• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 آذر 1398
کد مطلب : 89125
+
-

لباس‌های ضد‌کوسه برای شنا با خیال راحت!

محققان یک لباس جدید شنا تولید کرده‌اند که حتی در برابر دندان‌های کوسه سفید مقاوم است و می‌توان با خیال راحت به وسیله آن شنا و غواصی کرد

لباس‌های ضد‌کوسه برای شنا با خیال راحت!

   یک وت‌سوئیت (لباس سراسری ورزش‌های آبی) که به‌تازگی در استرالیا تولید شده، از ماده‌ای بهره می‌برد که می‌تواند در گشت‌های دریایی، انسان را از گزند دندان‌های کوسه‌ها در امان نگه دارد. این ماده جدید ضد‌کوسه از فیبرهای پلاستیکی بسیار محکمی تشکیل شده و این ویژگی باعث می‌شود که پارچه‌ای که از این ماده پوشیده شده، در برابر فرورفتن دندان کوسه مقاومت کند.

یک تیم پژوهشی از دانشگاه فلایندرز در جنوب استرالیا 2نوع پارچه مختلف را آزمایش کردند. این پارچه‌ها ترکیبی از فیبرهای بسیار قوی و در عین حال سبک با ماده نئوپرن (نوعی پلیمر مصنوعی شبیه لاستیک که در برابر روغن و گرما مقاوم است) هستند که در لباس‌های ورزش‌های آبی استفاده می‌شوند.
پژوهشگران دریافتند که این لباس جدید در مقایسه با وت‌سوئیت‌های معمولی در برابر گاز کوسه مقاوم‌تر است؛ حتی در برابر آرواره‌های کوسه سفید بزرگ.
مواد مختلفی در یک وت‌سوئیت معمولی که در برابر هجوم دندان‌های کوسه سفید بزرگ قرار گرفت، آزمایش شد، چراکه مردم بیشترین آسیب‌ها را از طرف این کوسه متحمل می‌شوند.
به گزارش دیلی میل، چارلی هاونیرز، سرپرست این گروه پژوهشی می‌گوید: نتایج پژوهش‌های ما نشان داد که هردو پارچه آزمایش شده می‌توانند تا حدودی در برابر دندان کوسه مقاومت کنند و به‌عنوان راهکاری برای کاهش صدمات مورد استفاده قرار بگیرند. این تیم می‌گوید که پیشرفت‌های جدید تکنولوژیک در تولید پارچه باعث توسعه مواد محکم و سبک‌وزن جایگزین شده که می‌تواند در وت‌سوئیت‌های قدیمی مورد استفاده قرار بگیرد.
آنها برای تولید مواد جدید از الیاف‌های «پلی اتیلن با وزن مولکولی فوق‌العاده بالا» به همراه نئوپرن استفاده کردند. براساس گزارش‌های یک بانک اطلاعاتی به نام «پرونده بین‌المللی حمله کوسه‌ها»، از 130 مورد حمله کوسه‌ها در سال 2018 تعداد 66 حمله غافلگیرانه بوده که 5مورد از این تعداد منجر به مرگ انسان‌ها شده است. گزارشی نشان می‌دهد که طی 20سال گذشته تعداد حملات کوسه‌ها در برخی از نقاط جهان 2برابر شده است.
دانشمندان می‌گویند که خطر حمله کوسه‌ها هنوز کم است و احتمال آن بسته به موقعیت جغرافیایی متغیر است.
پژوهشگران دانشگاه فلایندرز قدرت آرواره‌های کوسه را از طریق صفحه‌های فولاد دارای سنسور که با مواد مورد آزمایش پوشانده شده‌اند، اندازه‌گیری کرده‌اند. آنها همچنین این مواد را در آزمایشگاه از طریق پاره و سوراخ‌کردن پارچه آزمایش کردند.
هاونیرز می‌گوید: برای سوراخ‌کردن پارچه‌های جدید نیاز به نیروی بیشتری بود. علاوه بر این، هم در آزمایش‌های آزمایشگاهی و هم در آزمایش‌های میدانی برش‌های ایجاد شده روی پارچه‌های جدید کوچک‌تر و کم‌عمق‌تر از پارچه‌های قبلی بود. این گروه پژوهشی می‌گوید اگرچه نتایج به‌دست آمده مثبت هستند، اما نیاز به آزمایش‌های بیشتری داریم. این آزمایش‌ها به‌ویژه باید در مورد یک وت‌‌سوئیت که به‌طور کامل با این ماده جدید تولید شده باشد انجام شود.
همچنین آنها پیش از اینکه استفاده از این لباس جدید را به مردم توصیه کنند باید آزمایش‌هایی را در مورد مقاومت گوشت انسان زیر این پارچه در برابر دندان‌های کوسه انجام دهند.
هاونیرز می‌گوید: اگرچه این پارچه‌ها ممکن است باعث کاهش خونریزی ناشی از گاز گرفتن کوسه شود اما برای اندازه‌گیری میزان آسیب به بدن انسان تحقیقات بیشتری لازم است.

کوسه سفید؛ شکارچی بزرگ
کوسه سفید بزرگ یکی از خطرناک‌ترین انواع کوسه است. این‌گونه کوسه حدود 60سال عمر می‌کند و اندازه ماده آن بزرگ‌تر از جنس نر است. رنگ پشت این کوسه تیره (سیاه، خاکستری، مایل به قهوه‌ای) و شکمش به‌طور کامل سفید است. رنگ‌بندی خاص بدنش به او قدرت استتار فوق‌العاده‌ای می‌دهد که این توانایی مانع از این می‌شود که طعمه، کوسه را ببیند.
کوسه سفید بزرگ پلک ندارد، اما می‌تواند برای جلوگیری از واردآمدن آسیب به چشمش، کره چشمش را در طول حمله بچرخاند. این ویژگی وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهد شیرهای دریایی را که پنجه‌های تیزی دارند شکار کند. به‌خاطر همین، کوسه‌ها در آخرین لحظه حمله عملاً کورند؛ هرچند بینایی فوق‌العاده‌ای دارند.
کوسه‌های بزرگ سفید صدا تولید نمی‌کنند اما با استفاده از زبان بدن و حس بویایی ارتباط برقرار می‌کنند. حس بویایی کوسه‌های بزرگ سفید بسیار عالی است و آنها می‌توانند بوی یک قطره خون را در یک میلیون قطره آب حس کنند.
کوسه‌های بزرگ سفید نمی‌توانند در اسارت(آکواریوم) زندگی کنند، چرا که گیج می‌شوند و حس جهت‌یابی خود را از دست می‌دهند که به همین دلیل به‌طور مداوم با شیشه آکواریوم برخورد می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید