• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90787
+
-

یلداگردی در آخر پاییز

مسجد‌جامعی از پیگیری برای راه‌اندازی بوستانی برای توان‌یابان ذهنی و رفتاری خبر داد

مجید جباری _ خبرنگار

تهرانگردی این هفته مسجد جامعی و گروه تهرانگرد که دیروز در واپسین روزهای پاییز  و به مناسبت در پیش بودن جشن یلدای ایرانی انجام شد، یک دستاورد مهم برای توان‌یابان  ذهنی و گروه های خاص داشت. پیگیری جهت راه اندازی بوستانی برای کودکان و توان‌یابانی که فضای کافی برای فعالیت های جانبی ندارند، موضوعی بود که عضو فرهنگی شورای شهر تهران در بازدید از مرکز توانبخشی و مراقبتی معلولان ذهنی  خیریه وحدت  بر آن تاکید کرد. اما یلدا‌گردی گروه کاشف پایتخت دیروز صبح با بازدید از بنیاد فرهنگی - هنری فرش رسام عرب‌زاده شروع شد. این بنیاد فرهنگی در کنار اقدامات مربوط به حوزه فرشبافی، با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین برپایی مراسم و آیین‌های ایرانی اسلامی فعالیت می‌کند. مرحوم سیدابوالفتح رسام عرب‌زاده، بنیانگذار این بنیاد از اساتید فرشبافی ایران بود که با تلفیق سنت‌های فرش با نوآوری‌های هنری در طرح، فلسفه و ادبیات را به‌کار گرفت و باعث دگرگونی جدیدی در زندگی چندهزارساله فرش شد. یا قائم محمد، پیمان دو پدیده، خلوت رندان، جلوس کورش، خورشیدها، تا لب بحر، مسجدچهارباغ اصفهان و... ‌از نمونه آثار نفیس این استاد فرشبافی به شمار می‌آید. بازدید گروه تهرانگرد از مجموعه ارزشمند موزه مدرسه سروش در محله پاسداران، دومین برنامه این هفته احمد مسجدجامعی بود. اهمیت این مدرسه از آن جهت است که مدیران مدرسه با ابتکار جالب خود کتاب‌های آموزشی قدیمی و همچنین مدارک تحصیلی صادر‌شده در دوره‌های مختلف آموزشی کشور را در قالب گنجینه‌ای نفیس گرد‌آوری کرده‌اند. حضور در جشن یلدای کودکان توان‌یاب «مرکز خیریه وحدت» سومین برنامه مسجد‌جامعی به همراه گروه تهرانگرد بود. این مؤسسه خیریه که تماما با کمک خیرین اداره می‌شود، با برخورداری از 70مادریار از حدود 180کودک با معلولیت‌های ذهنی و جسمی نگهداری می‌کند.

عضو فرهنگی شورای شهر تهران در بازدید از این مرکز به همشهری گفت: «متأسفانه با توجه به افزایش تعداد معلولان ذهنی و جسمی در جامعه و همچنین با توجه به اینکه این افراد ازجمله کودکانی که در مجموعه خیریه وحدت نگهداری می‌شوند، فضای کافی و اختصاصی برای فعالیت‌های جانبی در شهر ندارند، لازم است‌ مدیریت شهری فضایی را به‌عنوان بوستان‌های خاص کودکان برای آنها درنظر بگیرد.»
او اضافه کرد: «این روزها فضای شهری تحت‌تأثیر یلداست؛ از این‌رو من به‌عنوان عضوی از شورای شهر تهران از تمام افرادی که در کار خیر شریک هستند، می‌خواهم کودکان، سالمندان و افراد خاص را در مناسبت‌هایی مانند یلدا و دیگر جشن‌ها تنها نگذارند. ضمن اینکه حضور در مرکز خیریه وحدت، بهانه‌ای بود که به دیگر مشکلات آنها هم رسیدگی شود.» در این بازدید که حدودا 2ساعت به طول انجامید، تهرانگردها از نمایشگاه عکس و نقاشی که در این مرکز برپا شده بود، دیدن کردند. همچنین گروه سرود دختران توان‌یاب ‌با اجرای سرود «ای ایران»، گروه تهرانگرد را به وجد آوردند. در پایان این بازدید محمد محمد‌دوست، شهردار منطقه4 به پیشنهاد مسجد‌جامعی قرار شد 4تابلوی نقاشی کودکان توان‌یاب را برای کمک به این خیریه خریداری کند.» تهرانگردها دیروز در ادامه برنامه خود، سری هم به نخستین خانه محیط‌زیستی تهران واقع در حکیمیه زدند و با دکترعباس افتخاری، طراح و معمار و سازنده این خانه منحصر‌به‌فرد دیدار کردند. این خانه محیط‌زیستی در 350متر زیربنا تماما با چوب ساخته شده و برق آن با انرژی خورشیدی تامین شده‌است. این خانه چوبی ضدحریق‌ و ضد‌آفت می‌تواند زمین‌لرزه به بزرگی 8ریشتر را تحمل کند.
اما تهرانگردی این هفته مسجد‌جامعی با دیدار از سالمندان خانه مهرپویا ادامه پیدا کرد و تهرانگردها در جشن یلدایی که مسئولان این مرکز تدارک دیده بودند، حضور یافتند و دقایقی را با مادران این مرکز سپری کردند. تهرانگردی دیروز با دیدار از باغ پرندگان پایان یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید