• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90801
+
-

مرگ ششمین کارگر در معدن ممنوعه

ریزش کوه در معدن غیرمجاز و ممنوعه آلبلاغ در حوالی شهرستان اسفراین، جان ششمین کارگر را گرفت. این حادثه در حالی رخ می‌دهد که روزانه ده‌ها نفر از جوانان روستایی به‌خاطر بیکاری راهی کوهستان صعب‌العبور ساریگل می‌شوند تا با کندن کوه و حفر تونل‌های غیرمجاز اقدام به برداشت سنگ‌ روی و سرب کنند.

به‌گزارش همشهری، معدن آلبلاغ مدت‌هاست که به‌خاطر اتفاقات عجیب و غریبی که در آن در حال رخ‌دادن است، مورد توجه رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌های خراسان شمالی قرار گرفته است. این معدن تازه کشف شده در منطقه کوهستانی و حفاظت‌شده ساریگل قرار دارد و قرار‌گرفتن آن در منطقه حفاظت‌شده محیط‌زیست باعث شده که وزارت صمت نتواند آن را به ثبت رسانده و نسبت به برداشت قانونی روی و سرب از این معدن اقدام کند. با این حال، بسیاری از جوانان بیکار و کارگران فصلی روستاهای اطراف اسفراین با اطلاع از وجود ذخایر روی و سرب در این منطقه، روزانه راهی این منطقه کوهستانی می‌شوند تا با حفر تونل و کندن کوه، به سنگ‌های روی و سرب دست پیدا کرده و آنها را برای فروش به دلالان به شهر منتقل کنند. 
به‌گفته مردم منطقه، دلالانی که از چند‌ماه پیش و همزمان با کشف این معدن سر و کله‌شان در اسفراین و روستاهای اطراف پیدا شده، هر کیلو سنگ روی و سرب را به مبلغ 5هزار تومان خریداری کرده و آنها را به کارخانه‌های سرب و روی زنجان منتقل کرده و در آنجا به‌فروش می‌رسانند. حضور همین دلالان باعث شده تا جوانان بیکار و کارگران فصلی سوار بر الاغ برای استخراج غیرمجاز راهی معدن آلبلاغ شده و اقدام به حفر تونل‌های خطرناک کنند، اما همین حفاری غیرمجاز و ناایمن حوادث هولناکی را نیز به همراه داشته است که به مرگ تعدادی از این کارگران منجر شده است. بعدازظهر چهارشنبه گذشته ریزش کوه در معدن غیرمجاز آلبلاغ باعث شد که یکی از کارگران جوان جان خود را از دست دهد.این حوادث تا‌کنون جان 6جوان را گرفته است. با مرگ ششمین کارگر  دادستانی نیز وارد پرونده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید