
راهاندازی نخستین یدککش خودران بار
فرانسویها برای نخستین بار از یک ماشین الکتریکی که میتواند 25تن بار را حمل کند در فرودگاه تولوز - بلانک استفاده میکنند

عماد الدین قاسمی پناه خبرنگار
ماه گذشته فرودگاه تولوز- بلانک در فرانسه با آزمایش یک یدککش خودران حمل چمدان در شرایطی که بهطور واقعی در این فرودگاه خدماترسانی میکرد، نام خود را بهعنوان نخستین فرودگاه در ارائه این خدمت در جهان به ثبت رساند. این ابزار یک وسیله نقلیه روباتیک مملو از سنسور است که به وسیله شرکت شارلت اوتونوم ساخته شده و نام آن Autonom Tract AT135 است. این وسیله برای سرعتبخشی در انتقال چمدانها بین محل مرتبسازی چمدانها و هواپیماها و همچنین بهخاطر ارتقای سطح ایمنی در فرودگاه طراحی شده است.
از آنجا که AT135 هم برای راندن دستی و هم برای راندن خودکار طراحی شده ، بهنظر میرسد مانند یک یدککش استاندارد است، اما در داخل آن یک کامپیوتر پردازنده، 5سیستم تشخیصی راداری چندلایه که از لیزر استفاده میکند، دوربینهای جلو و عقب و سیستم ناوبری اینرسی و GPS وجود دارد. این وسیله الکتریکی از یک باتری با قدرت 32کیلووات بر ساعت بهره میبرد که میتواند آن را به سرعت 24کیلومتر بر ساعت برساند. این وسیله نقلیه همچنین میتواند با استفاده از نیروی این باتری 25تن بار را حمل کند.
پس از اینکه این وسیله با چمدانها بارگیری شد، مقصد آن با استفاده از یک صفحه لمسی برنامهریزی میشود و از طریق راهنمای خود به سمت هواپیما حرکت میکند. وقتی یدککش به هواپیما میرسد، بهطور خودکار برای تخلیه بار متوقف میشود و سپس درحالیکه با علامتهای ترافیکی فرودگاه راهنمایی میشود، به محل مرتبسازی چمدانها برمیگردد.
AT135 با مشارکت شرکت Navya که سیستم رانندگی خودران را تأمین میکند، گروه 3S که در زمینه حملونقل زمینی تخصص دارد، شرکت هواپیمایی ایرفرانس، فرودگاه تولوز- بلانک و شرکت TCR که مسئولیت نگهداری و عملیات را برعهده دارد، توسعه یافته است. این وسیله نقلیه از 15نوامبر 2019شروع بهکار کرده است و به گفته ونسان یوزبی- رئیس بخش IT و نوآوریهای تکنولوژیک شرکت ایرفرانس- این آزمایش واقعی اولین گام برای استفاده بیشتر از این وسایل نقلیه خودران در فرودگاههای ماست.
دنیای حملونقل با خودرانها
چندی پیش هم ولوو یک کشنده خودران را به نام Vera معرفی کرد که میتواند صنعت حملونقل دنیا را متحول کند. خودروی خودران ولوو Vera از همان سیستم محرکه و بسته باتری موجود در کامیونهای الکتریکی ولوو بهره میبرد. با این حال، ظاهر این کامیون بیشتر شبیه سورتمه الکتریکی بهنظر میرسد تا کامیون الکتریکی. کامیون بدون کابین Vera شامل 4چرخ و بدنه است که میتواند روی وسایل نقلیه استاندارد حمل بار و تریلرها نصب شود. این کامیون با طراحی آیندهنگرانه خود از ظاهری متفاوت نسبت به دیگر کامیونهای کشنده در بازار بهره میبرد که توانسته نخستین ماموریت خود را با حمل محموله از یک مرکز لجستیک تا ترمینال باری بندر شهر یوتبری سوئد با موفقیت انجام دهد.
Vera برای کارهای تکرارشونده در مراکز لجستیکی، کارخانهها و بنادر طراحی شده است و همچنین برای مسافتهای کوتاه و انتقال حجم زیادی از کالاها با سطح دقت بالا مناسب است.
شرکت Volvo Trucks قصد دارد یک سیستم متصل متشکل از چند وسیله نقلیه Vera که توسط یک برج کنترل نظارت میشود، بسازد و یک زنجیره تأمین کارآمد و پایدار تولید کند که پاسخگو و انعطافپذیر در برابر تغییر در درخواستها باشد.
میکائیل کارلسون- معاون رئیس بخش راهحلهای خودران در کامیونهای ولوو- میگوید: اکنون ما این فرصت را داریم که Vera را در یک موقعیت ایدهآل پیادهسازی کنیم و تواناییهای بالقوه آن را برای سایر عملیاتهای مشابه توسعه دهیم. توربن کارلسن، مدیرعامل گروه DFDS (ارائهدهنده حملونقل پیشرو در اروپای شمالی) هم میگوید: ما میخواهیم در خط مقدم صنعت حملونقل متصل و خودران باشیم. این همکاری به ما کمک خواهد کرد تا یک راهحل طولانیمدت کارآمد، انعطافپذیر و پایدار را که به نفع مشتریان، محیط و کسب و کار خودمان است ارائه دهیم.
کارلسون اضافه میکند: حملونقل خودران با سر و صدای کم و خارج نشدن دود از اگزوز نقش مهمی در آینده بازی میکند و به نفع تجارت و جامعه خواهد بود. ما این همکاری را یک شروع مهم میدانیم و میخواهیم در این زمینه پیشرفت کنیم. Vera ممکن است محدودیت سرعت داشته باشد، اما ما محدودیت سرعت نداریم. آزمایشها از قبل شروع شده است و ما قصد داریم این راهحل را در سالهای آینده عملی کنیم.
باتریهای قدرتمند
این یدککش الکتریکی از یک باتری با قدرت 32کیلووات بر ساعت بهره میبرد که میتواند آن را به سرعت 24کیلومتر بر ساعت برساند. این وسیله نقلیه همچنین میتواند با استفاده از نیروی این باتری 25تن بار را حمل کند