• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 4 آذر 1398
کد مطلب : 88633
+
-

گردش معاملات مسکن و عقبگرد قیمت‌ها

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان از گردش معاملات این بازار و رونق دوباره خریدوفروش مسکن حکایت دارد؛ آن‌هم در شرایطی که میانگین قیمت فروش مسکن روندی کاهشی داشته است. به گزارش همشهری، رکود غیرتورمی بازار مسکن از اوایل تابستان امسال با کاهش قیمت و افت تعداد معاملات آغاز شد اما این وضعیت فقط 3‌ماه ادامه پیدا کرد و نهایتاً از ابتدای مهرماه دوباره با رشد قیمت مسکن همه امیدها برای اصلاح سازوکار ایران بازار را کمرنگ کرد اما حالا آمارهایی که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از ریز معاملات این بازار منتشر کرده، دوباره نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بازار مسکن به‌دست می‌دهد. براساس آمارها در آبان‌ماه امسال جمعاً 4هزار و 68فقره قرارداد خریدوفروش مسکن در شهر تهران به ثبت رسیده که نسبت به‌ماه گذشته 17.7درصد افزایش نشان می‌دهد و تا حدودی از کاهش کسادی این بازار حکایت دارد. همزمان میانگین قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در پایتخت با 1.8درصد کاهش به 12میلیون و 617هزار تومان رسیده که البته همچنان 37.4درصد بالاتر از قیمت مسکن در آبان‌ماه پارسال است.
برآیند این آمارها می‌تواند نشانه‌ای از چرخش مناسبات بازار مسکن برای خروج رکود و عاقلانه‌تر شدن قیمت‌ها باشد اما در این میان رشد قابل‌توجه قیمت نهاده‌های ساختمانی و هزینه ساخت‌وساز می‌تواند به پاشنه آشیل تولید مسکن تبدیل شود و کاهش و تعدیل قیمت زیربنای مسکونی را منتفی کند.

تحولات 8ماهه بازار مسکن
هرچند بررسی وقایع بازار مسکن در آبان‌ماه می‌تواند نکاتی امیدوارکننده برای بهبود وضعیت این بازار داشته باشد اما همچنان مقایسه تحولات بازار مسکن در 8ماهه سپری شده از سال‌جاری با مدت مشابه سال قبل از شرایط بحرانی این بازار حکایت دارد. براساس آمارهای رسمی، در 8ماهه امسال مجموعاً 40هزار و 583فقره معامله در بازار مسکن تهران انجام شده که 56.8درصد نسبت به 8ماهه پارسال کمتر است. از سوی دیگر در 8ماهه امسال میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی 12میلیون و 817هزار تومان ثبت شده که در مقایسه با سال قبل 75.5درصد بالاتر است.
نکته قابل‌توجه از تحولات 8ماهه بازار مسکن تهران این است که مجموع ارزش ریالی کل معاملات این بازار از ابتدای امسال تاکنون باوجود رشد 75.5درصدی میانگین قیمت، 42هزار و 970میلیارد تومان بوده که 25.3درصد کمتر از گردش مالی این بازار در 8ماهه پارسال است. بخش عمده این مسئله ناشی از کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن و تمایل آنها به خرید واحدهای کوچک‌تر و ارزان‌تر بوده است؛ خصوصاً که آمارها نیز رشد تعداد معاملات مسکن در مناطق ارزان تهران را تأیید می‌کند. نکته دیگری که می‌تواند در تحولات بازار مسکن تهران مورد توجه قرار گیرد این است که در 8ماهه امسال مجموع واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی صادره از سوی شهرداری تهران، به 37هزار و 226دستگاه رسیده که 19درصد کمتر از تعداد واحدهای ساخته شده در سال قبل بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید