• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90263
+
-

همکاری ارمنستان و آذربایجان شرط جهانی شدن ژئوپارک ارس


«پرونده ژئوپارک ارس می‌تواند با نخجوان آذربایجان و ارمنستان به‌صورت چند ملیتی ثبت شود؛ منتها درصورتی‌که این کشورها پرونده خود را تکمیل کنند.»
علیرضا امری‌کاظمی، عضو کمیته علوم زمین و ژئوپارک‌های کمیسیون ملی یونسکو با اعلام این خبر به مهر گفت: ژئوپارک ارس در دو، سه سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری در راستای ساماندهی و درگیر کردن جامعه محلی و آموزش‌های وابسته به ژئوپارک انجام داده و فعالیت‌هایی را در زمینه آشکار بودن ژئوپارک در منطقه و بحث همیاران پیش برده است و اغلب کارهایی را که لازم بوده انجام داده است. اکنون منتظر هستیم تا ارزیابان برای بازدید از آن به ایران بیایند.
ارزیاب بین‌المللی یونسکو در امور ژئوپارک‌ها گفت: این پرونده اوایل آذرماه از طریق کانال رسمی ما که کمیسیون ملی یونسکو در ایران است برای کمیته جهانی ارسال شد. 2‌ماه طول می‌کشد تا مورد ارزیابی قرار گیرد و بعد از آن اعلام می‌کنند که اگر این پرونده مورد تأیید باشد، برای بازدید میدانی و چک کردن صحت مطالبی که در پرونده آمده، افرادی را به ایران می‌فرستند. این بازدید از خردادماه سال آینده تا مرداد انجام خواهد شد در این مدت 3 روز را که از قبل انتخاب و هماهنگ شده در ژئوپارک می‌مانند تا از آن بازدید کنند.
وی درباره محدودیت‌ها و مزیت‌های مرزی بودن ژئوپارک ارس گفت: محدودیت آن در این است که هر فعالیت عمرانی را به‌دلیل قوانین مرزبانی نمی‌توان انجام داد. اما مزیتش هم این است که کسی نمی‌تواند تخریبی در آنجا انجام دهد یا به سایت‌ها آسیب بزند و ساخت‌وساز غیرمجاز انجام دهد.
او افزود: تنها تهدید ژئوپارک ارس عوامل داخلی است نه عوامل بیرونی. سازمان منطقه آزاد ارس باید بتواند از نظر بودجه و اعتبار و ساختار مدیریتی این ژئوپارک را حمایت کند. همچنین در چارت سازمانی خود باید بخشی را به‌عنوان ژئوپارک داشته باشد.
امری‌کاظمی گفت: خواسته یونسکو این است که سیستم مدیریتی رسمی ، مشخص و با ثباتی برای ژئوپارک وجود داشته باشد این مدیریت می‌تواند در قالب یک معاونت و یا مدیریت مستقل باشد. مراحل اداری آن هم زمانبر است و امیدوارم مراحل اداری آن را دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد انجام دهد و این چارت را تأیید کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید