پسته چطور گران شد؟
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار درباره آخرین شرایط بازار آجیل و خشکبار در روزهای پایانی سال گفت: در این فصل و در این تاریخ مردم طبق سنتهای قدیمی به سمت خرید آجیل و خشکبار میآیند و صاحبان این صنف نیز از ماههای گذشته محصولات مورد نیاز خود را تأمین میکنند و در این روزها از لحاظ کمی با مشکلی روبهرو نیستند. وی با اشاره به اینکه عرضه آجیل و خشکبار در ۵ نقطه مشخصشده نمایشگاه بهاره به افزایش و بهبود عرضه کمک میکند، اعلام کرد: آجیل و خشکبار از جمله محصولاتی است که با سود کم در بازار عرضه میشود بهگونهای که مغازهداران سطح شهر با 10درصد سود و غرفهداران نمایشگاههای بهاره با ۵ درصد سود نسبت به عمدهفروشی محصولات خود را عرضه میکنند. مصطفی احمدی در توضیح تغییرات قیمت این محصولات در این ایام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به خبرگزاری میزان گفت: قیمت برخی از اجناس تفاوتی با قیمت سال گذشته خود ندارند، برخی کاهش داشتهاند و در چندین قلم محدود شاهد افزایش قیمت هستیم.
احمدی افزود: بهطور مثال در موضوع پسته از شهریور و مهرماه بهدلیل نوع کشت و مشکلات آبوهوایی با کاهش کیفیت روبهرو بودیم که این امر تأثیر خود را از همان زمان روی قیمت پسته گذاشت. وی درباره نوسان قیمت برخی اقلام آجیل و خشکبار گفت: سهمی از بازار آجیل و خشکبار از طریق واردات تأمین میشود که نوسانات نرخ دلار در ماههای گذشته روی آن تأثیرگذار بوده ولی بهدلیل آنکه در آن زمان تقاضای قابلتوجهی برای این محصولات نداشتیم این نوسانات چشمگیر نبودهاند.