• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 16 اسفند 1396
کد مطلب : 8839
+
-

سومین استیضاح وزیر راه درحالی در مجلس کلید خورد که این بار وزیر کار هم باید او را در این جلسه همراهی کند

سختگیری مجلس به وزرای کار و راه

مجلس
سختگیری مجلس به وزرای کار و راه

فرزانه آیینی/ خبر‌نگار

مجلس دهم، مجلس غیرمنتظره‌هاست. برای آنها که خارج از گود بهارستان اخبار را دنبال می‌کنند، در 2سال اخیر خبرهای رسیده از مجلس غیرقابل پیش‌بینی و غیرمنتظره بوده است.
از رد کلیات لایحه بودجه97 برای نخستین‌بار از سوی مجلس شورای اسلامی گرفته تا ماجرای رأی اعتماد بهارستان به وزرای پیشنهادی حسن روحانی که ظن رد صلاحیت‌شان قوی بود و برعکس، ازجمله مواردی است که خود نمایندگان معترفند برای‌شان غیرمنتظره بوده و از تصویب و رد آنها غافلگیر شده‌اند.


حال هم که عمر سال96 به شماره افتاده و روزهای داغ تدوین و تصویب قانون بودجه سال97 است، مجلس دستورکاری را به این روزهای پرمشغله اضافه کرده، دیروز با اعلام وصول طرح استیضاح 2وزیر کابینه دهم درصدد به رخ کشیدن نقش نظارتی‌اش به دولت بر آمده است.


دیروز طرح استیضاح وزرای کار و راه‌وشهرسازی در مجلس اعلام وصول شد و قرار است سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده جلسه بررسی استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی در دستور کار بهارستان قرار گیرد. این را هم باید به‌حساب اقدامات غیرمنتظره مجلس دهم نوشت که همزمان طرح استیضاح 2وزیر را اعلام وصول می‌کند.


طرح‌هایی که هرکدام 24 امضا با اسامی مشترک را در دل خود جای داده‌اند. اسامی‌ای که شاید عنوان اصولگرا یا اصلاح‌طلب پارلمانی را در پسوند نام‌شان داشته باشند اما قریب به اتفاق‌شان در دایره نزدیکان علی لاریجانی رئیس مجلس صاحب جایگاهند. از بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه گرفته تا غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدعلی وکیلی، قسیم عثمانی و... ازجمله اسامی تکراری لیست‌های استیضاح‌کنندگان 2 وزیر مذکور هستند که نزدیکی‌شان به رئیس مجلس سبب شهرت‌شان درپارلمان است.


بهروز نعمتی که ازجمله امضا‌کنندگان استیضاح 2وزیر است در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرده که وزرای مذکور در ایفای نقش مدیریتی‌شان موفق نبوده‌اند و ناکارآمدیشان اسباب نارضایتی نمایندگان است و به همین دلیل در راستای نقش نظارتی‌شان طرح استیضاح آنها را به جریان انداخته‌اند.

 

 

محورهای استیضاح


بهروز نعمتی در تشریح محورهای استیضاح ربیعی گفت: سوءمدیریت در مجموعه‌های اقتصادی، عدم ‌واگذاری مجموعه‌های خصولتی به بخش خصوصی، افزایش بدهکاری مجموعه‌های سرمایه‌گذاری مثل سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بازنشستگی از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.


به گزارش تسنیم، وی در تشریح محورهای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی گفت: عدم‌توانایی وزارتخانه در مواجهه با بحران‌ها، عدم‌نظارت بر ناوگان هوایی و عدم‌اجرای برنامه‌های وزیر در زمینه توسعه زیرساخت‌ها از مهم‌ترین محورهای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی است.

 

 

تشکیک در استیضاح


استیضاح‌کنندگان در حالی بر ادای نقش نظارتی‌شان در این راستا تأکید می‌کنند که احیای این نقش در قبال وزرای دیگر کابینه تا همین دی‌ماه گذشته با موانعی روبه‌رو بود. نمایندگان منتقد دولت بارها و بارها هیأت رئیسه را متهم به جانبداری از دولت می‌کردند. حالا انگار نقش هیأت رئیسه با دیگر نمایندگان جابه‌جا شده است. فهرست امضاکنندگان طرح استیضاح آخوندی و ربیعی موید این ادعاست.


براساس ماده225 آیین‌نامه داخلی مجلس، وزرای مذکور حداکثر ظرف مدت 10روز موظف به حضور و ارائه توضیحات در جلسه مجلس هستند.


اعلام وصول سریع و بدون تعلل استیضاح آخوندی و ربیعی در جلسه علنی دیروز بلافاصله با واکنش برخی نمایندگان روبه‌رو شد، ازجمله اینکه علیرضا محجوب، نماینده تهران در تذکری خطاب به لاریجانی، گفت: 2عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکرات جداگانه‌ای روند برگزاری جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را  در این کمیسیون برخلاف آیین‌نامه دانستند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. او افزود: نامه استیضاح آقای ربیعی دوم اسفند تقدیم هیأت رئیسه شده که این نامه ۷اسفند به کمیسیون ارجاع شد.


وی افزود: جلسه بررسی استیضاح در کمیسیون اجتماعی رسمیت نداشت به همین دلیل لازم است ضمن بررسی این موضوع جلسه رسمی دیگری تشکیل شود.


به‌دنبال تذکر محجوب، احمد بیگدلی، عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با استناد به ماده۲۲۳ در تذکری اظهار کرد: در جلسه کمیسیون اجتماعی برای بررسی استیضاح تنها ۵ نفر حضور داشتند سؤال این است که چطور آنها با حضور ۵نفر درباره استیضاح رأی‌گیری کردند. درخواست ما این است که دوباره وقت دهید تا استیضاح وزیر کار را در کمیسیون اجتماعی بررسی کنیم.


به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در پاسخ به این دو تذکر، گفت: بنده این موضوع را از آقای بادامچی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی پرسیدم پاسخ او این بود که جلسه تشکیل شد و وقتی استیضاح‌کنندگان پرسیدند که جلسه رسمی است به آنها پاسخ مثبت داده و به همین دلیل آنها مطالب‌شان را مطرح کردند.

 

 

هر سال یک استیضاح


آمار به نفع عباس آخوندی و علی ربیعی است. عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی دولت روحانی به غیر از ابتدای دولت یازدهم و ابتدای دولت دوازدهم که به مجلس معرفی شد و برای این وزارتخانه رأی اعتماد گرفت 2بار (14مهر 1394 و یک اسفند سال95) به فاصله کوتاهی استیضاح شده و هر 2بار بازهم از مجلس رأی اعتماد گرفته است، یک‌بار 175رأی و بار دوم 176رأی. تنها استیضاح مجلس دهم هم به نام عباس آخوندی بود.


علی ربیعی، وزیر کار نیز در جلب رضایت نمایندگان مجلس کم تجربه ندارد. او در همین نیمه دوم سال 3بار به مجلس رفته تا پاسخگوی سؤال نمایندگان باشد و هر 3بار هم از کارت زرد و اخطار مجلس جسته است.

 

 

  2 وزیر را باید تکریم کنیم، نه‌استیضاح

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح وزرای راه و رفاه در مجلس گفت: سؤال و استیضاح حق قابل احترام مجلس است، اما اینکه عملکرد این 2وزیر از شهریورماه تاکنون طوری بوده که تنها با گذشت 6ماه از فعالیت دولت نباید این مسئولیت را ادامه دهند، قطعا اینجا نظر دولت مخالف مجلس است. هر دووزیر جزو وزرای بسیار فعال و توانای دولت هستند. این بحث به سقوط هواپیما وصل شد، ولی سؤال من این است آیا وزیر راه به‌خاطر نوسازی ناوگان هوایی مورد تمسخر و استیضاح قرار نگرفت؟ این وزیر در فرصت کوتاه پس از برجام قرارداد خرید 200هواپیما امضا کرد، مگر 11فروند از این هواپیماها وارد نشد؟ به گزارش همشهری، نوبخت همچنین با اشاره به عملکرد علی ربیعی وزیر رفاه، او را دلسوز کارگران و بازنشستگان دانست و گفت: آقای ربیعی هنگامی که بازنشستگان جلوی وزارتخانه آمدند در جمع آنان حضور یافت و با احترام از آنها استقبال کرد، به داخل وزارتخانه آورد و حرف‌هایشان را شنید. ما باید تکریم‌شان کنیم. نوبخت با بیان اینکه آخرین نسخه فکری مردم در انتخابات 29اردیبهشت انجام شد، افزود: مجلس محترمی که نماینده مردم است می‌داند نظر مردم چیست. آقای آخوندی قبلا هم استیضاح شد و هر بار هم رأیش بیشتر شد. دولت با همه توان از 2وزیر پرتلاش خود  حمایت می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید