• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89784
+
-

بازگشت نوجوان معلول به ایران

بازگشت نوجوان معلول به ایران


نوجوان معلول ایلامی که به اشتباه توسط پلیس به کشور افغانستان فرستاده شده بود با تلاش خانواده‌اش در این کشور پیدا و به کشور بازگردانده شد.
این نوجوان 17ساله که حامد آس نام دارد و کر و لال است، چندی قبل از ایلام برای زیارت امام رضا(ع) راهی مشهد شد اما در بین راه توسط پلیس شهرستان خرم‌آباد دستگیر شد. این جوان به‌دلیل اینکه قادر به صحبت کردن نبود به اشتباه به‌عنوان تبعه افغانستان که به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده به این کشور فرستاده شد. از همان زمان خانواده حامد تلاش‌های‌شان را برای پیداکردن او آغاز کردند تا اینکه متوجه شدند او در افغانستان بسر می‌برد. هرچند مدیر روابط عمومی دادگستری استان لرستان در گفت‌وگو با ایرنا این موضوع را تکذیب کرد و گفت که در دستگاه قضایی لرستان و مرکز استان هیچ‌گونه پرونده‌ای تحت عنوان حامد آس یا مشابه اسم وی تشکیل ‌‌و ثبت نشده است اما پیگیری‌های خانواده حامد ادامه یافت تا اینکه آنها سرانجام توانستند او را پیدا کنند.
سرهنگ علی‌اکبر قربانی، فرمانده انتظامی شهرستان تایباد در این‌باره به پایگاه خبری پلیس گفت: روز 22آبان‌ماه حامد که دچار مشکل شنوایی و تکلم است با موتورسیکلت از شهر ایلام به خرم‌آباد رفته بود. او هیچ مدرک شناسایی همراه نداشت و به‌دلیل شباهت زیاد به اتباع افغانستان توسط پلیس بازداشت شد. وی ادامه داد: نداشتن مدارک شناسایی و تصمیم این پسر نوجوان به فرار از دست پلیس این برداشت را به‌وجود ‌آورد که او یک تبعه خارجی غیرمجاز است؛ به همین دلیل پس از انجام تشریفات قانونی ابتدا به تهران سپس به قم و در نهایت به اردوگاه سفیدسنگ شهرستان فریمان منتقل شد و 6روز بعد به‌عنوان تبعه خارجی بدون مدارک هویتی از کشورمان خارج و به کشور افغانستان برگردانده شد.
فرمانده انتظامی تایباد در ادامه گفت: پسر نوجوان در شهر هرات با فردی آشنا و به پیشنهاد او تصمیم می‌گیرد به کابل برود و در کارگاهی مشغول کار شود. اما به دلایلی به نیمروز رفت. در این مدت عمو و برادر حامد که به‌دنبال گمشده خود بودند به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد پسر نوجوان به‌عنوان تبعه خارجی به افغانستان منتقل شده است. آنها راهی قم و سپس تایباد شدند و با همراهی یک راهنما به افغانستان رفتند و حامد را در شهر نیمروز پیدا و به کشور منتقل کردند. به گفته سرهنگ قربانی، پسر نوجوان ظهر یکشنبه سالم و سلامت به کشورمان بازگشت تا پس از انجام مراحل قانونی به زادگاهش برگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید