• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90654
+
-

سوپرمارکت مالی دروازه ورود به بازارهای مالی

سوپرمارکت مالی دروازه ورود به بازارهای مالی

محمودرضا خواجه‌نصیری _‌مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن

 بخش زیادی از دغدغه‌های جامعه درخصوص سرمایه‌گذاری به ابعاد و روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌پردازد و در این بین نگاه افراد بر دومحور حفظ ارزش پول و کسب بازده از سرمایه‌گذاری استوار است. این دیدگاه در کشوری مانند ایران که عمدتا با یک ضریب بالای نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی به تبع سیاست‌های پولی و مالی کشور روبه‌رو بوده، سبب شده سرمایه‌گذاران همواره درجست‌وجوی یافتن بهترین راه برای استفاده از فضای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و در نتیجه بهبود عملکرد سرمایه‌گذاری انرژی بالایی را صرف کنند.
اما نکته اساسی آن است که فضای سرمایه‌گذاری پیچیدگی خاص خود را دارد و اگر از لایه‌های ساده سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری مانند سپرده‌گذاری در بانک یا خرید املاک سهل بیع خارج شویم، سرمایه‌گذاری‌های کلیدی‌تر به دانش خاص و مشورت نیاز دارند.

بررسی تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر نشان می‌دهد عموما افرادی موفق به کسب ثروت شده‌اند که توانسته‌اند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فضاهای مختلف استفاده کرده و آنها را مبنا قرار داده‌اند؛ نکته جالب آن است که این موفقیت، به‌رغم کاهش ارزش پول ملی و ارزش دارایی‌ها در سال‌های اخیر در کشور برای آنها حاصل شده است. نمود این مسئله را می‌توان به شکل مشخص در سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بورس تهران و حجم معاملات آن مشاهده کرد.
 نکته اساسی در این میان آن است که تصمیم‌سازی‌ در فضای سرمایه‌گذاری در بورس، مسئله‌ای است که ارتباط مستقیمی با دانش افراد دارد و از آنجا که سطوح مختلف آشنایی با سرمایه‌گذاری وجود دارد بنابراین هریک از این سطوح براساس اقتضائات خود، یک نوع عملکرد پیش‌رو دارند. به این ترتیب که برخی متخصصان که اشراف کاملی بر بازار سرمایه ‌دارند و آن را به‌خوبی می‌شناسند، می‌توانند مستقیم وارد این بازار شوند و برخی با صرف هزینه‌های بالا تمایل دارند تا افراد متخصص برای آنها نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند و در نهایت برخی افراد دارای منابع مالی بالا نیز نیازمند آن هستند تا به شکل ویژه و خاص برای آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد. از سوی دیگر برخی ترجیح می‌دهند در حوزه دانش بنیان و برخی تمایل دارند در شرکت‌های ارزشی و رشدی سرمایه‌گذاری کنند و تمام این موارد به خوبی از وجوه مختلف سرمایه‌گذاری حکایت دارد و تمامی موارد یادشده در حوزه سرمایه‌گذاری نیازمند دانش خاص هستند. بررسی حجم معاملات بازار سرمایه در ماه‌های اخیر و رسیدن آن به رقم ۶ هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس در برخی روزها بیانگر آن است که توجه مردم به کسب بازده از بازار سرمایه متمرکز شده،  اما نکته بسیار اساسی و مهم آن است که بخش زیادی از این افراد نمی‌دانند چطور نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام و تصمیم خود برای حضور در این بازار را عملیاتی کنند.

بی‌شک این گروه از افراد نیازمند به مکان و یا پیشخوانی هستند تا با مراجعه به آن، مسیرهای مختلف سرمایه‌گذاری خود را پس از اخذ تصمیم برای سرمایه‌گذاری دنبال کنند. اغلب این افراد زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری می‌گیرند با پرسش‌های متعددی مانند «ما نمی‌دانیم از کجا و چگونه اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم» و «به‌دنبال این هستیم که از تمامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ازجمله سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه، بازارهای مالی و اقتصادی، بازار ارز، طلا و سکه و یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری روی ابزارهای نوین مالی و یا مبتنی بر کالا به‌صورت یکجا بهره‌مند شویم» روبه‌رو می‌شوند.
در پاسخ به این پرسش‌ها و تامین تمام فرصت‌های یادشده برای این قبیل از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توان به نیاز وجود یک سوپرمارکت مالی در قالب یک پیشخوان اشاره کرد به این ترتیب که تمامی این فرصت‌ها به‌صورت یکجا در اختیار افراد قرار گرفته تا بلافاصله بعد از تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری بتوانند با مراجعه به آن، هریک از نیازهای سرمایه‌گذاری خود را پاسخ گویند؛ به‌عبارت دیگر با خلق سوپرمارکت‌های مالی، مردم در زمانی که تصمیم می‌گیرند تا بخشی از منابع مازاد خود را سرمایه‌گذاری کنند با مراجعه به این پیشخوان‌ها، می‌توانند با مطرح‌کردن میزان دغدغه‌ها، شرایط مالی، میزان ریسک‌پذیری و همچنین افق سرمایه‌گذاری‌هایشان و به‌طور کلی تمام مسائلی که در ذهن آنها برای ورود به بازارهای مالی وجود دارد، پاسخ  خود را دریافت کرده و در نهایت از طریق این درگاه‌ها به سمت سرمایه‌گذاری هدایت شوند و پیرو آن سرمایه‌گذاران با این روش می‌توانند به شکل سرمایه‌گذاری در یک حوزه یا سبد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقدام کنند.
 امروزه در دنیا موضوع سرمایه‌گذاری مبتنی بر هدف کاملا رایج است؛ به این ترتیب که سرمایه‌گذاران بر مبنای اهداف تعریف‌شده خود وارد حوزه سرمایه‌گذاری می‌شوند و این مهم مستلزم آن است که ما بتوانیم در یک جا از همه ابزارهای سرمایه‌گذاری بهره‌مند باشیم و این همان اتفاقی است که از مسیر راه‌اندازی سوپرمارکت‌های مالی و تسهیل شرایط برای ورود افراد به بازارهای مالی و رفع دغدغه‌های آنها در این مسیر پرپیچ و خم میسر خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید