• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89817
+
-

ریسک بالای احتمال هک سیستم‌های نظامی و هواپیماها

سیستم‌های CADS مسئله آسیب‌پذیری‌های امنیتی در هواپیماها تانک‌ها، سلاح‌های گوناگون و حتی ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی را نشانه رفته است

ریسک بالای احتمال هک سیستم‌های نظامی و هواپیماها

  یک سیستم جدید برای مقابله با هکرها طراحی شده که بر هواپیماهای نظامی و مسافری از طریق جست‌و‌جوی علائم هکرهایی که در سیستم کامپیوتری هواپیما مداخله می‌کنند نظارت می‌کند.
سیستم تشخیص ناهنجاری سایبری(CADS) برای نظارت بر مسیر اطلاعات در بسیاری از هواپیماهای جنگی ایالات متحده و ناتو ازجمله F-15Eagle, F-35Joint Strike Fighter و حتی بمب افکن B-2A طراحی شده است. این سیستم برای هشدار به خلبانان و اپراتورهای پهپاد طراحی شده تا به آنها اعلام کند که اطلاعات آنها توسط هکرها لو رفته و این امکان وجود دارد که اطلاعات نادرست و در عین حال خطرناکی دریافت کنند.

MIL-STD-1553 یک استاندارد نظامی است که ویژگی‌های مکانیکی، الکتریکی و کاربردی یک مجموعه «دیتاباس» را ارائه می‌کند. دیتاباس یک سیستم جهانی کامپیوتری است که از کامپیوترهای شخصی یا گوشی‌های هوشمند تا کامپیوترهای هواپیماهای نظامی را شامل می‌شود و اطلاعات را از یک قسمت کامپیوتر به سایر قسمت‌ها منتقل می‌کند. این سیستم همچنین محل ورود اطلاعات جدید از طریق سنسورهای رادار یا آنتن جی‌پی‌اس به کامپیوتر هواپیماست. این استاندارد که نخستین بار در سال 1973معرفی شد در اغلب هواپیماها نظامی، چند نوع از هواپیماهای معمولی، تانک M1A2Abrams و حتی ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌کار گرفته شده است. آنطور که شرکت رایتون می‌گوید، استاندارد MIL-STD-1553 برای اهداف امنیتی به روز‌رسانی نشده است.به گزارش ساینس، در واقع این سیستم پیش از اینکه هک کردن مرسوم شود ساخته شده بود. حالا این شرکت می‌گوید که هکرها به‌طور بالقوه از مجموعه دیتاباس برای دسترسی به هواپیما استفاده می‌کنند. همچنین خدمه هواپیما می‌توانند به WiFi هواپیما وصل می‌شوند و تجهیزات فرودگاه را لو دهند و حتی قطعات تعویض شده می‌توانند بدافزارها را به سیستم رایانه‌ای هواپیما وارد کنند. یک حمله سایبری به اطلاعات MIL-STD-1553 از طرق مختلف می‌تواند اتفاق بیفتد. یک حمله می‌تواند امنیت پرواز یا چرخ‌ها را تهدید کند، به جزئیات اطلاعات هواشناسی دسترسی یابد، تجهیزات را تخریب کند و عمدا اطلاعات نادرست ارسال کند. این اطلاعات نادرست می‌تواند شامل گزارش غلط درباره مشکلات چرخ یا هواپیما، از دسترس خارج کردن فهرست تجهیزات آماده و ارائه اطلاعات نادرستی باشد که هواپیما، مسافران و خدمه را به خطر می‌اندازد.

امکان هک سلاح تک‌تیراندازها
گروهی از محققان امنیتی تحقیقاتی را انجام داده‌اند که ثابت می‌کند سلاح‌های تک‌تیراندازی قابلیت هک شدن دارند.
نتیجه پژوهش‌های این محققان نشان می‌دهد که در صورت هک شدن، ممکن است این سلاح‌ها هدف خود را از دست بدهند.  هم‌اکنون، وای‌فای و دیگر ابزارهای ارتباطی دیجیتال برای کمک کردن به تک‌تیراندازها استفاده می‌شوند تا به آنها برای هدف‌گیری و تیراندازی کمک کنند اما حالا این سلاح‌ها می‌توانند علیه صاحبانشان استفاده شوند.  در واقع در صورت رعایت نشدن اصول امنیتی، هکرها می‌توانند تجهیزات نظامی را هم  هک کرده و با استفاده از آنها حتی به هدف‌های نادرست شلیک کنند.


ارسال اطلاعات نادرست
یک حمله می‌تواند امنیت پرواز یا چرخ‌ها را تهدید کند، به جزئیات اطلاعات هواشناسی دسترسی یابد تجهیزات را تخریب کند و عمدا اطلاعات نادرست ارسال کند
 

این خبر را به اشتراک بگذارید