• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89677
+
-

سلطه هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ها

گیمر قهرمان جهان به‌دلیل ترس از هوش مصنوعی بازنشستگی خود را اعلام کرده و می‌گوید انسان دیگر نمی‌تواند کامپیوتر را شکست دهد

سلطه هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ها

    هوش مصنوعی آن‌قدر در حال پیشروی است که قادر است یک گیمر مطرح و باسابقه جهان را به بیرون از گود براند و او را مجبور به تسلیم کند. به گزارش گاردین، «لی سی دال» گیمر 36ساله کره‌جنوبی که سابقه 18قهرمانی جهان را دارد، در سال 2016مغلوب هوش مصنوعی AlphaGo در بازی Go شد و از آن پس با پذیرش این واقعیت که هوش مصنوعی شکست‌ناپذیر است، تصمیم به کناره‌گیری از دنیای حرفه‌ای گیمرها گرفت. البته همان یک ست هم که لی توانست بر AlpahGo غلبه کند او را به‌عنوان تنها انسانی که توانسته بر الگوریتم گوگل غلبه کند، معروف کرده است.

لی سی دال، قهرمان سابق جهان در بازی Go در گفت‌وگویی با خبرگزاری یونهاپ گفته بود دیگر به‌صورت حرفه‌ای به بازی ادامه نمی‌دهد؛ چرا که پیروز شدن بر هوش مصنوعی غیرممکن است؛ با نخستین بازی با هوش مصنوعی Go متوجه شدم حتی اگر با تلاش‌های بیهوده بتوانم اول شوم، ولی هرگز در رقابت با او در اوج نیستم. حتی اگر اول باشم باز هم چیزی وجود دارد که نمی‌توان شکستش داد.
سیستم هوش مصنوعی بازی AlphaGo توسط شرکت دیپ مایند (DeepMind) که متعلق به گوگل است ساخته شده است و در آن زمان که لی 4بر یک مغلوب او شد، به‌عنوان بهترین بازیکن Go در جهان شناخته شد. Go با 2500سال سابقه یکی از پیچیده‌ترین بازی‌های تخته‌ای در جهان است و تسلط AlphaGo در این بازی توجه‌ها را به سمت پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی معطوف کرد.
دیپ مایند از زمان بازی AlphaGo مقابل لی برنامه‌اش را ارتقا داده است. آخرین نسخه ادغام شده آن با نام AlphaGo Zero قادر بود به‌صورت متمادی در 100بازی AlphaGo اصلی را شکست بدهد.
استراتژی این هوش مصنوعی به‌گونه‌ای است که با تحلیل هزاران بازی حرفه‌ای، اجازه می‌دهد حرکت رقیب را پیش‌بینی و با تأثیرگذار‌ترین استراتژیست‌ها و گیمرها رقابت کند.
لی پیش از آنکه رسما از دنیای بازی بازشسته شود و خداحافظی کند یک‌بار دیگر با رقیب هوش مصنوعی بازی خواهد کرد. او مقابل هان دال (HanDol) - هوش مصنوعی‌ای که در کره‌جنوبی ساخته شده است و 5بازیکن مطرح این کشور را شکست داده است- قرار می‌گیرد. البته پس از باخت به AlphaGo ، لی دیگر اعتماد به نفس سابق را ندارد و تصور می‌کند بازنده خواهد بود؛ «حتی اگر مقابل او مجهز باشم باز هم احساس می‌کنم بازی اول را به او واگذار خواهم کرد.»
برنامه هوش مصنوعی دیپ مایند بر برخی از بازی‌های استراتژیک محبوب زمان ما تسلط پیدا کرده است؛ از بازی‌های کلاسیک تخته‌ای مانند شطرنج و Go گرفته تا بازی‌های ویدئویی.
ماه گذشته بازی استارکرافت 2 از شرکت دیپ مایند، استادبزرگ این رشته را شکست داد و به رنک 8/99رسید؛ رتبه‌ای که هیچ انسانی نرسیده بود. هوش مصنوعی AlfaStar نیز چندتن از بهترین‌های دنیای بازی‌های ورزشی ویدیویی را شکست داد.
درحالی‌که هوش مصنوعی در حال پیشی گرفتن از گیمرهاست که کاملا اتفاق اجتناب‌ناپذیری است، برنامه‌های هوش مصنوعی هم کمک کرده تا شرکت‌ها مرزهای بازی‌ها و مسابقات استراتژی را رد کنند و مقابل بهترین گیمرهای جهان به بالاترین درجه ممکن سطح بازی برسند.

بازی‌ای با قدمت ۳ هزار سال 
Go یک بازی قدیمی و سنتی است که قدمت آن به 3هزار سال پیش برمی‌گردد. این بازی بیشتر در چین، ژاپن و کره‌جنوبی انجام می‌شود. قوانین این بازی کاملا ساده است؛ 2 بازیکن به نوبت سنگ‌های سیاه و سفید انتخاب کرده و روی یک تخته مربع با مربع‌های 19در 19می‌چینند و شروع به بازی می‌کنند. هرکس بیشترین خانه را پر کند برنده شده است. اما استراتژی‌ای که برای حفظ پیروزی نیاز است این بازی را پیچیده می‌کند. گفته می‌شود تعداد حرکاتی که امکان دارد در این بازی انجام شود از جا‌به‌جایی‌های اتمی هم بیشتر است. لی به‌عنوان یکی از بهترین بازیکنان Go در جهان از 5سالگی شروع به این بازی کرد و 7سال بعد از آن به یکی از بهترین‌ها تبدیل شد. البته او یک‌بار پیروزی‌اش مقابل
 AlphaGo را هم به لطف باگی می‌داند که نتوانست حقه او را تشخیص دهد: 78سفید من حرکتی نبود که بشود مستقیم با آن مقابله کرد.

هوش مصنوعی در پیچیده‌ترین بازی
Go با 2500سال سابقه یکی از پیچیده‌ترین بازی‌های تخته‌ای در جهان است و تسلط AlphaGo در این بازی توجه‌ها را به سمت پیشرفت سریع فناوری هوش مصنوعی معطوف کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید