه و نیروهای پلیس تبدیل شد. نه نیروهای دولتی و نه معترضان، هیچ برنامه‌ای برای آتش‌بس نداشتند و بدون توجه به کریسمس، همچون هفته‌های پیش علیه یکدیگر صف‌آرایی کردند. هرچند درگیری‌های خشونت‌باری گزارش نشده است؛ اما گزارش‌هایی از خرابکاری فروشگاه‌ها توسط معترضان و همینطور استفاده پلیس از گاز اشک‌آور منتشر شده و یک مرکز خرید، به‌خاطر درگیری‌ها تعطیل شد. بعد از این اتفاق‌ها، کری‌لام، فرماندار هنگ‌کنگ در فیس‌بوک از اینکه جشن کریسمس به‌خاطر «اقدامات غیرقانونی» معترضان، تخریب شده انتقاد کرد.

آتش به جان کریسمس
در استرالیا، کریسمس نه به‌خاطر درگیری و جنگ و اشغالگری که به‌خاطر قهر طبیعت به کام مردم این کشور تلخ شد. جشن‌های کریسمس در این کشور برگزار شدند، اما دود آتش‌سوزی‌های وسیع این کشور، کریسمس امسال آنها را سیاه کرده است. آتش‌سوزی هفته‌های اخیر در استرالیا 3.7میلیون هکتار را در استرالیا از بین برده و باعث مرگ 5نفر شده است. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده، با گرم‌تر شدن هوا، شدت آتش‌سوزی‌ها هم افزایش یابد. این آتش‌سوزی‌ها چنان بحرانی در استرالیا ایجاد کرده که نخست‌وزیر این کشور در پیام کریسمس خود به آن اشاره کرد و از نیروهای داوطلبی که در روز عید به جای ماندن در کنار خانواده‌هایشان به مهار آتش‌سوزی می‌پردازند تشکر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید