• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89606
+
-

فروش فرش ماشینی به جای دستباف

فروش فرش ماشینی به جای دستباف


مشکلات تامین مواداولیه، تولید و صادرات فرش دستباف ایرانی به برخی بازارهای هدف و کاهش میزان فروش این محصول در بازار داخلی، تولیدکنندگان و تجار فرش را با تنگناهای تازه‌ای مواجه کرده است. با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت‌وگو کرده‌ایم.

امکان صادرات فرش دستباف ایرانی به چین تا چه حد است؟
با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید نگاه‌مان به بازارهای صادراتی فرش و سایر کالاها را بلندتر کنیم. با این نگرش است که می‌توانیم فروشنده کالاهای ایرانی حتی در بازارهایی مانند چین باشیم. صادرات غیرنفتی به چین با صدور برخی انواع صنایع‌دستی، شیرینی و شکلات و خرما شروع شده و سپس با فرش دستباف ادامه خواهد یافت. همچنین در حال مذاکره با تولیدکنندگان کفش دست‌دوز و پوشاک برای صادرات محصولاتشان به چین هستیم. باید بپذیریم که چین بازار بزرگی است که مشتریانی با سطوح مختلف تقاضا دارد و خصوصا نباید این بازار نوپا برای صادرات فرش دستباف را هدر دهیم.

راهکار رشد صادرات فرش چیست؟ 
 فرش دستباف ایرانی از سال2010 تا‌کنون به چین صادر می‌شود اما به‌نظر می‌رسد که برخی ناهماهنگی‌ها و نقاط ضعف در این زمینه وجود دارد که باید هم در سیاستگذاری به آن توجه شود و هم اینکه بخش خصوصی به تجار یادآوری کند که اینگونه بازارهای نوپا را برای به‌دست‌آوردن منافع کوتاه‌مدت از دست ندهند. گرچه قبلا رکود صادرات یک میلیارد دلاری فرش دستباف به کشورهای دنیا را داشته‌ایم اما اکنون میزان صادرات فرش دستباف به حدود 200میلیون دلار کاهش یافته است. اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی منظم و همکاری بین سیاستگذاران، بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در فاصله زمانی 2تا 5سال میزان صادرات فرش دستباف را افزایش دهیم. حضور در نمایشگاه‌های دنیا نیز از سال2010 در دستور کار قرار گرفته است.
عرضه فرش ماشینی به جای دستباف در چین تا چه حد صحت دارد؟
 باید برای صادرات فرش، سرمایه‌گذاری شود و مجموعه‌هایی که اکنون به‌صورت دائمی فرش دستباف ایرانی را در شهرهایی مانند هامبورگ آلمان عرضه می‌کنند در چین نیز ایجاد شود. اما همیشه متقلبان در هر رشته‌ای وجود دارند و در صادرات فرش دستباف این تقلب بیشتر است؛ چراکه نمی‌توان نظارت کرد که فرش ماشینی به جای فرش دستباف در بازار نوپای چین عرضه نشود. واقعیت این است که اکنون یکی از بازارهای خوب صادراتی فرش ماشینی کشورمان، بازار چین است و 2 تا3 برند ایرانی در این کشور نمایندگی فروش دارند. متأسفانه برخی افراد فرش‌های ماشینی ریزبافت را به جای فرش دستباف ایرانی در بازار چین عرضه می‌کنند و با این شیوه متقلبانه به بازارنوپای فرش دستباف ایرانی در این کشور لطمه می‌زنند.
امکان جلوگیری از این شیوه تقلب در عرضه فروش وجود ندارد؟
صادرکنندگان فرش باید توجه کنند که نباید منافع کوتاه‌مدت ناشی از این شیوه‌های متقلبانه در تجارت فرش با عرضه فرش‌های ماشینی به جای دستباف، به‌خصوص در بازار بزرگی مانند چین را به منافع بلندمدت ماندگاری و رشد روزافزون صادرات کالا به این کشور، ترجیح دهند. امکان برخورد اتحادیه صادرکنندگان با این تخلفات نیز وجود ندارد؛ چرا که ممکن است افرادی به هر طریقی فرش ماشینی را به چین صادر و به جای فرش دستباف ایرانی به مشتریان بی‌اطلاع عرضه کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید