• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 آذر 1398
کد مطلب : 89320
+
-

اختراع پوشک با خرابکاری‌های متعدد بچه‌!

درباره ابداعی که تحول بزرگی ایجاد و نگهداری کودکان را برای والدین آسان کرد

اختراع پوشک با خرابکاری‌های متعدد بچه‌!

رعایت بهداشت از جمله مهم‌ترین موارد در یک جامعه محسوب می‌شود. بدون درنظر گرفتن نکات بهداشتی، خطر همواره در کمین ما خواهد بود. در طول تاریخ، بسیاری کوشیده‌اند تا وضع سلامت جامعه را با اختراع‌های خود بهبود بخشند. البته تلاش آنها منافع فراوانی هم برایشان داشته است؛ چه مالی و چه بهداشتی. خانم «ماریون او برین داناوان» یک دانشمند نبود، اما اختراع ساده‌اش، دنیایی را نجات داد و کار را برای پدرها و مادرها در نگهداری از فرزندان خردسال‌شان راحت کرد.

تولد در خانواده‌ای مخترع
ماریون داناوان در روز پانزدهم اکتبر سال1917در فورت‌وین ایندیانا متولد شد. پدر و عمویش در ساوت‌بند کارخانه‌ای را راه‌انداختند و در آن دست به اختراع دستگاه تراشی زدند که یکی از بنام‌ترین و شاخص‌ترین دستگاه‌های صنعتی محسوب می‌شود. دستگاه آنها ویژه تراش دادن لوله تفنگ و همچنین دنده خودرو بود. ماریون پس از پایان دوران مدرسه وارد دانشگاه شد و توانست در سال1939، مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان انگلیسی از دانشکده روزمونت در پنسیلوانیا اخذ کند.

اولین پوشک ساخته شد
به گزارش همشهری، ماریون پس از دانشگاه کار طراحی را در پیش گرفت. در اواسط دهه1940میلادی اختراعش، دگرگونی عجیبی را در خانه‌های مردم به‌وجود آورد. او از وضعیت تکراری تعویض کهنه پارچه‌ای دختربچه‌اش حسابی خسته شده بود. خاصه اینکه این کهنه‌ها، همیشه نم پس می‌داد و شلوار، لباس و حتی تختخواب بچه را نیز کثیف می‌کرد. ماریون با استفاده از چرخ خیاطی و پرده حمام موفق شد، آنچه را نخستین پوشک ضد‌آب خوانده می‌شده، اختراع کند. در واقع تا پیش از این حرکت، مردم برای کودکان‌شان از پارچه استفاده می‌کردند و این موضوع جدای از مسئله غیربهداشتی بودن آن، گرفتاری تعویض‌های پیاپی و شست‌وشوی کودک را نیز در پی داشت. ماریون داناوان طرح ابتکاری‌اش را ابتدا روی دختر خودش امتحان کرد. نتیجه کار فوق‌العاده بود و لباس‌ها و تختخواب بچه‌ نه‌تنها کثیف نمی‌شد، بلکه این پوشک هیچ عوارض پوستی‌ای هم نداشت؛ موضوعی که بیشتر والدین به‌خاطر استفاده از کهنه‌های پارچه‌ای با آن روبه‌رو بودند. در واقع اگر در پوشاندن پوشک به کودک، اصول کار به‌درستی رعایت نشود و ادرار و مدفوع به‌موقع پاک نشده و کرم‌های لازم زده نشود، جوش‌ها، کهیرها و التهاب‌هایی بر اثر پوشک کردن نوزادان ایجاد می‌شود. حالا تصورش را بکنید که پیش از اختراع پوشک، اوضاع چگونه بوده است.

ثبت اختراع
داناوان برای پوشک اختراعی‌اش، 4مورد را به ثبت رساند که ازجمله آنها، گیره‌های پلاستیکی به‌جای دکمه‌های ایمنی بود. حالا او با به‌دست آوردن امتیاز ساخت پوشک، به‌دنبال تولید انبوه آن بود که این موضوع هم چالش‌های خود را داشت.

شکست‌های اولیه
در سال1949، داناوان شروع به فروش طرحش به سازندگان مختلف کرد. این کار در ابتدا با شکست‌های بدی همراه بود. تقریبا هیچ‌کس حاضر نبود روی ساخت چنین چیزی سرمایه‌گذاری کند و از دید تولیدکنندگان، پوشک‌ اولویت نبود. با این حال ماریون به تلاش خود ادامه داد و توانست دست آخر، کار تولید را شروع کرده و شرکتی را در این خصوص به‌ثبت برساند. ماریون با رندی خاصی، وظیفه فروش پوشک‌های ضد‌آب خود را به فروشگاه زنجیره‌ای لوکسی واگذار کرد و از این طریق توانست در این امر موفقیت فراوانی کسب کند.
 2سال بعد، او شرکت و امتیاز تولید پوشک را به یک مؤسسه به مبلغ یک میلیون دلار فروخت. از ماریون به‌عنوان یکی از کارآفرینان نمونه در دوران خود نیز نام برده شده است. بین سال‌های 1951تا 1996، داناوان، 20حق امتیاز دیگر را نیز به‌نام خود به‌ثبت رساند. این موارد شامل جعبه آرایش، جعبه‌ نگهدارنده، حوله، گیره جوراب‌بافی، پاکت‌نامه و نخ دندان بود.


حضور در تالار مشاهیر
ماریون داناوان در روز چهارم نوامبر سال1998و در 81سالگی از دنیا رفت. در روز 15مارس سال2015، نام او وارد تالار مشاهیر مخترعان ملی شد. عکس ماریون بر دیوار این تالار نصب شده است.

یک فکر بکر
ماریون داناوان با استفاده از چرخ خیاطی و پرده حمام موفق شد آنچه را نخستین پوشک ضد‌آب خوانده شده، اختراع کند

طرح جدید
تا پیش از این حرکت، مردم برای کودکان‌شان از پارچه استفاده می‌کردند و این موضوع جدای از مسئله غیربهداشتی بودن آن، گرفتاری تعویض‌های پیاپی و شست‌وشوی کودک را نیز در پی داشت. ماریون داناوان طرح ابتکاری‌اش را ابتدا روی دختر خودش امتحان کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید