• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89678
+
-

نقشه‌برداری انتشار دی‌اکسیدکربن زمین از فضا

آژانس فضایی اروپا با گرفتن یک بودجه جدید مجموعه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار قرار می‌دهد تا سلامت زمین را رصد کنند

نقشه‌برداری انتشار دی‌اکسیدکربن زمین از فضا

   مقام‌های فضایی اروپا با تأیید بودجه جدیدشان توانسته‌اند هزینه لازم  برای رصد انتشار دی‌اکسید‌کربن در سراسر جهان با استفاده از شبکه‌ای از ماهواره‌ها را به‌دست آورند. این ماهواره‌ها با بهره‌گیری از بودجه جدید آژانس فضایی اروپا که در سویل کشور اسپانیا تأیید شده، تولید و آماده می‌شوند. بر این اساس یک بسته پیشنهادی به ارزش حدود 4/14میلیارد یورو برای 5سال آینده تصویب شد.

این بودجه علاوه بر پوشش سیستم جدید نظارت بر دی‌اکسیدکربن، راه را برای انجام ماموریت‌های‌ ماه، مریخ هموار می‌کند.
به گزارش بی‌بی‌سی، جان وارنر - مدیرکل آژانس فضایی اروپا - پس از اینکه از شورای وزیران معروف به «Space 19+» هرچه می‌خواست گرفت، گفت: شما الان در حال نگاه کردن به یک مدیرکل خوشحال هستید. همیشه خیلی ساده به‌نظر می‌رسد، اما برای رسیدن به اینجا بیش از 2سال طول کشید و این باورکردنی نیست.
درحالی‌که چندین پروژه تاکنون مورد بررسی قرار گرفته، اما پشتیبانی از «رصد زمین»(EO) توجه‌ها را به‌خود جلب کرده است. در شورای وزیران(Space 19+) از نمایندگان 22کشور خواسته شده بود که مبلغ 4/1میلیارد یورو برای گسترش برنامه‌ای معروف به «کوپرنیک» را متعهد شوند. در این برنامه مجموعه‌ای از ماهواره‌های Sentinel در مدار قرار می‌گیرند تا سلامت زمین را رصد کنند. حالا این مبلغ جدید باعث می‌شود که آژانس هوایی اروپا بتواند پروژه ماهواره‌های جدید را اجرا کند.
ترکیب قرار گرفتن 3فضاپیما، یک شکل فرضی شبیه به صور فلکی تشکیل داده که از آن با عنوان «صورت فلکی دی‌اکسید‌کربن» یاد می‌شود. دقت تصویربرداری آنها به‌گونه‌ای افزایش یافته که می‌توانند نقشه انتشار دی‌اکسید‌کربن را در سراسر جهان با مقیاس 2کیلومتر ترسیم کنند. به این ترتیب، این نوار باریک(میدان دید آنها) از 200کیلومتر به حدود 300کیلومتر افزایش می‌یابد. همچنین این ماهواره‌ها به ابزارهای بیشتری مجهز می‌شوند تا بتوانند دی‌اکسید‌کربنی که از منابع طبیعی تولید می‌شود و دی‌اکسیدکربنی که انسان تولید می‌کند را از هم تشخیص دهند.
انتظار می‌رود که این قابلیت پیشرفته، ابزاری قدرتمند برای کمک به همه کشورها و نه فقط کشورهای اروپایی باشد تا تأثیرات انتشار کربن خود را بهتر متوجه شوند.
آژانس فضایی اروپا می‌خواهد سیستم جدید ماهواره‌ای Sentinel را که تا سال 2025یا 2026پرتاب می‌شود، آماده کند. این آژانس همچنین درنظر دارد که سرویس نقشه‌برداری خود را با سهم جهانی‌اش از انتشار گازهای گلخانه‌ای هماهنگ کند، چراکه برای سال 2028 نسبت به انجام این کار به‌عنوان بخشی از توافقنامه اقلیمی پاریس متعهد شده است.
برنامه گسترده کوپرنیک علاوه بر ماهواره‌های سنجش دی‌اکسید‌کربن، 5سیستم دیگر را برای اندازه‌گیری طیف وسیعی از متغیرهای زمین، از وسعت یخ‌های قطب شمال گرفته تا دمای سطح زمین، توسعه می‌دهد.
منابع چشمگیر مالی برای این فضاپیمای جدید که در حال رصد کره زمین است، عمدتا توسط آلمان تامین شده است. این کشور مبلغ 518میلیون یورو از کل بودجه 8/1میلیارد یورویی این پروژه را عهده‌دار شده است. به این ترتیب، حوزه صنعت این کشور بخش عمده‌ای از قراردادهای تحقیق و توسعه را از آن خود خواهد کرد.
توماس یارزومبک - یکی از مسئولان وزارت امور اقتصادی آلمان - می‌گوید: رصد زمین یکی از سنگ بناهای سیاست فضایی آلمان است. مردم بیش از پیش در مورد تغییرات اقلیمی نگران هستند و آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که از خودمان در برابر تغییرات اقلیمی محافظت کنیم. اطلاعات مهم هستند، زیرا ما فقط وقتی می‌توانیم در برابر تغییرات آب و هوایی درست رفتار کنیم که بدانیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد. پروژه کوپرنیک اطلاعات مفیدتری در اختیار ما قرار می‌دهد. باید عنوان کرد که برنامه کوپرنیک یک سرمایه‌گذاری مشترک بین آژانس فضایی اروپا و اتحادیه اروپاست و این اتحادیه 70درصد از کل هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. البته هنوز سهم بروکسل در این برنامه گسترده مشخص نشده است. جوزف آشباخر - مدیر سازمان کارآفرینان سازمان فضایی اروپا - می‌گوید: حدود 6میلیارد یورو، به‌عنوان بخشی از بودجه اتحادیه اروپا برای فضا پیش‌بینی شده است. ما علاقه‌مندیم که این «صورت فلکی» را با ماهواره‌های بیشتر کامل کنیم.


برنامه کوپرنیک
برنامه گسترده کوپرنیک علاوه بر ماهواره‌های سنجش دی‌اکسید‌کربن، 5سیستم دیگر را برای اندازه‌گیری طیف وسیعی از متغیرهای زمین، از وسعت یخ‌های قطب شمال گرفته تا دمای سطح زمین، توسعه می‌دهد
 

این خبر را به اشتراک بگذارید