• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 91053
+
-

شیر زنده در برابر شیر کارتونی

بازسازی دوباره موفق‌ترین انیمیشن دهه 90 برای والت دیزنی پول‌ساز بود

شیر زنده در برابر شیر کارتونی

مترجم: آرش نهاوندی

خلاصه داستان
سیمبا، شیر جوانی است که در کودکی بر اثر حوادثی از پدر و مادرش جدا افتاده و اکنون که به سن جوانی رسیده دوباره به سرزمین پدری خود بازگشته، باید خود را آماده کند تا به‌عنوان پادشاه قانونی سرزمینش وظایف خود را عهده‌دار شود. اسکار، عموی سیمبا سال‌ها قبل موفاسا پدر وی را کشته و پادشاهی در سرزمین سیمبا را غصب کرده بود.

شناسنامه 
 مشخصات فیلم: شیرشاه 2019نسخه کاملا کامپیوتری لایو اکشن بازسازی شده از روی کارتون شیرشاه 1994 است.
 کارگردان: جان فاورو 
 تهیه‌کنندگان: جان فاورو، جفری سیلور و کارن گیلکرایست، 
 فیلمنامه: جف ناتانسون (براساس کارتون شیرشاه1994 که فیلمنامه آن را ایرینه مکی، جاناتان رابرتز و لیندا و ولورتون نگاشته بودند).
 موسیقی: هانس زیمر
 تدوین: مارک لیولسی، آدام گرستل
 کمپانی تولید‌کننده: والت دیزنی.

کارگردان شیرشاه

جان فاورو (سازنده شیرشاه)، بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی است. او تا به حال در فیلم‌های «رودی»(1993)، «اوضاع خیلی بد»(1998)، «جابه‌جایی‌ها» (2000) و «جدایی» (2006) بازی کرده است.  او همچنین در سریال تلویزیونی کمدی موقعیت «دوستان» (Friends) در نقش پیت بکر ظاهر شده است. او همچنین حضور پررنگی در«دنیای سینمای مارول»(فیلم‌های ابرقهرمانی) داشته. جان فاورو ضمن کارگردانی فیلم‌های «مرد آهنی»(2008) و «مرد آهنی2»(2010) در این فیلم‌ها در نقش هپی هوگان(هوگان خوشحال) بازی کرده است. او همچنین در یک سری از فیلم‌های «انتقام‌گیرندگان» ازجمله «انتقام‌گیرندگان: جنگ ابدیت» و «انتقام‌گیرندگان: بازی پایانی» (2019) ایفای نقش کرده است. علاوه بر این، جان فاورو در فیلم «مرد عنکبوتی: دور از خانه»(2019) بازی کرده است. «کتاب جنگل»(2016) و «آشپز»(2014) ازجمله دیگر ساخته‌های وی هستند.

سیمبا

سیمبا، پسر و جانشین موفاسا، پادشاه سرزمین‌های آفریقایی است. سیمبا در زبان سواحیلی در معنای شیر به‌کار می‌رود و در زبان‌های سرزمین‌های جنوب صحرای بزرگ آفریقا به‌ معنای پادشاه به‌کار رفته است. سیمبا شخصیت کارتونی است که در هر سه فیلمی که از شیرشاه ساخته شده حضور داشته است.

 کارتون شیرشاه

کارتون«شیرشاه» در سال 1994 به کارگردانی راجر آلرز و راب مینکوف ساخته شده. گفته می‌شود این کارتون با اقتباس از داستان هملت شکسپیر و وقایعی که برای حضرت یوسف(ع) و حضرت موسی(ع) رخ داده ساخته شده است. موضوع داستانی این کارتون نیز روایت داستان زندگی سیمبا، پسر موفاسا بود که درصدد باز پس‌گرفتن پادشاهی از عمویش اسکار بود. در این کارتون، زندگی سیمبا در میان سایر حیوانات جنگل، دور از سرزمین مادری خود به خوبی روایت و به تصویر کشیده شده است.

ضد قهرمان

ضد‌قهرمان فیلم، اسکار است که با قتل برادر خود موفاسا، قصد دارد جایگزین وی شود. اما پس از سال‌ها مانعی بر سر راه تحقق اهدافش می‌بیند؛ سیمبا بر عمویش پیروز می‌شود، او را سرانجام تبعید می‌کند.

جلوه های ویژه
برای ساخت لایو ‌اکشن شیرشاه یکی از بهترین تیم‌های جلوه‌های بصری و تصویری به خدمت گرفته شد. کمپانی مووینگ پیکچر، تیم و عوامل و امکانات جلوه‌هایی ویژه را برای ساخت شیرشاه 2019 فراهم کرد. رابرت لگاتو، الیوت نیومن و آدام والدز، کار نظارت برای جلوه‌های بصری شیرشاه را عهده‌دار بودند. در فیلم شیرشاه هیچ بازیگر انسانی حضور ندارد و تمام شخصیت‌های این فیلم توسط کامپیوتر ساخته شده‌‌اند.

فروش
فیلم شیرشاه 2019 با بودجه‌ای معادل 250 تا 260میلیون دلار ساخته شد و در سراسر دنیا بیش از 1.6 میلیارد دلار فروش کرد. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم کارتونی و دومین پرفروش‌ترین فیلم سال2019 است.

تریلر در 24 ساعت
تریلر فیلم شیرشاه 2019 در 24ساعت اول 224.6 میلیون بار دیده شده است. این دومین تریلر فیلم پر بازدید در بازه زمانی 24ساعت اول پس از انتشار است.

3.8 ستاره
3.8 ستاره تماشاگران برای شیرشاه، تماشاگران این فیلم در مجموع از 5 ستاره به این فیلم لایو‌ اکشن 3.8 ستاره داده‌اند.

سومین فیلم لایو اکشن
سومین فیلم سال؛ شیرشاه بعد از فیلم‌های کارتونی لایو‌ اکشن«دامبو» و «علاءالدین» سومین فیلم لایو اکشن سال 2019 است.

53 درصد نظر مثبت
در سایت روتن تومیتوز که نظرات منتقدان را بازتاب می‌دهد، فیلم شیرشاه توانسته نظر مثبت 53درصد از 386 منتقدی که درباره‌اش نظر داده بودند را به‌ خود جلب کند. در متاکرتیک نیز برمبنای آرای 53 منتقد، فیلم شیرشاه از 100 امتیاز 55 امتیاز کسب کرده است.

بیلی ایچنر
صداپیشه تیمون

بیلی ایچنر، تیمون (جانور دم عصایی) را از نظر فیزیکی کوچک‌ترین شخصیت فیلم شیرشاه و همچنین از لحاظ شخصیتی او را از بزرگ‌ترین شخصیت‌های شیرشاه توصیف کرده و می‌گوید: من عاشق ترکیب این اضداد در وجود تیمون هستم.

 بیانسه نولز کارتر
صداپیشه نالا


نالا بهترین دوست دوران کودکی سیمباست و در دوران بزرگسالی تبدیل به تنها عشق سیمبا می‌شود. جان فاورو درباره این شخصیت در فیلم شیرشاه 2019می‌گوید: شخصیت نالا در شیر شاه 2019 در مقایسه با نسخه اصلی کارتون در فیلم شیرشاه 1994 نقش پر‌رنگ‌تری دارد.

چیوتل اجیوفور
صدا‌پیشه اسکار

اسکار، برادر توطئه‌گر موفاسا پادشاه سرزمین‌های آفریقایی است. او عموی سیمبا نیز هست و درصدد تصاحب پادشاهی سرزمین‌های آفریقایی. چیوتل اجیوفو، اسکار شیرشاه 2019 را از نظر روانشناختی تمامیت‌‌خواه و بی‌رحم‌تر از اسکار شیرشاه 1994 توصیف کرده است.

ست روگن
صدا‌پیشه پومپا 

پومپا گرازی است که پس از فرار سیمبا به جنگل، او را به فرزندخواندگی قبول می‌کند و با او دوست می‌شود. روگن درباره صداپیشگی پومپا می‌گوید: به‌عنوان یک بازیگر تصور نمی‌کنم برای ایفای هر نقشی مطلوب باشم. اما پس از پذیرفتن پیشنهاد صداپیشگی در شیرشاه 2019 متوجه شدم که به خوبی از پس اجرای صدای پومپا برخواهم آمد.

دونالد گالوور
صداپیشه سیمبا

دونالد گالوور درباره فیلم شیرشاه 2019 می‌گوید: در این فیلم بیشتر روی سنین رشد و نوجوانی و بزرگسالی سیمبا تمرکز شده درحالی‌که در فیلم شیرشاه 1994 بخش مهمی از فیلم به حوادث دوران کودکی و نوجوانی وی اختصاص داشت.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :