• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89752
+
-

بودجه تحت تحریم؛ امروز در مجلس

امروز رئیس‌جمهور لایحه بودجه ۴۸۴هزار میلیاردتومانی سال۹۹ را تقدیم مجلس می‌کند

حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز در حالی هفتمین سند دخل و خرج دولت را تقدیم مجلس می‌کند که از آن به‌عنوان بودجه تحت تحریم یادشده است، با این حال، سازمان برنامه و بودجه انتظار دارد این بودجه ضد‌تورم باشد و در عین حال یک میلیون شغل در سال آینده ایجاد کند. اهدافی که البته چندان هماهنگ و واقع‌بینانه به‌نظر نمی‌رسد رشد اعتبارات عمرانی در بودجه سال آینده نسبت به امسال 5درصد و رشد بودجه جاری 4درصد خواهد بود. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، درحالی‌که نرخ دلار از 2هفته پیش وارد یک رالی صعودی شده، گفته قرار است سال آینده نرخ ارز همچنان در کنترل باقی بماند. او همچنین از قطع وابستگی بودجه جاری سال آینده به دلارهای نفتی خبر داده اما برآوردها نشان می‌دهد دولت روی فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت حساب باز کرده که تحقق این میزان درآمد نفتی به‌دلیل فشار تحریم‌های آمریکا سخت به‌نظر می‌رسد. شنبه گذشته در نشست سران قوا قرار شده بود دولت روی فروش روزانه 500 هزار بشکه حساب کند. البته سکاندار سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: به‌نحوی بودجه را بسته‌ایم که کل درآمد نفت در هیچ جایی از محاسبات بودجه ظاهر نشود.
به‌گزارش همشهری، دیروز و یک روز مانده به تقدیم سند دخل و خرج سال آینده دولت برخی نمایندگان خواسته‌های خود را مبنی بر افزایش معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران به 5میلیون تومان ماهانه مطرح کرده‌اند. دولت در بودجه99، سقف معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران را 3میلیون تومان در‌ماه درنظر گرفته است. نوبخت دیروز در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد 4درصدی هزینه‌های جاری دولت در سال آینده، اعلام کرد: برای جبران قدرت خرید مردم افزایش ۱۵درصدی حقوق‌ها پیش‌بینی شده و ۶هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان و ۲هزار میلیارد تومان برای طرح رتبه‌بندی‌کردن فرهنگیان درنظر گرفته‌ایم، علاوه بر اینکه یارانه‌های نقدی همانند قبل پرداخت می‌شود و 31هزار میلیارد تومان هم در قالب طرح معیشتی به‌حساب 60میلیون ایرانی واریز می‌شود.

معمای دلار و مهار تورم
در شرایطی که دیروز قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران از مرز 13هزار تومان عبور کرد و نرخ تورم در آبان‌ماه بالای 40درصد برآورد شده، رئیس سازمان برنامه و بودجه از مهار تورم در سال آینده از 2مسیر خبر داده و گفته ریالی از بودجه سال آینده از پول پرقدرت تورم‌زا تامین نمی‌شود و راه دیگر مهار تورم، واردات کالاهای اساسی با دلار 4200تومانی است و نرخ ارز نیمایی هم در محدوده 8 تا 8هزار و 500تومان پیش‌بینی شده و دولت تلاش می‌کند نرخ ارز همچنان در کنترل باشد. کارشناسان در ماه‌های اخیر بارها به استناد آمار، بی‌اثر‌بودن توزیع دلارهای ارزان‌قیمت را بر تورم اثبات کرده‌اند. وعده مهار تورم در سال آینده در حالی تکرار می‌شود که برآوردها نشان می‌دهد دولت سال آینده با کسری بودجه شدید مواجه خواهد شد و احتمال استقراض غیرمستقیم دولت از شبکه بانکی به واسطه سیاست‌های انبساطی پولی و مالی وجود دارد. با این حال، نوبخت می‌گوید: هدف نخست دولت در سال آینده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی از طریق تزریق اعتبار 27هزار و 400میلیارد تومانی خواهد بود‌. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، دولت و شرکت‌های دولتی تصمیم دارند 300هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنند تا تولید بیشتر شده و اقتصاد از رکود خارج شود.

  پیش‌واکنش نمایندگان

  هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: ۶هزار میلیارد اعتبار برای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان کافی نیست و حداقل باید با اضافه‌کردن ۴هزار میلیارد تومان میزان اعتبار درنظر گرفته شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را افزایش ‌دهیم.
  محمدمهدی مفتح، عضو کمیسیون برنامه و بودجه: جایگزینی درآمدهای نفتی با یارانه پنهان به‌معنای افزایش قیمت گازوئیل، بنزین، برق و... است که به‌دنبال آن تورم ایجاد ‌شده و قیمت‌ها تغییر می‌کند و افزایش درآمد مالیاتی باید مبتنی بر قانون باشد. 
   روح‌الله بابایی صالح، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس: سقف معافیت مالیاتی باید براساس خط فقر محاسبه شود و با توجه به شرایط ‌اقتصادی امروز، افزایش هزینه‌های زندگی، قیمت حامل‌‌های انرژی و مسکن و اجاره‌بها باید سقف مالیات کارمندان در لایحه بودجه99 براساس خط فقر محاسبه شود.


 بودجه عمرانی سال آینده نسبت به امسال 5درصد و بودجه جاری 4درصد رشد نشان می‌دهد
 اهداف بودجه در مواردی نظیر کنترل تورم ایجاد اشتغال و فروش نفت چندان واقع‌بینانه و هماهنگ به‌نظر نمی‌رسد
 رئیس سازمان برنامه و بودجه: می‌خواهیم سال آینده با 27هزار و 400میلیارد تومان یک میلیون شغل ایجاد کنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید