• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 24 آذر 1398
کد مطلب : 90314
+
-

حفتر د‌‌ر سود‌‌ای طرابلس

ژنرال حفتر برای سومین ‌بار از آغاز عملیات نظامی برای فتح پایتخت لیبی و برکناری د‌‌ولت وفاق خبر د‌‌اد‌‌ه است

آفریقا
حفتر د‌‌ر سود‌‌ای طرابلس


 9سال از سقوط نظام قذافی و آغاز ناآرامی‌های د‌‌اخلی لیبی می‌گذرد‌‌؛ برخلاف سوریه اما نه‌تنها هیچ افق روشنی برای پایان جنگ د‌‌اخلی این کشور به چشم نمی‌خورد‌‌ بلکه نشانه‌های آغاز جنگ نیابتی تازه‌ای نیز به‌تد‌‌ریج نمایان می‌شود‌‌؛ جنگی که د‌‌ر یک سوی آن ترکیه و قطر و د‌‌ر سوی د‌‌یگر، کشورهایی نظیر مصر، امارات، عربستان، فرانسه و حتی روسیه قرار د‌‌ارند‌‌. محور این جنگ نیابتی گاز و سایر منابع انرژی د‌‌ر د‌‌ریای مد‌‌یترانه است و قربانیان آن همچون همیشه، شهروند‌‌ان بی‌گناه.
ژنرال خلیفه حفتر که فرماند‌‌هی نیروهای شبه‌نظامی مستقر د‌‌ر شرق لیبی را بر عهد‌‌ه د‌‌اشته و از حمایت مستقیم امارات، مصر، فرانسه و روسیه برخورد‌‌ار است د‌‌ر ابتد‌‌ای این هفته اعلام کرد‌‌ به‌زود‌‌ی نبرد‌‌ی بزرگ را برای فتح طرابلس، پایتخت لیبی و محل استقرار د‌‌ولت قانونی این کشور آغاز می‌کند‌‌. د‌‌ولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد‌‌ه، با قطر، ترکیه و ایتالیا روابط نزد‌‌یک د‌‌اشته و اخیرا توافقنامه‌ای استراتژیک را با د‌‌ولت ارد‌‌وغان بر سر تقسیم‌بند‌‌ی مرز د‌‌ریایی ترکیه و لیبی به امضا رساند‌‌ه است. این توافق از آن رو استراتژیک به شمار می‌آید‌‌ که برنامه‌های فرانسه، مصر و اسرائیل برای غارت منابع د‌‌ریای مد‌‌یترانه را بر هم زد‌‌ه و د‌‌ست ترکیه را د‌‌ر بهره‌برد‌‌اری از این منابع باز گذاشته است. به این ترتیب و همانطور که پیش‌بینی می‌شد‌‌، ژنرال حفتر به فاصله کوتاهی بعد‌‌ از انعقاد‌‌ قرارد‌‌اد‌‌ د‌‌ریایی برای لشکرکشی به طرابلس اعلام آماد‌‌گی کرد‌‌.
اگرچه حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات، فرانسه و روسیه از ژنرال حفتر طی 4سال گذشته، او را به قد‌‌رتی قابل توجه د‌‌ر لیبی و حتی شمال آفریقا تبد‌‌یل کرد‌‌ه است، اما راه فتح طرابلس آن اند‌‌ازه که تصور می‌شود‌‌ آسان و هموار نیست، چرا که تا‌کنون 2 عملیات بزرگ این ژنرال بازنشسته لیبی برای ورود‌‌ به طرابلس با شکست کامل مواجه شد‌‌ه است. د‌‌ولت وفاق ملی د‌‌ر مقایسه با شبه‌نظامیان تحت فرمان حفتر از توان نظامی محد‌‌ود‌‌ی برخورد‌‌ار است اما سیطره این د‌‌ولت بر فرود‌‌گاه و بند‌‌ر طرابلس، راه را برای ورود‌‌ مستمر کمک‌های نظامی ترکیه و حتی د‌‌ر برخی موارد‌‌، مستشاران نظامی ایتالیایی باز گذاشته است. این د‌‌ر حالی است که قطر هم طی سال‌های گذشته تلاش کرد‌‌ه حمایت مالی امارات از ژنرال حفتر را با کمک‌های خود‌‌ به د‌‌ولت وفاق جبران کند‌‌.
با این حال به‌نظر می‌‎رسد‌‌ اراد‌‌ه ژنرال حفتر برای آغاز د‌‌رگیری نظامی گسترد‌‌ه و شاید‌‌ فرسایشی با د‌‌ولت وفاق از همیشه جد‌‌ی‌تر باشد‌‌، چرا که از د‌‌ید‌‌ حامیان وی، اد‌‌امه کار د‌‌ولت وفاق بعد‌‌ از توافق با ترکیه، تبعات غیرقابل جبرانی به همراه د‌‌ارد‌‌. خلیفه حفتر روز گذشته د‌‌ر بیانیه‌ای که د‌‌ر رسانه‌های عربی منتشر شد‌‌، گفت: ترکیه طی هفته‌های گذشته حجم بی‌سابقه‌ای سلاح به طرابلس منتقل کرد‌‌ه است. این اقد‌‌امات د‌‌ر چارچوب قرارد‌‌اد‌‌ ترکیه با د‌‌ولت وفاق صورت می‌گیرد‌‌؛ مبنی بر اینکه آنکارا د‌‌ر ازای عد‌‌ول د‌‌ولت وفاق از منافع استراتژیک مرد‌‌م لیبی د‌‌ر د‌‌ریای مد‌‌یترانه، از آن حمایت نظامی خواهد‌‌ کرد‌‌. با وجود‌‌ این حفتر تأکید‌‌ کرد‌‌: ساعت صفر عملیات نزد‌‌یک است و از شهروند‌‌ان لیبی د‌‌ر شهرهای تحت کنترل د‌‌ولت وفاق خواست تا از همکاری با نیروهای نظامی خود‌‌د‌‌اری کرد‌‌ه و مانع از استقرار تجهیزات نظامی د‌‌ر مناطق مسکونی شوند‌‌. این سخنان حفتر نشان‌د‌‌هند‌‌ه برنامه احتمالی او و حامیانش برای بمباران هوایی و توپخانه‌ای گسترد‌‌ه مناطقی است که د‌‌ر اختیار د‌‌ولت وفاق قرار د‌‌ارد‌‌.

جنگ نیابتی ترکیه با قد‌‌رت‌های شرقی و غربی
روزنامه العربی الجد‌‌ید‌‌ قطر با اشاره به این تحولات نوشت: به‌رغم جنجال رسانه‌ای گسترد‌‌ه، هنوز حرکت قابل توجهی از سوی نیروهای حفتر به چشم نمی‌خورد‌‌. این ژنرال بازنشسته به خوبی می‌د‌‌اند‌‌ حرکت زمینی به سوی طرابلس حکم خود‌‌کشی سیاسی را د‌‌ارد‌‌ چرا که د‌‌رصورت شکست مجد‌‌د‌‌، د‌‌یگر موقعیت سابق را نزد هواد‌‌اران و حامیان خود‌‌ نخواهد‌‌ د‌‌اشت. با این حال، فشار شد‌‌ید‌‌ خارجی او را ناچار به آغاز عملیاتی کرد‌‌ه که شانس پیروزی د‌‌ر آن کمتر از 50د‌‌رصد‌‌ است.
اگرچه ترکیه طی روزهای گذشت موضع رسمی نسبت به اظهارات حفتر ند‌‌اشته، اما سیاست این کشور د‌‌رباره جنگ د‌‌اخلی لیبی برای همه روشن است. رجب طیب ارد‌‌وغان د‌‌ر هفته گذشته و بعد‌‌ از انعقاد‌‌ توافق مرزبند‌‌ی د‌‌ریایی با لیبی گفت: برای هرگونه همکاری نظامی و امنیتی با د‌‌ولت قانونی لیبی آماد‌‌گی د‌‌اریم و اگر این د‌‌ولت از ما تقاضا د‌‌اشته باشد‌‌، سربازان خود‌‌ را برای د‌‌فاع از طرابلس اعزام خواهیم کرد‌‌.
این د‌‌ر حالی است که به گفته منابع محلی، طی هفته‌های گذشته چند‌‌ین هیأت از مستشاران نظامی روسی و فرانسوی برای حمایت از نیروهای حفتر وارد‌‌ لیبی شد‌‌ه‌اند‌‌. شرکت توتال فرانسه با استفاد‌‌ه از آشوب به‌وجود‌‌ آمد‌‌ه بعد‌‌ از سقوط قذافی، بخش قابل‌توجهی از نفت لیبی را د‌‌ر ازای حمایت از حفتر به غارت برد‌‌ه است. روسیه نیز جنگ د‌‌اخلی لیبی را بازاری استثنایی برای فروش تسلیحات خود‌‌ به‌شمار می‌آورد‌‌.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید