• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89990
+
-

صدور پروانه در مناطق ۱، ۲ و ۳ خارج از ضوابط طرح تفصیلی

رسولی:طرح تفصیلی منطقه 22 بدون مصوبه شورای شهر تهران به تصویب رسیده است

صدور پروانه در مناطق ۱، ۲ و ۳ خارج از ضوابط طرح تفصیلی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تأکید کرد که صدور پروانه در مناطق ۱، ۲ و ۳ خارج از ضوابط طرح تفصیلی بوده است. عبدالرضا گلپایگانی در این رابطه به ایلنا گفت: «در سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه توسعه مبتنی بر رویکرد محله‌محوری در حال انجام است و برای ۱۸۰محله تهیه سند توسعه محله، هدفگذاری شده که ۱۰۰مورد از این برنامه‌ها در ستاد بازآفرینی به تصویب رسیده‌ است. این پروژه‌ها در مقیاس خرد و محله‌ای هستند و فرایند طی شده‌ برای این برنامه‌ها عمدتاً متکی بر مشارکت مردم محله، شورایاری‌ها و معتمدین محله است. برای نهایی شدن هر یک از برنامه‌ها بین ۵ تا ۲۰ جلسه همگانی با مردم محله و همچنین نظرسنجی و گفت‌و‌گوی رودررو برگزار شده است.» او با بیان اینکه محله‌های هدف از اجرای این طرح در مرحله اول، بافت‌های فرسوده شهر تهران هستند، ادامه داد: «در مرحله اول، جامعه هدف این طرح برخی محله‌های مناطق12،11، ۱۵، ۱۶، ۱۷و ۱۹را شامل می‌شود، اما در گام بعدی و در سال آینده این رویکرد گسترش قابل‌ملاحظه‌تری خواهد داشت. گلپایگانی تأکید کرد که رویکرد این طرح مشارکت جدی‌تر مردم محل درتعریف پروژه، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اجرای بخشی از پروژه‌هاست.» 

گلپایگانی به تصمیم‌های نادرست در شورای معماری مناطق نیز اشاره کرد و گفت: «در سال‌های گذشته در این شورا آشفته‌بازاری بوده است و بررسی حدود ۸ هزار تصمیم شورای معماری نشان داد که بیش از۷۰درصد مصوبات با ضوابط طرح تفصیلی مغایر بوده است که چنین رویه نادرستی حتماً فساد و سوءاستفاده از موقعیت را در پی داشته است و اکنون جلوی آن گرفته شده و تصمیم‌ها منطبق بر قانون است. همچنین با این تصمیم دشوار و ایجاد محدودیت سیستمی در زمینه‌های سطح اشغال، تعداد طبقه‌ها و تراکم و کاربری صدور پروانه به چارچوب‌های قانونی بازگشته است. با درخواست شورای شهر، چار چوبی برای وظایف و حدود و اختیارات این شورا نیز تدوین شده که برای تصویب در صحن شورا در انتظار نوبت است. مصوبات شورای معماری در مقایسه ۸‌ماه نخست امسال با ۸‌ماه نخست سال ۹۵ حدود ۴۰۰درصد کاهش داشته؛ با اینکه آمار تعداد صدور پروانه تقریبا با سال ۹۵ برابر بوده است.»

تصویب طرح تفصیلی منطقه22 بدون بررسی‌های لازم
رئیس شورای شهرستان تهران اعلام کرد طرح تفصیلی منطقه22 بدون طی تشریفات بدون بررسی و تصویب در شورای شهر تهران و در شورای‌عالی معماری و شهرسازی بررسی و مصوب شده است. سیدحسن رسولی در شانزدهمین جلسه علنی شورای شهرستان تهران درباره حوادث و اعتراضات آبان‌ماه امسال، گفت: «براساس قانون شوراها مشخصا ماده80 و بندهای مربوطه شورای شهر تهران و شهرستان وظایفی دارد. صرف‌نظر از عوامل و مولفه‌های مؤثر این وقایع، ما وظیفه داریم در حد بضاعت و امکان از آسیب‌دیدگان دلجویی کنیم.» او ادامه داد: «شورای شهر تهران به‌منظور کاهش آلام و آثار منفی به‌جامانده از اعتراضات مردمی طرح دوفوریتی «رسیدگی به آسیب‌دیدگان اعتراضات آبان» را مطرح و تصویب کرد. 3نفر از اعضای شورا به‌عنوان اعضای کمیته رسیدگی به آسیب‌دیدگان اعتراضات آبان انتخاب شدند تا به نمایندگی از شورای شهر تهران با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی سرکشی به خانواده‌های آسیب‌دیده را مطابق وظیفه قانونی و انسانی عمل کنند.»  رئیس شورای شهرستان تهران با بیان اینکه موضوع حریم شهر تهران در سطح دولت و مجلس مطرح شده و در حال بررسی است، یادآور شد: «طرح تفصیلی منطقه22 در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در حال بررسی است و باید قبل از تصویب این طرح، نکات مورد نظرمان در شورای شهرستان را اعلام کنیم، زیرا منطقه22 تنها برج‌های سربه‌فلک‌کشیده نیست و باغ‌های مردم در محدوده کن را نیز شامل می‌شود.» رسولی از عدم‌تشکیل کمیسیون بند یک مصرح در شیوه‌نامه مصوبه شورای شهرستان در فرمانداری تهران نیز انتقاد کرد و ادامه داد: «این کمیسیون باید به‌صورت مرتب تشکیل شود و دبیرخانه آن با حضور و همکاری روسای شورای بخش‌های سه‌گانه کن، آفتاب و مرکزی پرونده‌های مربوط به حریم را بررسی کند. این کمیسیون، نقش راهبردی و اجرایی دارد و اگر فعال نباشد، شیوه‌نامه نیز اجرایی نخواهد شد.»

طرح تفصیلی منطقه22 در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در حال بررسی است و باید قبل از تصویب این طرح نکات مورد نظرمان در شورای شهرستان را اعلام کنیم زیرا منطقه22 تنها برج‌های سربه‌فلک‌کشیده نیست و باغ‌های مردم در محدوده کن را نیز شامل می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید