• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90763
+
-

الکس نوری: از تیم‌های ایرانی پیشنهاد غیررسمی داشتم

الکس نوری: از تیم‌های ایرانی پیشنهاد غیررسمی داشتم

در نقل‌‌و‌انتقالات پیش از فصل شایعاتی درباره مذاکرات برخی تیم‌های ایرانی با الکس نوری به گوش می‌رسید. گفته می‌شد سرمربی ایرانی سابق تیم‌های وردربرمن و اینگول‌اشتات گزینه نیمکت پرسپولیس و تراکتورسازی است اما خودش اعتراف می‌کند که هرگز مذاکرات مستقیم شکل نگرفت. اتفاقا شنیده شده که یکی از دلایلی که او از لیست پرسپولیس خط خورد، این بود که حاضر نشد مستقیم با نماینده باشگاه ایرانی در ترکیه به گفت‌وگو بنشیند.الکس نوری حالا به‌عنوان دستیار یورگن کلینزمان در هرتابرلین کار می‌کند و می‌داند که یواخیم لو هم کارش را در چنین سمتی در تیم ملی آلمان و در کنار کلینزمان آغاز کرده بود. هرتابرلین با کلینزمن و الکس نوری، در 4بازی اخیر نتایج قابل‌قبولی گرفته. آنها 2روز پس از ورود به تیم، از دورتموند پرستاره شکست خوردند، در بازی با فرانکفورت 2-2 شدند اما 2بازی دشوار مقابل تیم‌های بالای جدولی فرایبورگ و لورکوزن را بردند.
 قبل از بازی با لورکوزن با الکس نوری گفت‌وگویی مکاتبه‌ای داشتیم. او به‌خاطر شرایط باشگاه و موقعیت شغلی‌اش ترجیح داد به تعدادی از سؤالات ما پاسخ ندهد؛ چون هر پاسخی می‌توانست سروصدای زیادی ایجاد کند. مشخصا به پرسش‌هایی درباره وضعیت کنونی تیم ملی و پیشنهادش از پرسپولیس پاسخ نداد.
 حضور یک مربی ایرانی روی نیمکت تیم‌های بوندس‌لیگایی، موفقیت بزرگی بود. طبیعی است بعد از چنین موفقیتی از فوتبال ایران هم پیشنهاد داشته باشید. آیا این اتفاق برای شما افتاد؟ 
من با تعدادی از باشگاه‌های ایرانی تماس‌هایی غیررسمی داشتم اما هیچ‌وقت کار به مذاکرات رسمی و جدی نکشید.
 بعضی از مربی‌ها بعد از اینکه سرمربی شدند، دیگر حاضر نیستند به‌عنوان دستیار پیشنهادی را بپذیرند‌ اما شما این کار را کردید. دلیلش چه بود؟ وسوسه کار با کلینزمان یا اینکه فکر می‌کنید هنوز نیاز دارید به‌عنوان نفر دوم تجربه بیشتری پیدا کنید؟ 
خب، وقتی یورگن کلینزمان مرا به این پروژه معرفی کرد (برای این پست درنظر گرفت)، برای ملحق‌شدن به پروژه درنگ نکردم. کار‌کردن با او افتخار و لذت بزرگی است. هر روز می‌توان چیزهای زیادی از او و تجربیات فوتبالی‌اش و قدرت رهبری‌اش یاد گرفت.
کلینزمان حسابی از شما تمجید کرده. شناختی که او از شما دارد، به چه زمانی بر‌می‌گردد؟
ما 3سال پیش در لس‌آنجلس همدیگر را دیدیم. آن زمان برای بازدید از چند باشگاه در MLS به آمریکا سفر کرده بودم. در آن دیدار گفت‌وگوهای جالبی با هم داشتیم و از آن موقع تماس‌مان را قطع نکردیم.
  احتمالا بازی‌های ایران در جام جهانی را دنبال کرده‌اید. فکر می‌کردید تیم کارلوس کی‌روش بتواند مراکش را ببرد، با پرتغال مساوی کند و فقط یک گل از اسپانیا بخورد؟
2بار با کارلوس دیدار داشتم و خیلی خوش‌شانس بودم که می‌توانستم با او صحبت کنم. او یک مختصص فوق‌العاده در فوتبال است و یک مدیر عالی. روحیه تیمی در تیم ملی عامل اصلی موفقیت بود. کارلوس ارتباطی خاص بین بازیکنان برقرار کرد. تیم ملی خیلی خوب سازمان‌یافته بود و با نظم دفاع می‌کرد.


کلینزمن: از چند سال قبل الکس نوری را در ذهنم انتخاب کرده بودم


پاسخ یورگن کلینزمن به سوال‌هایی درباره دلیل انتخاب الکس نوری: در چند سال گذشته این فرصت را داشتم که الکس نوری را بیشتر بشناسم. او آمده بود کالیفرنیا برای گذراندن دوره‌های مربیگری. آنجا با او بیشتر آشنا شدم به‌عنوان آدمی که خیلی کنجکاو است، توانمندی بالایی دارد و دوست دارد چیزهای جدید یاد بگیرد. از نظر من روابط عمومی خوبی دارد و به خوبی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. من از این ویژگی او خوشم آمد.راستش در همه سال‌هایی که به عنوان سرمربی تیمی نداشتم، در ذهنم شبکه همکاران خودم را برای جاهای مختلف درست کرده بودم. مثلا می‌دانستم اگر در آمریکای جنوبی سرمربی تیم ملی یک کشوری بشوم، چه آدم‌هایی را استفاده می‌کنم، یا اگر در اروپا باشم همکارانم چه کسانی خواهند بود. لیگ‌ انگلیس، آلمان یا هر جای دیگری. براساس هر کشور و سبک فوتبالی، نت‌ورک خودم را در ذهنم انتخاب کرده بودم. همیشه برایم روشن بود که اگر در یک تیم آلمانی‌زبان(‌آلمان، اتریش و بخشی از سوئیس) روی نیمکت یک تیم بنشینم، الکس نوری حتما یکی از تاپ‌ترین همکارانم خواهد بود.روش کاری من خیلی ساده است و پیچیدگی زیادی ندارد. به دستیارانم آزادی عمل زیادی می‌دهم. آنها را زیرنظر می‌گیرم و تا زمانی که لازم نباشد، در کارشان دخالت نمی‌کنم. دوست دارم که دستیارانم از این آزادی عمل استفاده کنند و خودشان با بازیکنان ارتباط بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید