• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88986
+
-

کالاهای انباری به کمک تنظیم بازار می‌آید

دولت برای تنظیم بازار ضمن وضع عوارض بر صادرات گوجه‌فرنگی عرضه 50هزار تن برنج وارداتی، 30هزار تن روغن خام، 5هزار تن گوشت منجمد و 30هزار تن شکر را در دستور کار قرار داد


مقامات و کارشناسان دولتی معتقدند اجرای طرح بنزین حداکثر 2 تا 4درصد بر نرخ تورم تأثیر دارد، اما آن سوی ماجرا، هم دولت و هم مردم می‌دانند که اثرات هیجانی تغییر نرخ بنزین بر قیمت کالاها و خدمات می‌تواند فراتر از این ارقام باشد. بر همین اساس دولت و دستگاه‌های نظارتی در کنار افزایش بازرسی‌های تعزیری، دست‌به‌کار رصد مداوم موجودی کالا در بازار شده‌اند. حالا بعد از آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته‌اند بخشی از عطش هیجانی بازار را با عرضه و تزریق کالاهای انباری فرو بنشانند. به گزارش همشهری، آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد فعلا 10میلیون تن کالاهای اساسی و مورد نیاز خانوارها در انبارها موجود است. از سوی دیگر، در قرار و مدارهای ستاد تنظیم بازار با حلقه‌های توزیع شرکت‌های پخش، بنکداران و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز، بر کنترل بازار از طریق توزیع بموقع کالا و رعایت قیمت‌های مصوب نیز توافق شده است.

شوک منفی عرضه کالا به بازار
سخنگوی ستاد تنظیم بازار می‌گوید: براساس تصمیم‌های آخرین نشست این ستاد فرادستگاهی، مقرر شده 50هزار تن برنج وارداتی، 30هزار تن روغن خام، 5هزار تن گوشت گوساله منجمد‌شده و 30هزار تن شکر از محل ذخایر در شبکه توزیع عرضه شود. محمدرضا کلامی گفت: با اتمام فصل برداشت برنج، 50هزار تن از بهترین برنج وارداتی در شبکه‌های توزیع عرضه شده و مردم می‌توانند با مراجعه به فروشگاه زنجیره‌ای و دیگر شبکه‌های توزیع، این محصول را با قیمت هر کیلو 6هزار و 600تا 6هزار و 700تومان خریداری کنند. همچنین طبق اعلام کلامی، مقرر شده 5 تا 7هزار تن گوشت قرمز منجمد گوساله وارداتی از محل ذخایر با قیمت هر کیلو 40هزار تومان میان فهرست 450هزار نفری ارائه‌شده وزارت کشور توزیع شود. او تأکید کرد: وزارت صنعت درصورت وجود تقاضای کتبی، برای عرضه گوشت منجمد به سازمان‌های دیگری همچون کمیته امداد و بهزیستی و اقشار کارگری کارمندی نیز آمادگی دارد. سخنگوی ستاد تنظیم بازار ادامه داد: 30هزار تن روغن خام هم در اختیار کارخانه‌های تولیدی قرار داده می‌شود تا آنهایی که راغب هستند، محصول نهایی را با 15درصد تخفیف در بازار عرضه کنند. کلامی همچنین با اشاره به توزیع کافی شکر در بازار، گفت: 30هزار تن شکر با ابلاغ مصوب از محل موجودی با ارز 4200تومانی در اختیار شبکه‌های توزیع قرار می‌گیرد تا با نزدیک‌شدن به پایان سال، بتوان عوارض ناشی از مصرف این کالا را پوشش داد.

تنظیم بازار کالاهای حساس
سخنگوی ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت گوجه‌فرنگی را ناشی از تغییر فصل دانست که همه‌ساله اتفاق می‌افتد و افزود: تا 20آذرماه برداشت‌های جدید گوجه وارد بازار می‌شود، اما اگر بعد از این تاریخ روند قیمت گوجه‌فرنگی در بازار رو به افزایش باشد، برای خروج و صادرات آن عوارض وضع می‌شود. او همچنین درباره وضعیت بازار تخم‌مرغ، تأکید کرد: مصرف تخم‌مرغ در نیمه اول سال به‌دلیل گرم‌بودن هوا کاهش پیدا می‌کند اما در نیمه دوم سال به‌دلیل سرما و باز‌شدن مدارس، مصرف افزایش پیدا می‌کند اما در تولید کاهش نداریم. او نرخ فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده را 8هزار و 900تومان و قیمت یک شانه 2کیلویی را 17تا 18هزار تومان اعلام کرد. به گفته کلامی، در مورد تخم‌مرغ، اولویت بر مصارف داخلی است و تا زمانی که پیچ قیمت این کالا به نرخ قبلی بازنگردد، صادرات آن کاهش می‌یابد.

حرکت برخلاف اصول بازار ممنوع
پس از اجرای طرح بنزینی دولت، سازمان‌های حمایت و تعزیرات میزان بازرسی‌ها را افزایش داده‌اند و به‌صورت فعال‌تری در حال رصد بازار هستند اما عباس قبادی، معاون وزیر صنعت و دبیر ستاد تنظیم بازار می‌گوید: در نشست‌های گذشته نیز به سازمان حمایت تکلیف شده وضع بازار و قیمت‌ها را با بررسی کارشناسی اعلام کنند تا رفتار ما با بازار، رفتار غیرواقعی و غیراقتصادی نباشد و به سرکوب قیمت و حرکت برخلاف چارچوب و اصول بازار منجر نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید