• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 آذر 1398
کد مطلب : 88784
+
-

صف درخواست‌ها برای بنزین اضافه طولانی‌تر شد

به‌دنبال پافشاری اصناف، معاون بازرگانی وزارت صنعت، از افزایش سهمیه وانت‌بارها حمایت کرد

با گذشت 10روز از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، صف انتظار خواستاران دریافت سهمیه بیشتر طولانی‌تر شده، به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده وزارتخانه‌های کشور و نفت موافقت خود را با این درخواست‌ها اعلام خواهند کرد. به گزارش همشهری، در تازه‌ترین اظهارنظر، عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است: سهمیه تخصیصی وانت‌بارها فقط برای ۱۵روز کارکرد آنها کفایت می‌کند و ضروری است که برای بقیه ایام‌ ماه بازنگری لازم انجام شود. به گفته او، براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار، وزارت کشور و وزارت نفت مکلف شدند در این خصوص بررسی کارشناسی و دقیق‌تری داشته باشند که با توجه به قول مساعد وزارت نفت امیدواریم به‌زودی این تصمیم عملیاتی شود.
 پیش‌تر اصناف مختلف با فشار بر دولت مدعی شده بودند حفظ قیمت‌ها در سطوح قبل از افزایش قیمت بنزین مشروط به تخصیص سهمیه بیشتر است. 
دیروز سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران با تکرار مواضعش در روزهای اخیر، درخواست‌های تازه‌ای را به تقاضاهای قبلی اضافه و اعلام کرد: ۴۰۰هزار راننده تاکسی تلفنی در سطح کشور هنوز از سهمیه بنزین برخوردار نشده‌اند اما در ۱۰ روز گذشته آژانس‌ها با صرف‌نظر از کارمزد سعی کردند قیمت‌های سابق را حفظ کنند.

در انتظار تصمیم وزارت کشور
اما شهرام رضایی، مدیر سامانه هوشمند سوخت در واکنش به افزایش درخواست‌ها برای دریافت سهمیه بنزین بیشتر، گفت: واریز ریالی اختلاف سهمیه سوخت وانت‌بارها و موتورسیکلت‌های فعال در حمل‌ونقل عمومی، با تأیید پیمایش آنها پرداخت می‌شود. شهرام رضایی تأکید کرد: اتحادیه‌های مربوط باید فهرستی از اسامی فعالان این حوزه را در اختیار وزارت کشور قرار دهند تا میزان پیمایش آنها بررسی و تأیید شود. او افزود: پیمایش در وزارت کشور تأیید و به وزارت نفت داده می‌شود و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز، براساس همین میزان پیمایش، معادل ریالی بنزین را به شماره کارت‌های اعتباری اعلام شده، واریز می‌کند این کارت‌ها تنها در جایگاه‌های سوختگیری قابل استفاده است. رضایی در عین حال تأکید کرد: هنوز فهرست پیمایش وانت‌بارها و موتورسیکلت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل شهری ارائه نشده است.

تناقض آماری در مصرف بنزین
در چندروز اخیر برخی مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از کاهش محسوس مصرف بنزین خبر داده بودند، اما دیروز سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا آماری متفاوت از اثر اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در میزان مصرف ارائه کرد و گفت: پیش از این مصرف روزانه بنزین در کشور 94میلیون لیتر بوده درصورتی که در 2روزگذشته این مصرف افزایش داشته و به 105میلیون لیتر در روز رسیده است. دست‌کم 7سال است که گزارشی روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه از میزان مصرف فرآورده‌های نفتی منتشر نشده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی چند سالی است انتشار گزارش سالانه خود را متوقف کرده و حالا مسئولان این شرکت در واکنش به گفته‌های رئیس پلیس می‌گویند میزان اثرگذاری سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین بر مصرف این فرآورده نفتی ظرف یک‌ماه آینده اعلام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید