• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90650
+
-

روی خط انتخابات

منع دوتابعیتی‌ها برای ورود به پارلمان

محمد دهقان، عضو حقوقدان شورای نگهبان طی اظهاراتی در همایش هیأت‌های نظارت استان کرمان با اشاره به قوانین کشورهای مختلف دنیا درباره منع دوتابعیتی‌ها برای نامزدی در انتخابات، گفت: دوتابعیتی‌ها نمی‌توانند نماینده مجلس بشوند و در بسیاری از کشورهای دنیا ورود دوتابعیتی‌ها به مجلس آن کشور ممنوع است. به گزارش تسنیم، دهقان با تأکید بر لزوم برخورد قاطع و جدی در موضوع تأیید صلاحیت‌ها گفت: اصل انتخابات محافظت از رأی مردم است و یک امانت در اختیار ماست، فرقی نمی‌کند که فردی که رأی خود را به ما سپرده آدم خوبی است یا نه؛ مهم این است که ما در امانت از رأی او مراقبت کنیم. مردم با انتخابات به‌دنبال تغییر در اداره کشور هستند. رقابت شایستگان و صالحان برای ما مهم است که از بین آنها بهترین‌ها انتخاب شوند.

اعتماد مردم یک‌شبه بازنمی‌گردد

عبدالواحد موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤالی درباره نارضایتی‌های عمومی مردم از شرایط موجود در آستانه انتخابات و اینکه برای برگرداندن اعتماد ازدست‌رفته مردم چه باید کرد، گفت: اعتماد مردم امری نیست که یک‌شبه از دست رفته باشد و حالا بتوانیم یک‌شبه آن را برگردانیم. به گزارش اعتمادآنلاین، وزیر کشور دولت اصلاحات تصریح کرد: اگر مردم احساس کنند تغییرات جدی‌ای در حال شکل‌گیری است، این اعتماد ازدست‌رفته بین مردم و مسئولان و حاکمیت ترمیم می‌شود و بازمی‌گردد؛ در غیراین صورت طبیعی است که هیچ اتفاق خاصی تا انتخابات نمی‌افتد.

پاسخ به سردار

یک فعال سیاسی اصولگرا به اظهارات اخیر فرمانده سابق سپاه واکنش نشان داد؛ سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه اخیرا طی اظهاراتی گفته بود که شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها باید مبانی فکری کاندیداها را لحاظ کند. عباس سلیمی‌نمین با اشاره به این اظهارنظر به اعتمادآنلاین، گفت: «شورای محترم نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها اعتقاد و باور به قانون اساسی را لحاظ می‌کند. قانون اساسی برای راهیابی افراد به مراکز تصمیم‌سازی، قانونگذاری یا اجرا قطعا کفایت می‌کند و فراتر از این نمی‌توانیم از شورای نگهبان مطالبه‌ای داشته باشیم.» وی گفت: «اگر افراد در راه‌حل‌ها نظر متفاوتی داشتند، مشکلی پیش نمی‌آید و هیچ الزامی نیست که همه برای حل مسائل یک راه‌حل مشترک داشته باشند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید