از ۶هزار دستگاه اتوبوس در تهران، 3500دستگاه آن فرسوده است. بهگزارش همشهری، پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اینباره گفت: تهران به ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد که باید 3هزار دستگاه برای کسری ناوگان فعلی تأمین شود. وی گفت: مهمترین موضوعهای ترافیکی مورد راهنمایی و رفع ابهام شهروندان در تماس با سامانه۱۸۸۸ در ۸ماهه اول سال۹۸، راجع به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ادامه داد: تأخیر اتوبوس بخش خصوصی با ۳هزارو۶۳۱ تماس، عملکرد نامناسب راننده اتوبوس خصوصی با 1404 تماس، کمبود اتوبوس بخش خصوصی با 1014 تماس، برخورد نامناسب با مسافر در اتوبوس خصوصی با ۸۵۸تماس، تأخیر اتوبوس عمومی با ۶۸۳تماس، ایستگاههای اتوبوس خصوصی با ۶۲۹تماس و فرسوده و خراب بودن اتوبوس خصوصی با ۵۳۲ تماس جزو راهنمایی و ابهامات شهروندان بودهاند. سنندجی گفت: براساس آمار منتشر شده، در ۸ماه اول امسال نسبت به پارسال، برخورد مسافر ۳۱درصد، تأخیر اتوبوس بخش خصوصی ۸۰درصد و برخورد مسافر در اتوبوس نیز ۵۷درصد کاهش داشته است.
سنندجی افزود: ناوگان اتوبوسرانی مسئولیت جابهجایی 3 میلیون جمعیت بهصورت روزانه را برعهده دارد؛ یعنی رانندگان شرکت واحد در روز با 3میلیون شهروند ارتباط چشمی و بعضا مستقیم دارند. وی گفت: مسافر اتوبوس نسبت به مسافر مترو با راننده ارتباط بیشتری دارد، چرا که در مترو کسی راهور قطار را نمیبیند، در نتیجه رفتار و حرکات رانندگان اتوبوسرانی زیر ذرهبین شهروندان قرار دارد. سنندجی ادامه داد: گاهی اوقات فشار کار و مشکلاتی که همکارانم در بخش خصوصی با آن مواجه هستند موجب ایجاد چنین برخوردهایی میشود که صد البته نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد. اگر از راننده اتوبوس تخلفی سر بزند با آموزش و برگزاری جلساتی تحت عنوان جلسات رسیدگی به تنبیهات، شرایطی فراهم میشود که بهصورت تقریبی دیگر آن راننده تخلف خود را تکرار نمیکند. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: کلیه رانندگانی که وارد بخش حوزه حملونقل میشوند باید در دانشگاه خواجه نصیر ۱۸ساعت کلاسهای تئوری و ۴ساعت کلاسهای شبیهساز را بگذرانند، این آموزشها هر 2 سال یکبار تکرار و بروشورهای آموزشی میان رانندگان توزیع میشود. سنندجی در مورد علت برخورد مسافران و رانندگان، اظهار داشت: یکی از دلایل مهمی که موجب این اتفاق بهخصوص در بخش خصوصی میشود، نبود محافظ جداکننده راننده از مسافران است. وی گفت: در بخش اتوبوسهای تندرو ارتباط راننده با مسافران بهعلت محافظ محدود است، در اتوبوسهای بخش خصوصی، بیشترین مشکل بر سر پرداخت هزینه است. در اتوبوسهای تندرو مسافر قبل از ورود به ایستگاه با کارت هزینه خود را پرداخت میکند، اما در بخش خصوصی مسافر بعد از پیاده شدن از اتوبوس باید کارت خود را بزند. سنندجی در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از افزایش نرخ قیمت بنزین آمار مسافران در حوزه اتوبوسرانی افزایش پیدا کرده یا نه، توضیح داد: باید کمی تأمل کرد تا آمارها تجزیه و تحلیل شوند، اما در خطوط یک، ۲، ۴ و ۷ افزایش مسافر بهطور کامل محسوس است.
اتوبوسها، مهمترین محور شکایت شهروندان پایتخت
در همینه زمینه :