• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89026
+
-

عقیلی: ویلموتس یک شومن بزرگ است

امیرحسین اعظمی| هادی عقیلی مدافع سابق تیم ملی که افتخارات زیادی در رده باشگاهی دارد، بعد از خداحافظی از دنیای فوتبال هنوز به‌صورت جدی وارد عرصه مربیگری نشده است. البته او در یک مقطع کوتاه در تیم ملی جوانان و در کنار سیدسیروس پورموسوی فعالیت می‌کرد ولی تصمیم به جدایی از این تیم گرفت. با عقیلی که در تیم ملی با چند مربی مختلف کار کرده است، درخصوص نتایج اخیر تیم ملی، بحث فسخ قرارداد با ویلموتس و مسائل مختلف دیگر صحبت کردیم که او به سؤالات همشهری ورزشی پاسخ داد.
 حتما می‌دانی که فدراسیون فوتبال با مارک ویلموتس در برخی زمینه‌ها اختلاف دارد و احتمال قطع همکاری وجود دارد.
فکر می‌کنم این بهترین زمان است که ویلموتس از تیم ملی ایران جدا شود. وقتی این مربی می‌خواهد برای فسخ قرارداد اقدام کند و برای پیگیری تمرینات زودتر به ایران نمی‌آید پس بهتر است که زودتر از تیم ملی جدا شود و مربی دیگری به تیم ملی بیاید. این دلیل حاشیه‌ای است که در موردش صحبت کردم و بحث فنی هم که یک مسئله جداست.
 تو معتقدی که ویلموتس انتخاب خوبی به‌عنوان جانشین کی‌روش نبود؟
شما نمی‌توانید بگویید که جانشین خوبی بوده یا نبوده است. قرار نبود کی‌روش تا 40سال دیگر سرمربی تیم ملی باشد حتی اگر موفق هم باشد. شاید فدراسیون خیلی چیزها را درنظر گرفته و خود این مربی هم تفکرات دیگری داشته است. برخی اختلاف‌ها هم نقش مهمی در رفتن کی‌روش داشت ولی حالا ویلموتس هم زودتر از اینها شروع کرده که به برخی اختلاف‌ها دامن بزند. او دست پیش را گرفت و بحث فسخ قرارداد را پیش کشید ولی اینکه چه‌کسی باید جانشین کی‌روش می‌شد، بستگی به کمیته فنی فدراسیون فوتبال دارد. اینکه با توجه به بودجه‌ای که دارند چه چیزی از سرمربی می‌خواهند. البته این درست نیست که مثلا چون یک مربی در فلان تیم هجومی بازی می‌کرده بخواهیم او را انتخاب کنیم. شرایط بازیکنان و شرایط هر تیمی متفاوت است.
 تو به بحث فنی اشاره کردی. در این مورد بیشتر صحبت می‌کنی؟
در بازی‌های اخیری که از تیم ملی دیدم، تنها چیزی که ویلموتس توانست آن را وارد تیم کند، عدم‌تاکتیک‌پذیری تمامی بازیکنان است! هم‌اکنون شرح وظایف بازیکنان تغییر کرده و البته تیم ملی از شرایط بازی ضدحمله‌ای خارج شده است. هم‌اکنون تیم ملی طوری بازی می‌کند که اگر بدون مربی هم بازی کنیم، همین نمایش را داریم. حتی این را می‌توان در تعویض‌ها و سبک بازی تیم ملی دید که انگار سرمربی بالاسر تیم نیست و به‌نظر من ویلموتس اصلا عملکرد مثبتی در تیم ملی نداشته و این کاملا مشهود است.
 زمان مربیگری کی‌روش که تو هم مدتی با این مربی کار کردی، شرایط بهتر بود؟
زمان کی‌روش تیم ملی یک قالبی به‌خودش گرفته بود. ما برابر تیم‌های قوی یا ضعیف با همان سبک همیشگی کی‌روش بازی می‌کردیم و ثبات تاکتیکی داشتیم و این مربی توانست دو بار ایران را به جام جهانی ببرد و در مجموع هم نتایج خوبی بگیرد. البته باید به یک موضوع دیگر هم اشاره کنم.
 چه موضوعی؟
من یک‌بار به یکی از دوستانم می‌گفتم که ویلموتس مرا به یاد استیماچ می‌اندازد که به ایران آمد و سرمربی سپاهان شد. به‌نظر من ویلموتس یک شومن بزرگ است، اگر یادتان باشد در بازی استقلال و پرسپولیس این مربی به ورزشگاه رفت و با بازیکنان دو تیم در وسط زمین دست داد. دلیلی ندارد مربی تیم ملی در زمین باشد. مربی باید در جایگاه بازی را ببیند، شما ببینید ویلموتس چند بازی را در لیگ برتر دید. او بیشتر تظاهر می‌کرد که بازی‌ها را می‌بیند ولی در واقع هیچ اشرافی به لیگ برتر ندارد.
 شنیده می‌شود برانکو گزینه اصلی برای جانشینی ویلموتس است. 
معمولا مربیانی برای تیم ملی انتخاب می‌کنند که تجربه لازم را در رده ملی داشته باشند. هر مربی‌ای نمی‌تواند در تیم ملی کار کند چون شرایط بازی‌های ملی با باشگاهی متفاوت است. در باشگاه هر روز با تیم تمرین می‌کنید ولی در تیم ملی هر چند وقت یک‌بار بازیکنان دور هم جمع می‌شوند و این کار سرمربی را سخت می‌کند. یک مربی ملی باید به شرایط تیم و بازیکنانش اشراف کامل داشته باشد. از این لحاظ برانکو مناسب‌ترین گزینه برای تیم ملی است، مگر اینکه بخواهند هزینه سنگینی انجام دهند و مربی بزرگی بیاورند که در رده ملی کارنامه خوبی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید