• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89949
+
-

اهمیت مالکیت کتاب برای کودکان

روزنه
اهمیت مالکیت کتاب برای کودکان


تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که مالک کتاب هستند 6برابر بیشتر احتمال دارد که بتوانند کتاب‌هایی بالاتر از سطح خود بخوانند.
 این در حالی است که نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان از تفاوت‌های تعجب‌بر‌انگیز میان کودکانی دارد که صاحب کتاب هستند و آنهایی که کتاب ندارند. ملویل‌هاوس بوکز مطلبی در این‌باره منتشر کرده که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید.

ـ بیش از ۳۸۰هزار کودک در بریتانیا (و بالطبع میلیون‌ها کودک در دنیا) کتابی برای خودشان ندارند که می‌تواند در درازمدت بر سطح سواد، رفاه و رضایت‌خاطر کلی آنها تأثیرگذار باشد. این در حالی است که کودکانی که مالک کتاب هستند 6برابر بیشتر احتمال دارد بتوانند کتاب‌هایی بالاتر از سطح سنِ خود بخوانند.
ـ طبق نظرسنجی‌ای که روی بیش از ۵۶هزار کودک ۹ تا ۱۸سال از سراسر بریتانیا انجام شده نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که کتاب ندارند تنها ۳.۲درصد بالاتر از سطح خود می‌خوانند، درحالی‌که کودکانی که مالک کتاب‌ هستند می‌توانند ۲۲درصد بالاتر از سطحی که از آنها انتظار می‌رود بخوانند. ۵۶.۲درصد از گروه افرادی که صاحب کتاب هستند از خواندن لذت می‌برند. از سوی دیگر، تنها ۱۸.۴درصد از گروه کودکانی که کتاب ندارند، خواندن را لذتبخش می‌دانند.
ـ چه چیزی باعث می‌شود کودکان به کتاب دسترسی نداشته باشند؟ و چه کار می‌توان کرد؟ می‌توان با حمایت از کتابخانه‌های محلی، اهدای کتاب به مدارس و مناطق محروم و حتی قرض‌دادن بعضی از کتاب‌های قدیمی‌ به افراد کم‌سن‌وسال اطراف شروع کرد. مطمئنا کارهایی هست که هر کدام‌ بتوانیم با انجامشان مطمئن شویم هر کودک کتابی در دست دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید