• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89046
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kRR9E
+
-

نجات جان انسان‌ها با سردکردن مغز

برای نخستین‌بار پزشکان توانسته‌اند با سرد کردن مغز در بیمارانی با حال وخیم، دقایقی طلایی برای عملیات احیای اضطراری ایجاد کنند

نجات جان انسان‌ها با سردکردن مغز

   پزشکان برای نخستین‌بار طی یک آزمایش جدید، انسان را در حالت به‌اصطلاح «معلق» قرار داده‌اند که هدف آن خریدن زمان بیشتر برای جراحان به‌منظور نجات بیمارانی است که به شکل جدی آسیب دیده‌اند. در فرایند مشهور به انیماسیون، دمای مغز از طریق جایگزینی خون بیمار با یک محلول نمکی سرد به سرعت به زیر 10درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. معمولا این محلول مستقیما به رگ آئورت، به‌عنوان شریان اصلی که خون را از قلب به سایر اندام‌های بدن منتقل می‌کند، تزریق می‌شود. این روش به‌منظور حفظ و احیای اضطراری یا EPR به‌کار می‌رود. EPR که خیلی‌ها در فیلم‌ها آن را دیده‌اند در مورد افرادی به‌کار می‌رود که آسیب‌های جدی دیده‌اند؛ مثل کسانی که خونریزی شدید آنها می‌تواند منجر به مرگ شود و کسانی که در معرض حمله قلبی هستند. این افراد عموما اشخاصی هستند که قربانی چاقوکشی یا تیراندازی می‌شوند و شانس آنها برای زنده ماندن کمتر از 5درصد است.

ساموئل تیشرمن، پزشکی که در دانشگاه مریلند بالتیمور فعالیت می‌کند این روش را در سمپوزیومی که اخیرا در آکادمی علوم نیویورک برگزار شد تشریح کرد. او می‌گوید که حداقل یک بیمار این عمل را انجام داده است، اما درباره اینکه آیا آن بیمار یا بیماران دیگری با استفاده از این روش زنده مانده‌اند، توضیح دقیقی نداد. تیشرمن در مجله نیوساینتیست بیان کرد: نخستین بار که تیم پزشکی این فرایند را اجرا کرد، کمی «سوررئال» به‌نظر می‌رسید.

همه‌‌چیز برای دقایق طلایی
به گزارش گاردین، سرد کردن سریع به‌گونه‌ای اجرا می‌شود که فعالیت مغز را تا حد توقف کاهش می‌دهد و به اندازه کافی فعالیت اندام‌های حیاتی بدن بیمار را کند می‌کند. به این ترتیب دقایقی طلایی (شاید بیش از یک ساعت) برای جراح ایجاد می‌شود تا بتواند کارش را انجام دهد و پس از آنکه به صدمات وارد شده به بیمار رسیدگی شد، بدن، گرم و احیا می‌شود. یکی از اهداف انیماسیون، کاهش آسیب‌های مغزی است که اگر بیمار از اینگونه آسیب‌های جدی جان سالم به در ببرد اغلب تا پایان عمر همراه او خواهد بود. هنگامی که قلب و گردش خون متوقف می‌شود، مغز به سرعت دچار کمبود اکسیژن می‌شود و طی حدود 5دقیقه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌شود. در این آزمایش، نتایج EPR یا مراقبت‌های اورژانسی استاندارد 20زن و مرد با هم تطبیق داده می‌شود. این آزمایش تا پایان سال‌جاری میلادی انجام می‌شود، اما نتایج کامل آن تا اواخر سال 2020منتشر می‌شود. مطالعات پیشین نشان داده است که EPR می‌تواند به خوک‌های صدمه دیده کمک کند؛ هرچند به این معنی نیست که همیشه موفقیت‌آمیز بوده است. تیشرمن در مجله نیو‌ساینتیست که در واقع نخستین گزارش از این آزمایش بود، گفت: احساس کردیم زمان آن رسیده که این عمل را برای بیمارانمان انجام دهیم. اکنون ما این کار را انجام می‌دهیم و همانطور که این کار را پیش می‌بریم چیزهای زیادی می‌آموزیم. اگر بتوانیم ثابت کنیم که این آزمایش جواب می‌دهد، آنگاه می‌توانیم از فواید این تکنیک برای کمک به زنده ماندن بیماران استفاده کنیم.

عوارض یک پروسه
یکی از عوارض این روش این است که سلول‌های بیمار که پس از جراحی گرم می‌شوند، ممکن است آسیب ببینند.
گرچه این روش در صحبت‌های تیشرمن، «انیماسیون معلق» نامیده شد، اما در عین حال او تأکید دارد که آزمایش‌های آنها برای حفظ فضانوردان در ماموریت‌های فضایی نیست. او می‌گوید: باید به روشنی بگویم که در تلاش برای فرستادن انسان به زحل نیستیم. ما در تلاش هستیم که برای نجات جان انسان‌ها زمان بیشتری بخریم.
ناسا معتقد است که خواب زمستانی کامل برای مسافرت میان‌ستاره‌ای هنوز دور از انتظار است. سازمان فضایی آمریکا در حال بررسی راه‌هایی است تا فضانوردان را در وضعیت مرگ کاذب قرار دهد تا به این ترتیب متابولیسم آنها برای مدت طولانی کاهش یابد. کوین فانگ، مشاور بیهوشی در بیمارستان کالج لندن و نویسنده مقاله «زندگی، مرگ و محدودیت‌های بدن انسان» می‌گوید: حفظ و احیای اورژانسی، تلاشی برای محافظت از بیمار در حال مرگ از طریق کاهش دمای بدن و کند کردن فعالیت‌های اندام‌های حیاتی بدن است. این کار موقعیتی ایجاد می‌کند که فقط چند ثانیه برای نجات جان یک نفر زمان وجود دارد. در فوریت‌های پزشکی ما همیشه سعی می‌کنیم خط بین زندگی و مرگ قطعی را محو کنیم تا چیزی به نام امید ایجاد کنیم که به‌نظر می‌رسد قبلا وجود نداشته است. اگر EPR جواب دهد، قواعد بازی تغییر خواهد کرد.

دقایق طلایی احیا
حفظ و احیای اورژانسی تلاشی برای محافظت از بیمار در حال مرگ از طریق کاهش دمای بدن و کند کردن فعالیت‌های اندام‌های حیاتی بدن است

این خبر را به اشتراک بگذارید