• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90639
+
-

شهر‌های اطراف تهران سریع‌تر از پایتخت رشد می‌‌کنند

شهر‌های اطراف تهران سریع‌تر از پایتخت رشد می‌‌کنند

با افزایش مهاجرت و شدت گرفتن مشکلات اقتصادی و اشتغال، جمعیت حاشیه‌نشین‌ها و همینطور شهر‌های کوچک مجاور کلانشهر‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرده ‌است. همین رشد جمعیت، نیاز به حمل‌ونقل عمومی انبوه را بیشتر کرده ‌است.

شهردار تهران در این‌باره گفت: نرخ رشد جمعیت داخل محدوده تهران کمتر از ۲ درصد است، اما این بدان معنا نیست که تهران با نرخ رشد ۲ درصدی مواجه است؛ زیرا شهرهای اطراف تهران رشد بالاتری دارند؛ به‌طوری که شهریار نرخ رشد ۱۷ درصدی داشته ‌است و برخی از شهرهای دیگر اطراف تهران مانند احمدآباد مستوفی نرخ رشد بالاتری را تجربه می‌کند.
پیروز حناچی در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهارکرد: ما بعد از افزایش قیمت بنزین با چالش‌های جدیدتری روبه‌رو شدیم؛ البته قبلاً هم مشکلاتی در حوزه حمل‌ونقل عمومی وجود داشت، اما با افزایش قیمت بنزین بیش از ۱۲ تا ۱۳ درصد به بار حمل‌ونقل عمومی در مترو اضافه شد.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های مترو وضعیت بهتری دارد، ‌گفت: ما بخش‌هایی از خطوط ۶ و ۷ را به بهره‌برداری رسانده‌ایم و هر یکی، دو‌ماه یک ایستگاه اضافه می‌شود. اکنون با کمبود ۲ هزار واگن مترو مواجه هستیم تا خطوطی را که هم‌اکنون وجود دارد به سرخط 2.5 دقیقه برسانیم. شهردار تهران با اشاره به اینکه دو سوم واگن‌ها در داخل کشور تولید شده‌است، بیان کرد: الان هم آمادگی تولید وجود دارد، اما مشکلات منابع مالی و ارز باعث وقفه در تأمین واگن‌ها شده، البته برنامه‌هایی داشته‌ایم برای اینکه منابع مترو را از طریق اوراق مشارکت و منابع دیگر تأمین کنیم و این کار هم انجام شده است؛ اما به هرحال شرایط اقتصادی کشور سایه خود را روی حمل‌ونقل عمومی کشور هم انداخته است.
او با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد بودجه شهردار تهران مستقیماً به ساخت‌وساز وابسته است، گفت: ما می‌خواهیم این وابستگی را به ۵۰ درصد کاهش دهیم و برای این کار لازم است منابع را جایگزین کنیم. به همین دلیل اقداماتی انجام شده و لایحه‌ای را که ۳۰ سال از دولت بیرون نیامده به جریان انداخته‌ایم و هم‌اکنون لایحه منابع مالی پایدار برای شهرداری آخرین مراحل خود را در مجلس طی می‌کند. حناچی همچنین تأکید کرد:‌ ذرات معلق بالای 200یعنی از مرز هشدار عبور کرده‌ایم و وضعیت خطرناک است که شب گذشته این رقم به بالای 200رسیده بود. اگر باران نمی‌آمد باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم؛ مثلا تعطیلی اعلام کردن شهر و این به ‌معنای تخلیه نیست.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید