• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90786
+
-

برنامه‌های میان‌مدت آلودگی هوا گم شده است

هوای کلانشهرهای کشور از امروز تا چهارشنبه‌ آلوده است و هیچ تصمیم مشخصی برای این دوره گرفته نشده است

برنامه‌های میان‌مدت آلودگی هوا گم شده است

سید محمد فخار _ خبر‌نگار

تاکنون هیچ مدیری در کشور برنامه میان‌ مدتی برای کاهش آلودگی هوای شهرها اجرا نکرده است. همه اقدامات اجرایی در عرصه کاهش آلودگی هوا به 2نوع کوتاه‌مدت و بلندمدت تعریف می‌شوند. در کوتاه‌مدت مدارس و ادارات تعطیل می‌شوند، اورژانس به میادین می‌آید و تردد ماشین‌ها زوج و فرد می‌شود. در بلندمدت هم کرور کرور مصوبه و بند و قانون روی هم می‌آیند، بی‌آنکه اجرا شوند. در عین حال برای شرایط میان‌مدت هیچ برنامه‌ای نداریم.دیروز ظهر تقریبا برای همه مسجل شد که آلودگی هوا 5روز نفسگیر در شهرهای بزرگ کشور باقی خواهد ماند و تا چهارشنبه خبری از باد و باران نیست. این خبر را همه دنبال‌کنندگان فضای مجازی خواندند که «طبق اعلام سازمان هواشناسی، به‌دلیل پایداری جو ‌افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ، پرجمعیت و صنعتی رخ می‌دهد و این شرایط تا روز چهارشنبه چهارم دی‌ماه ادامه دارد.» اما دریغ از برنامه‌ای میان‌مدت که برای دست‌کم یک دوره هفته‌ای تصمیم بگیرد. حتی هراز چند گاهی طرح‌های تعطیلی دوره‌ای مدارس در پاییز و زمستان شنیده می‌شود، اما به‌دلیل قابل پیش‌بینی نبودن روزهای ایستایی هوا و موج‌های آلودگی این طرح‌ها نیز رد می‌شوند.

3تصمیم موقت و تکراری
دیروز کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل جلسه داد تا امروز و فردا (شنبه و یکشنبه) مدارس شهر را تعطیل کند. همچنین در این 2روز طرح تردد زوج و فرد از در منازل برای خودروهای شخصی اجرایی می‌شود و تردد کامیون‌ها نیز ممنوع شد. حال باید دید برای بعد از یکشنبه چه تصمیم موقتی گرفته می‌شود و آیا در همین دوره 2روزه، امروز و فردا نیز آلودگی هوا تشدید می‌شود یا خیر؟ 

آذر دود
آذر‌ماه امسال یکی از بدترین ماه‌های پاییزی طی سال‌های اخیر تهران بوده است. در کل‌ماه آذر تنها 12روز هوا سالم بوده و 15روز هوا ناسالم برای گروه‌های حساس و 3روز نیز ناسالم برای همه ثبت شد. برخلاف آذرماه 4سال اخیر، امسال، هیچ روز پاکی در هوای تهران ثبت نشد. بر مبنای آمار و ارقام منتشره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در 60درصد روزهای آذر امسال هوا آلوده بوده و تنها در 40درصد روزها هوای سالم تنفس شده است. همچنین هفته آخر آذر امسال، آلوده‌ترین هفته سال بود که در آن هوا 2روز سالم، 3روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 2روز ناسالم برای همه بود.

پیش‌بینی امروز
نتایج پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که امروز شنبه، 30آذر بیشینه وزش باد به 303متر بر ثانیه در ساعت 5صبح رسیده و کمینه آن 0.6متر بر ثانیه در ساعت 17رخ می‌دهد تا شرایط برای یک روز کاملا آلوده آماده شود. از طرفی با آغاز تردد خودروها در نخستین روز هفته شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها در بیشتر مناطق پایتخت هستیم، هرچند با وجود شرایط مساعد جوی در ابتدای روز، نسبت به روز گذشته از میزان کمتری برخوردار است. عدم ‌وزش باد مؤثر طی روز نیز سبب می‌شود پراکندگی آلاینده‌ها محدود شود و کیفیت هوا در مناطق پرتردد در وضعیت نامطلوب باقی بماند. شایان‌ذکر است که در اواخر وقت امروز، با تداوم پایداری جوی، تجمع ذرات معلق ناشی از تردد خودروها و به‌تبع آن برقراری وضعیت ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس دور از انتظار نخواهد بود.

   7تصمیم جدید دولت

هیأت دولت در جلسه اخیر خود 7تصمیم برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور گرفت و مقرر شد اجرای قانون هوای پاک با جدیت بیشتری پیگیری شود. تصمیمات دولت در پی می‌آید:
   جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده به‌ویژه خودروهای اسقاطی به محدوده کلانشهرها 
   سرعت دهی به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی 
   بررسی مجدد و تصمیم‌گیری درخصوص طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی
   عدم ‌استفاده صنایع بزرگ حاشیه کلانشهرها از مازوت 
   عدم‌فعالیت صنایع آلاینده در فصل وارونگی هوا
   انجام هماهنگی‌ها توسط وزارت کشور با شهرداری‌ها و پلیس راهور برای جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده به شهر 
   استانداردسازی موتورهای خودروها مطابق قانون



 

این خبر را به اشتراک بگذارید