• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88785
+
-

راهبرد دولت و مجلس برای برخورد با تورم بنزینی روشن شد

اقدام بسیج اصناف برای مهار قیمت‌ها

حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت و دادگستری به همراه تعدادی از متولیان امر کنترل بازار و برخورد با گرانفروشی در صحن علنی مجلس، این پیام را داشت که جدی‌ترین نسخه دولت برای جلوگیری از نمایان‌شدن آثار افزایش قیمت بنزین، مهار قیمت‌ها از مسیر برخوردهای تعزیراتی است، هرچند رضا رحمانی، وزیر صنعت پس از یک هفته وعده و اظهارنظر مبنی بر اینکه قیمت کالاها و خدمات افزایش نمی‌یابد، دیروز در صحن علنی مجلس افزایش قیمت برخی کالاها در اثر اصلاح نرخ بنزین را تأیید کرد اما دیگر مسئولانی که به مجلس رفته بودند، هرکدام تلاش کردند با ارائه آمارهایی از تعداد بازرسی‌ها و تشکیل پرونده‌ها برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها، نمایندگان مجلس را قانع کنند، اما ترکیب انتخاب‌شده از بدنه دولت برای ارائه گزارش به مجلس بدون واکنش نماند. نمایندگان که منتظر حضور تیم اقتصادی دولت به‌ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند، وقتی از تیم اقتصادی دولت خبری نشد، صدای اعتراضشان بلند شد. با این حال، وزیر صنعت در واکنش به خبرهایی مبنی بر تصمیم احتمالی برای افزایش قیمت گازوئیل خبر داد: به گفته رئیس‌جمهور نرخ گازوئیل تا پایان امسال دست‌کم افزایش نمی‌یابد.
میهمانان دیروز خانه ملت برای دادن گزارش به نمایندگان مردم درباره آرام‌بودن بازارها و مهار قیمت‌ها، علاوه بر وزیران صنعت و دادگستری، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی و مدیرکل این سازمان استان تهران، حسین مدرس خیابانی قائم‌مقام وزارت صنعت و معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری بودند. در این بین رضا رحمانی با تکرار بخش زیادی از گفته‌های چند روز اخیر خود درباره تشدید نظارت بر قیمت‌ها و تلاش برای کنترل بازارها، اعلام کرد: ما هم فقط به این قائل نیستیم که با بگیر و ببند همه مشکلات حل می‌شود، زیرا اجرای طرح افزایش قیمت بنزین قطعا بر اقتصاد آثاری دارد و نمی‌خواهیم اثر اقتصادی اصلاح نرخ بنزین را نادیده بگیریم.

مداخله بسیج در مهار قیمت‌ها
وزیر صنعت با اشاره به تفاهم صورت‌گرفته با بسیج اصناف اعلام کرد: پس از اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بازرسی‌ها تشدید شد، بسیج اصناف هم پای کار آمد و تصمیمات لازم را «حین انجام عملیات» گرفتیم. علی لاریجانی، رئیس مجلس هم با تأکید بر اینکه نرخ خدمات و کالاهای شرکت‌های دولتی نباید گران شود، از مسئولان دولتی خواستار تغییر معقول نرخ کرایه تاکسی‌ها شد. لاریجانی خطاب به وزیر نیرو اعلام کرد: ضرورت دارد هماهنگی‌های مناسبی برای استفاده از ظرفیت بسیج به‌ویژه بسیج اصناف درنظر گرفته شود تا بی‌جهت قیمت‌ها افزایش نیابد. علیرضا آوایی، وزیر دادگستری هم در این نشست قول داد: تلاش می‌کنیم آثار تورمی این افزایش قیمت را در حد وسعمان به حداقل برسانیم.

کنترل قیمت مشروط به تأمین سهمیه بنزین
سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف هم درخواست روزهای اخیر اصناف و اتحادیه‌ها را برای دریافت سهمیه اضافی تکرارکرد و گفت: درصورتی که دولت به تعهدات تامین سهمیه‌های اعلام‌شده به مشاغل حوزه حمل‌ونقل عمل کند، افزایش قیمت کالاها کنترل‌شده خواهد بود. او با اشاره به اجتناب‌ناپذیر بودن افزایش قیمت کالاها پس از افزایش قیمت بنزین، گفت: درصورتی که دولت به تعهدات تامین سهمیه‌های اعلام‌شده به مشاغل حوزه حمل‌ونقل عمل کند، افزایش قیمت کالاها کنترل‌شده خواهد بود. ممبینی تأکید کرد: از وزیر صنعت درخواست کرده‌ایم از تورم انتظاری ناشی از افزایش قیمت بنزین، در خدمات حمل‌ونقلی جلوگیری کند، بنابراین انتظار داریم مکانیسم قیمت‌گذاری هر‌چه سریع‌تر انجام شود.

   حضور متولیان کنترل بازار و مهار قیمت‌ها در مجلس نشان می‌دهد نسخه دولت عمدتا تعزیر و تنبیه گرانفروشان است.
   بر‌خلاف انتظارها برای حضور تیم اقتصادی دولت، وزرای صمت و دادگستری و مسئولان کنترل بازار در مجلس حاضر شدند.
   غیبت مسئولان سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها با انتقاد نمایندگان مواجه شد.
   علی لاریجانی: از توان بسیج اصناف برای مهار قیمت‌ها استفاده کنید.
   رضا رحمانی پس از یک هفته اصرار برای گران‌نشدن کالاها، افزایش قیمت‌ها در اثر اصلاح نرخ بنزین را تأیید کرد.
   قائم‌مقام وزیر صمت: ستاد تنظیم بازار بر قیمت ۱۰۰ کالای اساسی کنترل دارد.
    وزیر صنعت: به گفته رئیس‌جمهور قیمت گازوئیل تا پایان امسال افزایش نمی‌یابد.

   واکنش تعدادی از نمایندگان

  حسینعلی حاجی‌دلیگانی: مردم اعلام می‌کنند‌ یارانه پرداختی را نمی‌خواهند، فقط دولت قیمت‌ها را کنترل کند.
 رحیم زارع: برنامه دولت برای کنترل قیمت کالاها ناشی از افزایش قیمت بنزین به‌خوبی اجرا نمی‌شود و نظارت کافی وجود ندارد.
 عزیز اکبریان: کنترل قیمت با شعار و جلسه محقق نمی‌شود، با بستن مغازه‌ها نمی‌توان بازار را کنترل کرد.
 غلامرضا کاتب: تصمیمات خلق‌الساعه اقتصاد را فلج کرده، در مجلس اجازه ندهیم چنین رفتاری تکرار شود.
 علیرضا محجوب: تصمیمات احساسی به درد مردم نمی‌خورد، باید تصمیم علمی، عملی و تأثیرگذار گرفته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید