• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 7 آذر 1398
کد مطلب : 88978
+
-

تهران خفه شد

معاون شهردار تهران از نامه مشترک شهردار و وزیر کشور به دولت برای دریافت اتوبوس و واگن مترو خبر داد

تهران خفه شد


سید محمد فخار ـ خبرنگار

آسمان تهران پس از 6روز متوالی همچنان دودی است. اصفهان در پی 2روز تعطیلی مدارس به استقبال تعطیلات خفه‌کننده می‌رود. حال اراک و کرج و کلانشهرهای نیمه شمالی هم تعریفی ندارد. این هفته به کل در آلودگی هوا سپری شد و نقشه‌های هواشناسی نیز نشان می‌دهد تا اواسط هفته آینده، شرایط به همین نحو خواهد بود.
در همین روزهای آلوده البته هنوز خبرهای امیدوارکننده به بازگشت آسمان آبی به گوش می‌رسد. در پی بازگشت بسیاری از شهروندان به مترو و اتوبوس، دیروز خبر سرمایه‌گذاری 700میلیون تومانی برای پاک کردن تردد اتوبوس‌های تهران اعلام شد. یکی از اقداماتی که باید در مسیر کاهش آلودگی شهر انجام داد نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌های شهری است. اگر اتوبوس‌ها دود استانداردی هم داشته باشند این فیلترها از همان دود هم جلوگیری می‌کنند. البته از سال گذشته کلیه اتوبوس‌های شرکت واحد به مراکز معاینه فنی مراجعه و برگه معاینه فنی خود را دریافت کردند و کلیه اتوبوس‌ها با وجود معاینه فنی، دود ذاتی دیزل را دارند. اما نصب این فیلترها روی اتوبوس‌ها، از خروج هرگونه آلایندگی از اگزوز اتوبوس جلوگیری می‌کند. در این زمینه، به تازگی قراردادی با شرکت اتوبوس‌سازی اسنا یدک منعقد شده که ۷۰۰ دستگاه از اتوبوس‌ها باید مجهز به فیلتر جاذب دوده شوند. برخی بابت نصب این فیلترها روی اتوبوس‌ها نگرانی داشتند که ممکن است به موتور اتوبوس ضرر وارد شود. اما با برعهده گرفتن این کار توسط شرکت اسنا یدک و نصب فیلترها روی اتوبوس‌های خودشان این نگرانی برطرف خواهد شد. این فیلترهای دوده به هیچ اتوبوس آسیبی وارد نخواهند کرد. درحال حاضر ۵۰ دستگاه فیلتر دوده به‌منظور نصب روی اتوبوس‌ها آماده شده و هر روز یک اتوبوس به این فیلتر جاذب دوده مجهز خواهد شد. تولید داخلی این فیلترهای جاذب دوده آغاز شده اما بخشی از این تجهیزات در داخل تولید شده و بخش کمی هم از خارج وارد خواهد شد. به موازات همین از شرکت‌های دانش بنیان تقاضا شده که وارد این حوزه شوند و در این زمینه کمک کنند. خوشبختانه یک شرکت موفق به تولید یک نمونه فیلتر جاذب دوده شده که روی یک اتوبوس نصب شده و درحال تست است. ادامه مسیر این است که کلیه اتوبوس‌هایی که در شهر تردد می‌کنند اعم از سرویس ادارات و مدارس و همچنین همه کامیون‌ها و خودروهایی که به هرنوعی با مسائل دیزلی مواجه هستند به این فیلترهای دوده مجهز شوند. با این اقدام از انتشار و تولید آلاینده‌ها جلوگیری خواهد شد. از سوی دیگر محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خبر داد که مذاکراتی با دولت درحال انجام است تا تقاضا شود که بخشی از منابع افزایش قیمت بنزین برای توسعه حمل و‌نقل عمومی به‌ویژه خرید اتوبوس اختصاص یابد. او تصریح کرد: در بخش فیلتر دوده اگرچه هزینه نصب از منابع محدود شهرداری تهران است اما هر فیلتر هزینه‌ای حدود 100میلیون تومان در پی دارد. قرار بود که جرایم به‌دست آمده از طرح LEZ معاینه فنی به‌صورت صد در صدی برای رفع آلودگی هوا هزینه شود، اما به‌علت مشکلات دولت این اتفاق نیفتاده است. دولت منبعی که قرار بود به کاهش آلودگی کمک شود را تخصیص نداده، با این حال امیدواریم که بخشی از این‌ منابع به رفع آلودگی شهر و توسعه حمل‌ونقل عمومی تخصیص یابد.

افزایش 11درصدی مسافران مترو 
در هفته‌های اخیر و پس از گرانی بنزین انتظاری پدید آمده که امکان جدیدی به مردم داده شود تا با وسایل حمل و‌‌‌نقل عمومی تردد کنند. در این خصوص مذاکراتی با دولت درحال انجام است تا تقاضا شود که بخشی از منابع افزایش قیمت بنزین برای توسعه حمل و‌نقل عمومی به‌ویژه خرید اتوبوس اختصاص یابد. تجربه گذشته نشان داده که تا دو‌ماه مردم به سمت حمل‌ونقل عمومی باز می‌گردند اما درصورت عدم ‌بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی، باز به استفاده از خودروی شخصی رو می‌آورند. از هفته گذشته مترو افزایش 11درصدی مسافر داشته؛ یعنی نزدیک به 200 هزار مسافر از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند و ترافیک کاهش یافته است. اتوبوسرانی هم به‌صورت محسوس با افزایش مسافر مواجه بوده است. 


 پیش‌بینی شرایط پیش رو

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، برقراری شرایط ناسالم به‌ویژه برای گروه‌های حساس در آخر هفته دور از انتظار نخواهد بود. این وضعیت جوی در صبح امروز پنجشنبه (7آذر 98) با افزایش ترددها تثبیت خواهد شد و کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد ماند تا ششمین روز متوالی آلودگی هوا باشد. به‌تدریج طی روز از میزان پایداری جو کاسته شده و بنابراین پیش‌بینی می‌شود در ساعات پایانی امروز غلظت آلاینده‌ها نسبت به شب گذشته کاهش یابد، با وجود این افزایش تردد خودروها در شامگاه پنجشنبه سبب کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد خواهد شد. نقشه‌های هواشناسی نیز پایداری هوا تا اواسط هفته بعد را در تهران تأیید می‌کنند. در شهرهای نیمه شمالی نیز شرایط تا دوشنبه به همین منوال ادامه خواهد یافت و باد و باران به این زودی‌ها به داد شهروندان نمی‌رسند.

این خبر را به اشتراک بگذارید