• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90805
+
-

یلدای 98 در خیابان‌های شهر چگونه می‌گذرد؟

شلوغ‌ترین شب سال

مروری بر طرح‌های شهرداری و پلیس برای آخرین شب پاییز

شلوغ‌ترین شب سال

سبا ثروتی_روزنامه نگار

با نزدیک شدن شب یلدا، جنب‌وجوش در لایه‌های مختلف شهر افزایش پیدا کرده است. از خانواده‌ها گرفته تا مقامات شهری و پلیس، همگی خود را برای برگزاری مراسم ویژه طولانی‌ترین شب سال آماده می‌کنند. برگزاری برنامه‌های فرهنگی از قبیل انواع جشن‌ها و گردهمایی‌ها در مراکز شهر تهران و برنامه‌های مدیریت ترافیک و کاهش بار ترافیک از دل خیابان‌های شهر، از برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور ناجاست.

برنامه‌های شهرداری 
شهرداری تهران به مناسبت آغاز زمستان، با تأکید بر خانواده‌محور‌بودن برنامه‌هایی که در دست اجرا دارد، طرح‌های مختلفی را به اجرا خواهد گذاشت. ایجاد ستاد یلدا و برگزاری برنامه‌ای ویژه یلدا در سینما رازی با حضور کارگران فضای سبز شهرداری، ازجمله این طرح‌هاست همچنین قرار بر این است که جشنواره انار که باید تا 15آذر به پایان می‌رسید تا شب یلدا ادامه پیدا کند.
همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از تهیه و تدارک بسته‌های یلدایی برای کودکان بی‌سرپرست و بهزیستی خبر داده‌ و دیدار با خانواده شهدای مسیحی در کلیسا را نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری در شب یلدا اعلام کرده‌ است.
ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز محوریت برنامه‌های یلدایی شهرداری را توجه به مناطق پایین‌ شهر اعلام کرده‌ است. همچنین قرار است برنامه شب یلدای اقوام در مناطق مختلف تهران برگزار شود و با توجه به جمعیت قابل توجه آذری‌ها در منطقه 19، آیین سنتی آذری‌ها در این منطقه برگزار خواهد ‌شد. در سایر مناطق نیز به همین ترتیب برنامه‌های قومی اجرا خواهد شد. از دیگر برنامه‌های یلدایی شهرداری تهران، ویژه مهاجران خواهد بود. این برنامه با محوریت یلدا در منطقه 20 و ویژه مهاجران تهران برگزار خواهد شد. اجرای کارناوال شب چله با همکاری خانه تئاتر در مناطق جنوبی شهر، اجرای برنامه‌هایی ویژه مددجویان گرمخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان، اجرای سمفونی پاییز با همکاری اداره کل بانوان، اجرای برنامه‌های یلدایی در سرای محلات، آماده‌سازی بسته‌های شب یلدا برای مدارس پرتو، تهیه فرش‌برگ‌های بزرگ و کوچک در نقاط مختلف شهر، اجرای برنامه چله اقوام فارسی‌زبان با مشارکت گروه‌های تاجیک و افغانستانی، شعرخوانی طنز، فال‌حافظ، موسیقی اقوام مختلف و دیوارنوشت یادگاری در برج میلاد و رونمایی از سردیس هخامنشی در این مکان و برگزاری کارناوال قصه‌‌گویی از 26 تا 30 آذر در سرای محله‌ها از دیگر برنامه‌های شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن به شمار می‌روند.

توصیه‌های ترافیکی
طرح‌های ترافیکی پلیس در چنین شب‌هایی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تهران به هر مناسبتی می‌تواند درگیر ترافیک شود؛ نم‌نم باران، بارش برف، وزش باد شدید یا به ‌خاطر رویداد‌های اجتماعی فراگیری مانند انواع مناسبت‌ها، جشن‌ها و عزاداری‌ها. شب یلدا نیز یکی از مناسبت‌های مهم سال برای ایرانیان است که ساکنان شهرهای بزرگی مانند تهران را از نظر ترافیکی درگیر خود می‌سازد. افزایش تردد خانواده‌ها برای خرید یا دید‌وبازدید عاقبتی نخواهد داشت مگر گره‌های ترافیکی کلافه‌کننده که باز شدن آنها ممکن است بیش از یک ساعت زمان ببرد. از این‌رو است که هرسال پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران یا پلیس راهور، طرح‌هایی را برای مهار ترافیک یا ثبت تخلف رانندگان به اجرا می‌گذارند.
به گفته شهاب‌الدین کرمانشاهی، عضو هیأت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، شب یلدا یکی از ایام خاص است که حجم تردد و ترافیک به‌صورت غیرعادی افزایش پیدا می‌کند. طبیعی است که در چنین شرایطی به‌دلیل افزایش غیرعادی حجم تردد، شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری متناسب با حجم ترافیک نمی‌تواند خدمات‌رسانی کند و دچار اختلال می‌شود. این اتفاق در کلانشهرها طبیعی است، به‌ویژه در تهران که در روزهای عادی نیز شبکه عبور و مرور درون‌شهری به ظرفیت خود بسیار نزدیک است و در روزهای عادی نیز وضعیت خوبی در خیابان‌ها حاکم نیست. به بیانی دیگر مسئله ترافیک تنها مختص روزهای خاص نیست. خودرو‌محوری در تهران و دیگر کلانشهرها عواقبی مانند آلودگی هوا و ازدحام را به‌دنبال دارد. ایام خاص در همه جای دنیا مسئله‌ساز می‌شوند، اما نکته حیاتی این است که در چنین ایامی شرایطی به ‌وجود آید که خدمات امدادی مانند اورژانس و آتش‌نشانی بتوانند به موقع پاسخگو باشند. همچنین باید توجه داشت که هرقدر شبکه معابر درون‌شهری شلوغ‌تر باشد حساسیت آن به اتفاقاتی مانند پارک دوبل، تصادف‌های کوچک، گرفتگی‌های کوچک در چهارراه‌ها نیز بیشتر می‌شود و در نتیجه عواقب آن دیرتر در شبکه معابر حل خواهد ‌شد.
به گفته کرمانشاهی در چنین ایامی باید اطلاع‌رسانی و یادآوری نسبت به آنچه در ایامی مانند شب یلدا قرار است رخ دهد را افزایش داد تا شهروندان شرایط را بدانند و اگر می‌توانند سفرهای درون‌شهری غیرضروری خود را به زمانی دیگر موکول کنند. پلیس راهور نیز باید این تسلط را داشته باشد و در جریان باشد که تصادف‌های کوچک را سریع‌تر جمع‌آوری کند و از تبعات آن بر تشدید ترافیک بکاهد. استفاده از ایده‌های تشویقی که البته لزوما نمی‌توانند حجم چندانی از ترافیک را کم کنند نیز می‌تواند مردم را به استفاده از سامانه حمل‌ونقل عمومی تشویق کند. با این‌همه اطلاع‌رسانی و آمادگی شهروندان درباره چنین ایامی مهم‌ترین اقدام است؛ اینکه از سفرهای غیرضروری و خرید در این شب خودداری کنند؛ به‌ویژه با خودروهای شخصی.

هوای یلدا چطور است؟
وضعیت آلودگی هوا در تهران به حدی طاقت‌فرسا شده ‌است که دیگر اهمیتی ندارد برف ببارد یا باران و یا تگرگ، هوا فقط تمیز و قابل تنفس باشد برای گذراندن طولانی‌ترین شب سال کفایت می‌کند. با این‌همه اپلیکیشن‌های هواشناسی خبر از یلدایی بدون بارش در پایتخت می‌دهند و روز 30 آذر را روزی آفتابی و شب آن را بدون ابر و بارندگی پیش‌بینی می‌کنند. احد وظیفه، کارشناس هواشناسی، اما می‌گوید احتمالا روز شنبه 30آذر 1398، 21دسامبر 2019جریان ضعیفی در کشور حاکم می‌شود که نه در قالب بارندگی گسترده، ولی حوزه جنوب غرب تا غرب کشور و مرکز کشور را به شکل بارندگی بسیار خفیف درگیر خود می‌سازد. به گفته او انتظار مشاهده تغییرات جوی چندان زیادی در آخرین روز و شب پاییز وجود ندارد. مناطق جنوب غرب تا مرکز شامل تهران نیز می‌شود از این‌رو ممکن است در پایتخت نیز بارندگی خفیفی را شاهد باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید