• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90815
+
-

بی‌تابی ترامپ برای استیضاح

دونالد ترامپ و هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه‌اش، خواستار برگزاری سریع دادگاه استیضاح او در سنا هستند و دموکرات‌ها امیدوار به خرید زمان

آمریکا
بی‌تابی ترامپ برای استیضاح


 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از رای تاریخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح او، رویکردی هجومی گرفته و نگران از پیش آمدن یک بن‌بست سیاسی در کنگره، خواستار برگزاری سریع جلسه محاکمه خود در سنا شده است. 
به گزارش بی‌بی‌سی، مجلس نمایندگان روز چهارشنبه در جلسه‌ای تاریخی، استیضاح ترامپ به اتهام سوءاستفاده از قدرت و جلوگیری از انجام وظیفه کنگره را تصویب کرد. این مصوبه، تنها با آرای 230نماینده دموکرات تصویب شد و هیچ کدام از 197 هم‌حزبی ترامپ به آن رای ندادند. به این ترتیب، ترامپ بعد از اندرو جانسون و بیل کلینتون، سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست که رسما استیضاح می‌شود. بر اساس قانون اساسی آمریکا، حالا ترامپ باید در جلسه محاکمه‌اش در سنا حاضر شود. با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا، شانس برکناری او بسیار اندک است. 
اما مسئله در حال حاضر، زمان و چگونگی برگزاری محاکمه در سناست. دموکرات‌ها، پروسه ارسال مصوبه استیضاح به سنا را شروع نکرده‌ و گفته‌اند تا زمانی که مطمئن نشوند محاکمه عادلانه‌ای در سنا برگزار می‌شود این کار را نخواهند کرد. همین امتناع از ارسال مصوبه، با انتقادهای شدید جمهوری‌خواهان مواجه شده و ترامپ در توییتر، به شدت به آنها حمله کرده و خواسته است که محاکمه‌اش سریع‌تر برگزار شود. او در توییتر نوشته است: «دموکرات‌هایی که جلوی حضور من در جلسات مجلس را گرفتند و بدون وکیل و هیچ چیزی آن را برگزار کردند، حالا می‌خواهند به سنا بگویند که محاکمه را چطور برگزار کند. در واقع، آنها هیچ مدرکی برای اثبات هیچ چیزی ندارند... من خواستار یک محاکمه فوری هستم.»
کار ترامپ بعد از آن به استیضاح رسید که مشخص شد به رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیقات درباره عملکرد جو بایدن رقیب سیاسی خود و پسر او، فشار آورده و بعد از آن هم حاضر نشده است با تحقیقات کنگره در این باره همکاری کند. 
همین اتهام‌ها کافی بود تا دموکرات‌ها، استیضاح ترامپ را در مجلس نمایندگان تصویب کنند. اما سرانجام استیضاح، تنها بعد از برگزاری محاکمه در سنا مشخص می‌شود و به نظر نمی‌رسد که دموکرات‌ها عجله‌ای برای به پایان رساندن این ماجرا داشته باشند. آنها امیدوارند فضای ایجادشده کمی بیشتر طول بکشد تا فضای عمومی بیش از پیش به ضرر ترامپ تغییر کند. برخی کارشناسان هم معتقدند هرچه روند محاکمه ترامپ بیشتر طول بکشد، احتمال تخریب او بیشتر است و این می‌تواند در انتخابات سال آینده آمریکا به ضرر رئیس‌جمهور آمریکا باشد. 
 نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است تا زمانی که دموکرات‌ها با نحوه برگزاری محاکمه ترامپ در دادگاه موافق نباشند مصوبه استیضاح را به سنا نخواهد فرستاد. 
شرایط محاکمه را میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا تعیین خواهد کرد و دموکرات‌ها خواستار این هستند که او جزئیاتی از نحوه محاکمه، از قبیل این که چه شاهدانی فراخوانده خواهند شد و چه کسانی شهادت خواهند داد را ارائه کند. 
با این حال مک‌کانل چندان به همکاری با دموکرات‌ها تمایل ندارد. او بعد از ملاقات با چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات‌ها گفته است: «ما در بن‌بست هستیم.»
او پروسه تصویب استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان را یکی از ناعادلانه‌ترین روند‌هایی که در تاریخ وجود داشته خوانده است. با این حال دست بالا، با او و هم‌حزبی‌هایش است؛ 56سناتور از 100سناتور جمهوری‌خواه هستند و براساس قانون، رئیس‌جمهور تنها زمانی در محاکمه استیضاح برکنار خواهد شد که دو سوم سناتورها، به برکناری او رای بدهند. 
تاخیر در برگزاری محاکمه ترامپ در سنا، برنامه‌های کاخ سفید برای کسب یک پیروزی از این بازی را به هم ریخته است. به گزارش سی‌ان‌ان، تیم ترامپ از مدت‌ها پیش امیدوار بود که برگزاری محاکمه رئیس‌جمهور آمریکا در سنا، به جلسه‌ای برای تاکید بر بی‌گناهی او تبدیل شود و حالا تاخیر در این جلسه، به ضرر او تعبیر می‌شود. 
شرایطی که ایجاد شده، تیم حقوقی ترامپ را هم دچار تردید کرده است و آنها بر سر نحوه دفاع از رئیس‌جمهور دچار اختلاف شده‌اند. برخی معتقدند؛ رئیس‌جمهور باید بر روی دفاع حقوقی از خود متمرکز شود و برای این مسئله، بهترین گزینه پت سیپولون، مشاور حقوقی کاخ سفید است. با این حال برخی دستیاران ترامپ معتقدند؛ کشیده‌شدن این مسئله به فضای عمومی جامعه آمریکا، باعث تغییر شرایط شده و حالا باید به فکر تیمی بود که بتواند در اقناع افکار عمومی آمریکا هم موفقیت داشته باشد؛ چون این محاکمه، صرفا حقوقی نیست. 

سنا، دادگاهی برای رئیس‌جمهور 
سنا، براساس قانون اساسی آمریکا، در پرونده استیضاح رئیس‌جمهور، عملا به یک دادگاه تبدیل می‌شود. ریاست این دادگاه، بر عهده قاضی ارشد دیوان‌عالی آمریکاست، اما در نهایت این سناتورها هستند که نقش قاضی و هیات منصفه را به عهده می‌گیرند. نانسی پلوسی گروهی از دموکرات‌ها را به عنوان «مدیران استیضاح» تعیین می‌کند. وظیفه آنها، ارائه مصوبه استیضاح مجلس نمایندگان به سناست. در نهایت، بعد از مطرح شدن اتهام‌ها و دفاع رئیس‌جمهور، اعضای سنا به عنوان اعضای هیات منصفه به برکناری یا ابقای رئیس‌جمهور رای می‌دهند. رئیس‌جمهور، تنها در صورتی که دوسوم از 100 عضو سنا به برکناری او رای بدهند از قدرت خلع می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید