• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89750
+
-

مقاومت دلار روی خط13300

شاخص کل بورس تهران دیروز تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار با یک جهش 1.5درصدی، 5096واحد افزایش یافت

مقاومت دلار روی خط13300

قیمت هر دلار آمریکا دیروز مرز 13هزار و 300تومان را درنوردید و روی موج رشد قیمت دلار شاخص کل بورس تهران هم پس از مدت‌ها با یک رشد خیره‌کننده 5096واحد رشد کرد و در آستانه شکستن رکورد‌های قبلی قرار گرفت. به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت دلار به موتور محرک رشد شاخص‌های بورس تبدیل شده است.

به‌گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا از اول آبان‌‌ماه تا‌کنون 18درصد رشد کرده و از 11هزار و 150تومان در هفته اول آبان‌ماه به 13هزار و 300تومان در مبادلات دیروز رسید. دیروز همچنین هردلار آمریکا در برخی ساعات روز تا 13هزار و 300تومان هم معامله شد. در ماه‌های اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی بارها از احاطه این بانک بر بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها سخن گفته بود اما بازار یک‌بار دیگر نشان داد قدرتش از همه بیشتر است. به باور تحلیلگران اگرچه بانک مرکزی قادر است از طریق عرضه بیشتر بازار را کنترل کند اما همه عوامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در اختیار بانک مرکزی نیست. به‌موازات این رشد دیروز شاخص کل بورس تهران هم با یک جهش خیره‌کننده 5096واحد رشد کرد و به 327هزار و 624واحد رسید. برآوردها نشان می‌دهد علت رشد 1.5درصدی شاخص بورس در مبادلات دیروز افزایش قیمت دلار است، زیرا بین رشد قیمت دلار و شاخص‌های بورس وابستگی مستقیم وجود دارد. با این مقدار رشد شاخص کل بورس تهران اکنون در آستانه عبور از محدوده 330هزار واحد که 10مهر‌ماه امسال به‌عنوان یک رکورد جدید ثبت شده بود، قرار گرفته است. اکنون پرسش این است که علت رشد قیمت دلار چیست، این رشد تا کجا ادامه دارد و اثر افزایش قیمت دلار بر بازارها به‌ویژه بورس چیست؟

علت رشد دلار
اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان درباره علل افزایش قیمت ارزگفت: مادامی که نرخ تورم در ایران با کشورهای مبدا ارز تفاوت داشته باشد، این تفاوت، قیمت ارز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به‌گفته او درحالی‌که تورم کشورهای حوزه دلار معمولا کمتر از ۴درصد است و با توجه به اختلاف نرخ تورم ایران و کشورهای حوزه دلار، افزایش قیمت دلار اجتناب‌ناپذیر است. او ادامه داد: با توجه به تورم بیش از ۳۰درصدی، تثبیت قیمت ارز منطقی نیست و دلار باید به شکل تدریجی متناسب با نرخ تورم، تعدیل شود. سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی، از کارشناسان اقتصادی و مالی هم گفت: صادرات نفت به حداقل رسیده بنابراین منابع ارزی کم شده و در آینده کمتر هم می‌شود و این موضوع به افزایش حجم تقاضا برای ارز منجر خواهد شد.

رشد دلار تا کجا
اصغر سمیعی‌زفرقندی در پاسخ به این پرسش که قیمت واقعی ارز چقدر است، گفت: در ابتدای سال، قیمت دلار ۱۲هزار تومان بود ولی نمی‌توان گفت این نرخ، واقعی بوده یا خیر اما اگر قیمت ۱۲هزار تومانی ابتدای سال را واقعی بدانیم، با توجه به نرخ تورم باید قیمت دلار در پایان سال به محدوده ۱۴ تا ۱۵هزار تومان برسد. رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان افزود: تجربه 2سال گذشته نشان داد نمی‌توان نرخ ارز را به‌صورت دستوری، همواره ثابت نگه‌داشت. سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی با بیان اینکه جامعه اقتصادی هوشمند است و از نحوه تخصیص ارز متوجه می‌شود مقدار منابع و مصارف ارزی چقدر است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم قیمت دلار با یک شیب ملایم تا پایان سال تا 20درصد افزایش یابد. 
حسین زمانی، از دیگر کارشناسان بازارهای مالی هم گفت: درصورتی‌که قیمت دلار از محدوده 13هزار و 800تومان عبور کند قیمت هر دلار آمریکا می‌تواند تا پایان سال به محدوده 15هزار و 600تومان و حتی درگام بعدی تا 17هزار تومان افزایش یابد.

رشد بورس روی موج دلار
اغلب کارشناسان بازار سرمایه به رابطه بین افزایش قیمت دلار و رشد شاخص‌های بورس باور دارند و معتقدند رشد قیمت دلار به افزایش شاخص بورس منجر خواهد شد. به‌گفته تحلیلگران، موتور محرک بورس تهران در طول چند روز گذشته افزایش قیمت دلار بوده است. هادی ایرانی، از تحلیلگران تکنیکال با بیان اینکه رشد قیمت دلار به افزایش بازده بورس و رشد شاخص‌ها منجر می‌شود، گفت: با همین مقدار رشد قیمت دلار، بازده بورس می‌تواند تا 3برابر افزایش یابد. او افزود: قیمت هر دلارآمریکا در محدوده 13هزار و 700تومان و بعد از آن در محدوده 14هزار و 400تومان با مقاومت مواجه خواهد شد اما چنانچه از این محدوده عبور کند این قابلیت وجود دارد که بازده بورس حتی تا 4برابر افزایش یابد زیرا این امکان به‌وجود می‌آید که بازده سهام شرکت‌های بورس به 70 تا 90درصد برسد.
سیدمصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان هم گفت: افزایش قیمت ارز، تجدید ارزیابی دارایی‌ها، و معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های تولیدی در بودجه، اخبار مثبتی است که در چند روز گذشته بازار سرمایه را تحت‌تأثیر قرار داده و هیجان مثبتی در بازار ایجاد کرده است. به گفته او، این امکان وجود دارد شاخص تا پایان سال به ۴۰۰هزار واحد نیز برسد. حسین زمانی هم با بیان اینکه بورس نسبت مستقیمی با قیمت دلار دارد گفت: هر زمان قیمت دلار رشد کند شاخص بورس هم با رشد مواجه می‌شود، زیرا بخش عمده شرکت‌های بورس دلارمحور یا صادرات‌محور هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد قیمت دلار محرک خوبی برای رشد شاخص است افزود: اگر شاخص بورس بتواند از محدوده 330هزار واحد عبور کند تا بهمن‌ماه امسال به 370هزار واحد خواهد رسید.
علی‌اکبر امین تفرشی، عضو هیأت‌مدیره بورس تهران هم درباره عوامل مؤثر بر رشد بورس و نقش ارز بر رشد بازار سهام گفت: علاوه بر مسائل مربوط به بودجه، تغییرات نرخ ارز می‌تواند در روند حرکت بازار مؤثر باشد.
او با بیان اینکه بخشی از صنایع بازار سهام تحت‌تأثیر قیمت بازار مواد خام و کالا در دنیا و بخشی دیگر تحت‌تأثیر ارز هستند تأکید کرد: تصور عمومی این است که تصمیم‌گیران، شیوه‌ای اتخاذ خواهند کرد که بازار ارز در جهت سلامت اقتصادی حرکت کند، ولی اگر این تعادل و توازن به هم بخورد، طبیعتا سهام شرکت‌های ارز محور رشد خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :