• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88987
+
-

تلاش برای رونق بازار کم‌ریسک‌ها


تلاش‌ها برای توسعه و رونق معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به بازار کم ریسک‌ها معروف است آغاز شده؛ بر همین اساس مقامات بورس تهران و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری با برگزاری یک نشست، خواستار رفع محدودیت‌های منجر به تضعیف قدرت صندوق‌های سرمایه‌گذاری شدند. به گزارش همشهری، اطلاعات آماری نشان می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای پاییز تاکنون32هزارسهام جدیدجذب کرده‌اند که با این تعداد جمع کل سرمایه‌گذاران در صندوق‌ها به 2 میلیون و 150هزار نفر و ارزش کل دارایی آنها به 180هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس آمارهای موجود ظرف دو سال و نیم گذشته 300هزار سرمایه‌گذار جدید وارد صندوق‌ها شده‌اند و ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از اول پاییز تاکنون 7هزار میلیارد تومان رشد کرده است.در یک دهه گذشته با تاسیس 200صندوق سرمایه‌گذاری 180هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب این صندوق‌ها شده و این صندوق‌ها توانسته‌اند بخشی از پس‌انداز‌های عامه مردم را به بازار سرمایه سوق دهند؛ اما ایجاد محدودیت‌ها عملا صندوق‌ها را در چند سال گذشته تضعیف کرده، از چند سال پیش بانک مرکزی محدودیت‌های تازه‌ای را برای صدورمجوز فعالیت صندوق‌های وابسته به بانک‌ها اعمال کرد که همین عامل روند تاسیس صندوق‌های جدید را کندکرده است.
درحال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری 7درصد از کل معاملات بورس را به‌طور متوسط در اختیار دارند. نقش کم صندوق‌ها در بازارسرمایه عمدتا ناشی از محدودیت‌های مقرراتی و فشار برای تضمین سود حداقلی به سرمایه‌گذاران است، فعلا 50درصد منابع مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یعنی 90هزار میلیارد تومان از منابع آن‌ها، در قالب گواهی سپرده و سپرده‌های بانکی رسوب کرده و 33درصد دیگر هم در قالب اوراق بدهی، سرمایه‌گذاری شده به این ترتیب از مجموع 180هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب شده در صندوق‌ها فقط تا 15درصد صرف خرید و فروش سهام در بورس و فرابورس می‌شود، این منابع عمدتا به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق است.

ایجاد جذابیت برای صندوق‌ها
به باورکارشناسان چنانچه قرار باشد سرمایه‌گذاران بیشتری جذب این نهاد‌های مالی شوند، باید بازده صندوق‌ها متناسب با میانگین بازده سالانه بورس باشد اما اطلاعات عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد میانگین بازده صندوق‌ها به غیراز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام کمتر از میانگین بازده سرمایه‌گذاری است. میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس در یک دوره یکساله از ابتدای آذر پارسال تاکنون 75درصد بوده اما میانگین بازده کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همین دوره 54درصد بوده است.
البته عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بهتر از سایر صندوق‌ها بوده که نشان می‌دهد رفع محدودیت‌های صندوق‌ها در بورس می‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران باشد. میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام در دوره یکساله 96درصد بوده که بیشتر از میانگین بازده بورس است.

این خبر را به اشتراک بگذارید