کتابدرمانی برای کودکان
ترویج عادت کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان نهتنها بهمعنای تلاش برای ایجاد عادت به مطالعه در میان آنهاست، بلکه به آنها کمک خواهدکرد تا بسیاری از تواناییها و ضعفهای خود را بشناسند. ادبیات، برانگیزنده و آگاهیبخش است و درهای اکتشاف را میگشاید، اما آیا تاکنون کسی درباره ویژگی درمانی کتاب سخنی به میان آورده است؟ کودکانی که کتاب میخوانند متفکرتر و باهوشترند، نوجوانانی که کتاب میخوانند کمتر به سوی مسائل حاشیهای میروند و کمتر با مشکلات همسالانشان روبهرو میشوند. آنها وسعت دید بیشتری دارند و تجربه بیشتری هم کسب میکنند. اگر آنها در هر کتاب 10کلمه جدید بیاموزند پس از خواندن چند کتاب، کلمات بسیاری یاد میگیرند و همین امر به آنها کمک خواهد کرد تا در جمع بهتر و مثبتتر ظاهر شوند و توجه بیشتری را به سوی خود جلب کنند. حتی بزرگسالانی که کتاب میخوانند آرامتر و مفیدتر هستند و شاید اینها از خواص درمانی کتاب باشند، اما ویژگیهای کتابها به همینجا ختم نمیشود. ویژگی اعجابانگیز کتاب تا حدی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته با ایجاد کتابخانههای درمانی در محیط بیمارستانها نهتنها حضور در بیمارستان را برای بیماران آسان میکنند، بلکه با کتاب درمانی، بسیاری از بیماریها را از میان میبرند و این طرح در اغلب کشورها تا 98درصد موفق بوده است. این کتابها که به دقت بررسی و انتخاب شدهاند در «کتابخانهدرمانی» گردآوری و در اختیار بیماران قرار داده میشوند. با مطالعه این کتابها بیماران در دوران بستری بودنشان به توانایی ، شجاعت و امید دست پیدا میکنند؛ بهطور مثال کودک 8 سالهای دلش نمیخواهد برای شروع شیمیدرمانی، موهای سرش را از ته بزند. مددکار برای او داستانی میخواند؛ داستان درباره کودکی است که درمییابد پس از درمان، دوباره موهایش درمیآیند. در پایان داستان، کودک به مددجو میگوید:«من هم حاضرم موهایم را بزنم.»
در بسیاری از کشورها کتابخانههای سیار برای کودکانی که باید مدتی را در بیمارستان سپری کنند درنظر گرفته شده است. کودکان میتوانند از این کتابها بهرهمند شوند و سپس آنها را با خود به خانه ببرند. پس میتوان گفت نهتنها کتاب بهعنوان نوعی وسیله سرگرمی و تفریح محسوب میشود بلکه ویژگیهای دیگری هم دارد که خیلیها از آن غافلند.
منبع:ایندیپندنت، نویسنده:جاناتان اسمیت