• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89484
+
-

107 آسباد نشتیفان مرمت شدند

همزمان با مرمت اضطراری ۱۰۷دستگاه آسباد (آسیاب بادی) در شهرستان خواف در خراسان رضوی با تدوین پرونده ثبت جهانی آسبادهای نشتیفان، این اثر تاریخی در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
  مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آسبادهای ایران با اعلام این خبر گفت: تاکنون ۱۲۴آسباد در شهرستان خواف شناسایی و   ۱۰۷آسباد به‌صورت اضطراری مرمت شده‌اند و مرمت تدریجی این آثار نیز در دست اقدام است.
به‌گزارش اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی، محمد رکنی افزود: ۱۲دستگاه از آسبادها ثبت شده در فهرست آثار ملی نیز تا‌کنون به‌طور کامل احیا شده‌اند.
او با اشاره به ثبت موقت آسبادهای ایران در فهرست میراث جهانی و انجام مراحل ثبت جهانی آنها   افزود: مرمت و احیای این آثار تاریخی در شهرستان خواف، می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد.
مدیر اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خواف نیز با اشاره به ثبت ملی آسبادهای قرار گرفته در روستاهای «خرگرد»، «تیزاب»، «برآباد» و شهر «سنگان» با 7 شماره مختلف در فهرست آثار ملی اعلام کرد: این آثار تحت حفاظت و نظارت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد.
محمود باعقیده ‌افزود: هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آنها شود، برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب  و مرمت و بازسازی آنها فقط با تأیید و نظارت اداره میراث فرهنگی انجام می‌شود.
آسبادهای نشتیفان(آسیاب‌های بادی) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خشت، گل و چوبی تاریخی کشور و از مجموعه آسبادهای تاریخی جهان محسوب می‌شود که از دوران پیش از  اسلام   باقی‌مانده است. این مجموعه‌ تاریخی در شهر نشتیفان در ۶ سده گذشته  با همین نام در بین مردم شهرت داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید