• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 9 آذر 1398
کد مطلب : 89023
+
-

دعوا بر سر تورنمنتی که کسی دوستش ندارد

دعوا بر سر تورنمنتی که کسی دوستش ندارد

محسن محمودصفری| در خبرها آمده بود که با پیگیری وزرات ورزش و جوانان، میزبانی جام جهانی کشتی آزاد دوباره به ایران برگردانده شده است. پیش از این اتحادیه جهانی کشتی گفته بود به‌دلیل امتناع برخی کشورها از سفر به تهران به بهانه ناامنی، این مسابقه‌ها لغو خواهد شد.اما آیا تورنمنت جام جهانی آنقدر اعتبار دارد که وزیر ورزش به‌خاطر میزبانی آن توان دیپلماسی کشور را بسیج کند و از وزیر خارجه کمک بخواهد؟ برای پیداکردن پاسخ این سؤال باید نگاهی به گذشته این تورنمنت بیندازیم؛ تورنمنتی که از سال2013 ایران تنها میزبانش بوده است! 
  جام بی‌اعتبار!
مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی از سال‌1980 میلادی راه‌اندازی شد و از سال‌2010 تیم کشتی فرنگی ایران توانسته همواره یکی از سکوهای اول تا سوم آن را تصاحب کند. مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی از سال‌2013 تا 2017 در استان‌های تهران(3دوره)، شیراز(یک دوره) و آبادان(یک دوره) برگزار شده است. در سال‌2018 قرار بود این مسابقه‌ها در اهواز برگزار شود، اما اتحادیه جهانی میزبانی را از ایران گرفت. سال‌2019 نیز قرار بود دوباره اهواز به‌عنوان میزبان معرفی شود اما در نهایت تصمیم گرفته شد که این مسابقه‌ها در تهران برگزار شود.
جام جهانی کشتی از نظر اعتبار هیچ‌گاه در سطح بالایی نبوده و جایگاهی به‌مراتب پایین‌تر از مسابقات المپیک، قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی و حتی قهرمانی آسیا دارد.
با وجود اعتبار پایین این مسابقه‌ها، فدراسیون کشتی ایران در سالیان اخیر یکی از مشتریان پروپاقرص میزبانی‌اش بوده است. شاید دلیل این اشتیاق ناتوانی در گرفتن مسابقه‌های قهرمانی جهان باشد. ایران آخرین بار سال‌‌2002 میزبان مسابقه‌های قهرمانی جهان بوده است. بعد از آن تاریخ به‌دلیل اصرار فدراسیون جهانی بر برگزاری همزمان مسابقه‌های مردان و زنان، ایران عملا از فهرست متقاضیان میزبانی قهرمانی جهان خارج شد. مقامات کشتی و البته ورزش ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند با میزبانی از تورنمنت کم‌اهمیت جام‌جهانی، وانمود کنند که ایران هنوز از چرخه میزبانی‌های بین‌المللی خارج نشده است.
یکی دیگر از منافع میزبانی این تورنمنت‌ها برای فدراسیون کشتی ایران، تحت‌الشعاع قرار دادن نتایج ضعیف در مسابقه‌های قهرمانی جهان است. در چند سال گذشته کشتی ایران در مسابقه‌های قهرمانی جهان روی پله‌های ششم، نهم و حتی یازدهم ایستاده اما همواره قهرمان جام جهانی شده؛ جامی که قدرت‌های بزرگ کشتی دنیا مانند روسیه و آمریکا گاهی حتی با نفرات دوم و سوم‌شان در جام جهانی شرکت می‌کنند.
  میزبانی به ایران بازمی‌گردد
تا حالا کسی پرسیده که چرا تنها فدراسیون ایران نامزد میزبانی جام جهانی کشتی می‌شود درحالی‌که حتی قهرمان‌شدن در این تورنمنت هم تأثیری در رنکینگ جهانی کشتی‌گیران ندارد؟ آیا برگزاری این مسابقه‌ها درآمدی برای میزبان دارد؟ 
طبق ادعای سخنگوی فدراسیون کشتی، فدراسیون امکان دریافت هزینه ورودی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات جام جهانی را ندارد درحالی‌که مبالغی برای شرکت کشتی‌گیران در مسابقه‌های قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا گرفته می‌شود. اینکه فدراسیون متعهد شده در 3 هتل‌ درجه یک تهران از تیم‌های شرکت‌کننده میزبانی کند، نکته مبهم دیگری است که هیچ توجیهی برای آن نمی‌توان یافت. حتی شنیده شد تمام هزینه‌های تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی هم بر عهده میزبان است.شاید مدیران وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک که در تلاش برای بازگرداندن میزبانی ایران هستند، خبر نداشته باشند که ‌‌اگر این مسابقه‌ها تا یک ‌ماه دیگر برگزار نشود، دومین سال متوالی است که برگزار نخواهد شد. آیا تورنمنتی که به‌نظر می‌رسد ایران تنها متقاضی میزبانی‌اش است و برگزار‌نشدنش کسی را نگران نمی‌کند، ارزش این همه تلاش و رایزنی را دارد؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :