• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88850
+
-

زخم‌خوردگان عادل، فداییان میثاقی

بهروز رسایلی| تعطیلی برنامه90 به‌منزله خاموشی چراغ یکی از معدود برنامه‌های پرمحتوا و جذاب تلویزیون در ایران بود. این سیاست صداوسیما طبیعتا مخالفان و معترضان میلیونی داشت؛ کسانی که طبق معمول صدای اعتراض‌شان به هیچ کجا نرسید و کسی تره هم برای آنها خرد نکرد. در نقطه مقابل اما در طول 8‌ماه گذشته، عده قلیلی هم بوده‌اند که یا شفاها از تعطیلی90 و خانه‌نشینی عادل فردوسی‌پور ابراز خشنودی کرده‌اند و یا در عمل آب به آسیاب جانشین او ریخته‌اند. آخرین نفر از این جمع، سوشا مکانی است و البته مرور احوالات آنها نشان می‌دهد اغلب زخم‌خورده تیغ انتقادات فردوسی‌پور هستند.
  طاهری و طارمی‌گیت
طاهری که چند هفته پیش میهمان برنامه «فوتبال برتر» بود، در بخشی از سخنانش نتوانست کینه و خشمش از عادل را پنهان کند و حسابی خبرساز شد. مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در واکنش به درخواست میثاقی برای پاسداشت زبان فارسی، ناگهان بحث را به عادل کشاند و گفت: «کسی که 18سال جای شما نشسته بود، مرتب از کلمات خارجی استفاده می‌کرد. البته انگلیسی حرف‌زدنش هم کلی ایراد داشت.» ماجرای خصومت طاهری با عادل به همان داستان معروف محرومیت پرسپولیس به‌خاطر بازگرداندن غیرقانونی طارمی از ریزه‌اسپور ترکیه مربوط می‌شود؛ حکایتی که به جدل لفظی بین مجری90 و مدیرعامل وقت پرسپولیس کشیده شد. عادل آن زمان خیلی تلاش کرد طاهری را به برنامه‌اش بکشاند، اما آقای مدیر مدام طفره رفت و سرانجام هم این دعوت را نپذیرفت. طاهری حتما خدماتی در پرسپولیس داشته، اما وظیفه رسانه هم «نقد» است؛ مخصوصا اگر پای یکی از بزرگ‌ترین گاف‌های تاریخ پرسپولیس در میان باشد. حالا اصلا گیریم که در آن ماجرا صددرصد فردوسی‌پور مقصر بود؛ لااقل به تسلط عادل بر زبان انگلیسی دیگر کاری نداشته باشید آقای طاهری عزیز!
  جلالی و داستان جادوگری
برنامه90 در طول تاریخ تولیدش شاید برای کمتر کسی به اندازه مجید جلالی اعتبار ساخته باشد. وقتی به کارنامه جلالی نگاه می‌کنیم، نزدیک به 2دهه حضور مستمر در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشور را می‌بینیم، اما افتخارات او هرگز متناسب با این حجم از فعالیت نیست و تنها در یک قهرمانی لیگی و یک قهرمانی حذفی خلاصه می‌شود. با این همه، جلالی به لطف عادل فردوسی‌پور تبدیل به برند نوگرایی در فوتبال ایران شد؛ از بس که مجری90 روی علم و دانش به‌روز او مانور داد. اصلا لقب «مجید کامپیوتر» از دل همین برنامه به جلالی بخشیده شد تا بیزینس او را رونق بدهد. این اواخر اما ظاهرا پخش یک ویژه‌برنامه در مورد رواج جادوگری و خرافات در فوتبال ایران باعث دلخوری جلالی از فردوسی‌پور شد. گویا در آن برنامه، برخی شاهدان کدهایی داده بودند که استفاده از جادو و جنبل در تیم‌های آقا مجید را به ذهن مخاطب متبادر می‌کرد. می‌گویند روابط طرفین از همان زمان تیره شد؛ به‌طوری که بعد از تعطیلی90، جلالی به شکل ویژه به همکاری با فوتبال برتر مشغول شد و اصلا همین همکاری، بهانه متلک مشهور میثاقی به فردوسی‌پور شد. هم‌اکنون جلالی با کمال‌میل آیتم‌های علمی برای فوتبال برتر تهیه می‌کند، اما آیا او بدون اعتباری که از گشاده‌دستی مجری90 گرفت، می‌توانست با چنین کارنامه‌ای 20سال در فوتبال ایران دوام بیاورد؟ کسی نمی‌داند.
  منصوریان و خنده تاریخی
منصوریان هم یکی از کسانی است که بعد از تعطیلی90 علیه این برنامه موضع گرفت و حتی مدعی شد فوتبال برتر کیفیت بهتری نسبت به شوی عادل دارد. چرایش را هم همه می‌دانند؛ چون در شب خنده‌های تاریخی ملکی به او روی آنتن زنده90 بود که منصوریان عملا عنان کار را در استقلال از دست داد و از سرمربیگری این تیم کنار رفت. در آن شب معروف، منصوریان بابت اتفاقات استقلال از سوی فردوسی‌پور مورد سؤال قرار گرفت، اما دقایقی بعد حضور رحمتی و عضو هیأت‌مدیره باشگاه روی خط تلفنی، ورق را به ضرر سرمربی وقت آبی‌ها برگرداند و یک شکست بزرگ برای علیمنصور ساخت. او بعدتر مدعی شد آن شب از عادل رکب خورده است. همین مسئله هم منصوریان را به فهرست کسانی اضافه کرده که از خاموشی 90 احساس رضایت می‌کنند.
   سوشا آخرین نفر نیست
و حالا هم نوبت به سوشا مکانی رسیده است؛ دروازه‌بانی که افت چند‌سال اخیرش را از چشم عادل و برنامه‌اش می‌بیند. مکانی اعتقاد دارد بزرگ‌نمایی فردوسی‌پور روی حواشی او ضربات زیادی به فوتبالش زد و حالا هم خوشحال است که چنین برنامه بی‌محتوایی تولید نمی‌شود! سنگربان نفت مسجد‌سلیمان بعد از درخشش در بازی با پرسپولیس، این مطالب را بیان کرده، اما او قطعا آخرین زخم‌خورده عادل نیست که در نقش جان‌فدای میثاقی و سایر برنامه‌سازان خنثی ظاهر می‌شود. تا وقتی فوتبالیست ما به جای اصلاح رفتارش از منتقدان گله می‌کند که چرا حواشی او را پوشش می‌دهند، تا وقتی مربی ما حاضر نیست اشتباهاتش را بپذیرد و توپ را توی زمین رسانه می‌اندازد و تا وقتی مدیران ما دوست دارند هر گافی دل‌شان خواست بدهند و نزد افکار عمومی مواخذه نشوند، این قصه ادامه خواهد داشت. آسوده‌خاطر باشید که دیگر 90 در کار نیست. شاد باشید و این شادی را جار بکشید رفقا!

این خبر را به اشتراک بگذارید