• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89760
+
-

ژئوپارک طبس شانس جهانی‌شدن را از دست داد

ژئوپارک طبس شانس جهانی‌شدن را از دست داد

عضو شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اعلام کرد: طبس امسال فرصت ثبت در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو را از دست داد.
علیرضا امری‌ کاظمی، مدیر ژئوپارک قشم و عضو کمیته راهبری و اجرایی ژئوپارک‌های آسیا-اقیانوسیه به ایسنا گفت: ژئوپارک طبس از 3سال پیش رسما فعالیت خود را آغاز کرد و فرماندار وقت این شهر به موضوع علاقه‌مند و حامی درجه یک آن بود. تیم ژئوپارک هم از دانشگاه پیام نور طبس خیلی پای کار بودند و با حمایت «ایمیدرو» و معادن زغال‌سنگ کار را سریع پیش بردند؛ تا جایی که پروفسور مارتینی -رئیس شورای‌عالی ژئوپارک‌های جهانی یونسکو- در سفر به این منطقه بسیار شگفت‌زده شد و از اقدامات انجام‌شده اعلام رضایت کرد. او امید داد که طبس می‌تواند یکی از ژئوپارک‌های منحصربه‌فرد شبکه جهانی ژئوپارک‌ها شود.
امری کاظمی افزود: متأسفانه با تغییرات مدیریتی در شهرستان طبس، حمایت‌ها از ژئوپارک کمرنگ‌تر شد و پروژه‌های رسمی طبس برای چندماهی متوقف شدند و در این مدت فعالیت خاصی انجام نشد.
او گفت: قرار بود امسال پرونده طبس برای ثبت جهانی تدوین و ارائه شود، اما متأسفانه فرصت امسال را از دست داد، چون به آن حد از توسعه نرسیده بود که پرونده آن تکمیل شود و کارها نیمه‌کاره ماند. هرچند تیم پروژه ژئوپارک طبس کارهای مربوط را ادامه داده‌اند اما عملا حمایت همه‌جانبه از این پروژه برداشته شد و موقعیت ثبت جهانی از دست رفت.
وی افزود: هدفگذاری کرده بودیم در سال۱۴۰۰ خورشیدی ژئوپارک طبس به دنیا معرفی شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد. اگر سال آینده پرونده آن آماده و ارائه شود در سال۱۴۰۱، ژئوپارک طبس جهانی خواهد شد.
ایران هم‌اکنون پرونده ژئوپارک ارس را نیز در دست شورای ژئوپارک‌های جهانی یونسکو دارد که در صورت صدور رأی مثبت، نام آن تا سال۱۴۰۰ به فهرست شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو افزوده می‌شود و به این ترتیب ایران و منطقه خاورمیانه صاحب 2ژئوپارک خواهد شد. نخستین ژئوپارک ایران در منطقه قشم است و سومین پرونده‌ای که ایران امید دارد تا سال آینده به‌دست یونسکو برسد، ژئوپارک طبس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید