• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 آذر 1398
کد مطلب : 89438
+
-

هشدار به دلالان بازار ارز

فرمانده انتظامی تهران برای برخورد با دلالان بازار ارز، دستور ویژه صادر کرد

رئیس‌کل بانک مرکزی در حالی هفته گذشته صادرکنندگان را عامل افزایش نرخ ارز معرفی کرده‌بود که دیروز دلیل افزایش قیمت را دلال‌ها اعلام کرد. همزمان با این رویداد روز گذشته فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم اعلام کرد: برای برخورد با دلالان بازار ارز، دستور ویژه صادر کرده است که به‌نظر می‌رسد بازار ارز بار دیگر به سمت امنیتی شدن پیش می‌رود.
به گزارش همشهری، قیمت هر دلار آمریکا از 25آبان و یک روز بعد از افزایش قیمت بنزین بنای صعود گذاشته و در این مدت نزدیک به 10درصد رشد کرده و از11هزار و 300تومان به 12هزار و 600تومان رسیده است. این موضوع ظرف روز‌های گذشته بار‌ها واکنش رئیس‌کل بانک مرکزی را برانگیخته است؛ به‌طوری که عبدالناصر همتی هفته قبل دلیل افزایش قیمت ارز را تعلل صادر‌کنندگان اعلام کرد و گفت: آنچه این روزها در بازار ارز می‌بینیم عمدتاً ناشی از نحوه عملکرد برخی از صادرکنندگانی است که به سبب جو روانی ناشی از افزایش نرخ بنزین و حوادث بعد از آن و شروع تسویه‌حساب‌های تجار با خارجیان در پایان سال میلادی، تلاش می‌کنند با تعلل، ارزهای صادراتی خود را با نرخ‌هایی بالاتر عرضه کنند. به همین دلیل به‌خاطر اعلام نرخ‌های غیرواقعی، تقاضای زیادی حتی برای نرخ‌های کمتر از آن وجود ندارد. اما او روز گذشته در رویکردی متفاوت نسبت به واکنش قبلی این بار دلیل افزایش قیمت ارز را دلالان نامید و گفت: در2 هفته اخیر به دلایلی که همگان واقفند انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتاً در برخی فضاهای دلالی و سفته بازی به آن دامن زده شد.
این سخنان در حالی اعلام می‌شود که به عقیده اقتصاددانان قیمت‌ها در بازار بر مبنای میزان تقاضا و عرضه آن محصول تعیین می‌شود و تفکیک جنس تقاضا و اینکه این تقاضا مبتنی بر دلالی باشد یا خیر چندان شدنی و قابل شناسایی نیست. ضمن اینکه هر سال همزمان با نزدیک شدن به پایان سال و همینطور نزدیک شدن به زمان ژانویه و سفر‌های خارجی حجم تقاضا برای خرید ارز افزایش می‌یابد و منجر به رشد قیمت‌ها می‌شود. به همه اینها باید نیاز‌های ارزی دولت در پایان سال را هم اضافه کرد.

سردار رحیمی: به دلالان ارز و صرافی‌هایی که با این افراد کار می‌کنند هشدار جدی می‌دهیم که با هرگونه تخلف برخورد خواهیم کرد.


 همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی دلالی و سفته‌بازی را عامل افزایش قیمت ارز دانست.

دستور ویژه برای برخورد
هم‌صدا با سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نقش دلالان در افزایش قیمت ارز دیروز فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم اعلام کرد برای برخورد با دلالان بازار ارز که از چند روز پیش دوباره وارد این بازار شده و با برخی از صرافی‌ها نیز همکاری داشته‌اند، دستور ویژه صادر کرده است.
سردار حسین رحیمی صبح دیروز در حاشیه اجرای طرح رعد درباره بازگشت برخی از دلالان ارز گفت: متأسفانه در چند روز اخیر بعضی از دلالان ارز بازگشته‌اند که از روز گذشته دستور ویژه‌ای را به پلیس امنیت و پلیس امنیت اقتصادی برای برخورد با این افراد صادر کردم.
او با بیان اینکه پلیس اجازه نخواهد داد این افراد امنیت اقتصادی کشور را به مخاطره بیندازند، گفت: به این افراد و نیز صرافی‌هایی که با این افراد کار می‌کنند هشدار جدی می‌دهم که با هرگونه تخلف برخورد خواهیم کرد.

افزایش مهلت برای بازگشت ارز
به موازات این دو رویداد دیروز در عین حال بانک مرکزی مهلت بازگشت ارز صادراتی را برای شرکت‌هایی که تاکنون ارزشان را در سامانه نیما عرضه نکرده‌اند تمدید کرد. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در تلاش برای تامین ارز مورد نیاز خود برای پایان سال است.
براساس دستور بانک مرکزی کلیه صادر کننده‌های سال 97تا پایان دی‌ماه امسال فرصت دارند برای آخرین بار برای بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی نسبت به رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات اقدام کنند. بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است در پایان این مهلت اطلاعات بازگشت ارز حاصل از صادرات این دسته از صادرکننده‌ها به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد این به‌معنای این است که شرکت‌هایی که ارزشان را تحویل ندهند شامل معافیت‌های مالیاتی نخواهند شد.
طرح اعطای معافیت‌های مالیاتی برای تشویق صادرکنند‌ها برای بازگشت ارز حاصل از صادراتشان اعمال می‌شود. بخش عمده ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی که رقمی بالغ بر 14میلیارد دلار است از محل صادرات غیرنفتی تامین می‌شود. به‌نظر می‌رسد دولت به‌دلیل محدودیت‌های حاصل از فروش نفت با کاهش ذخایر ارزی مواجه شده و درتلاش است صادرکننده‌ها را تشویق کند تا هرچه سریع‌تر ارز حاصل از صادراتشان را در سامانه نیما عرضه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید