• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 29 آبان 1398
کد مطلب : 88289
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRRwW
+
-

دور اول مذاکرات

تهیه‌کننده فیلم توقیفی‌ «ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» می‌گوید به اکران امیدوار است

زهرا رستگار مقدم _روزنامه نگار

«ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» از ساخته‌های عبدالرضا کاهانی سال‌هاست در توقیف به‌سر می‌برد. با این همه سعیدخانی تهیه کننده فیلم هنوز امیدش را از دست نداده و چشم‌انتظار رفع توقیف فیلمش است.

  فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا با اکران فیلم کیانوش عیاری می‌توان به اکران این فیلم هم امیدوار بود؟
قرار بود 5 فیلمی که مجوز ساخت و تولید داشتند، یکی‌یکی اجازه اکران بگیرند. پس از اتفاقی که برای فیلم «خانه پدری» افتاد و دوباره توقیف شد، این روند متوقف شد که البته حالا با اکران فیلم عیاری امیدواریم ادامه‌دار شود. به تازگی راه صحبت با ارشاد باز شده و جلسات مذاکره را آغاز کرده‌ایم.

  فیلم3 سال است در توقیف است، توضیح می‌دهید که دلیل جلوگیری از اکران فیلم چیست؟
معتقدم اگر همان زمان فرد دلسوزی شرایط را مدیریت می‌کرد چنین اتفاقی برای فیلم رخ نمی‌داد. با سوءتفاهم‌های ایجاد‌شده و کم‌لطفی نسبت به عبدالرضا کاهانی این اتفاق برای فیلم رخ داد و باعث شد چند سال در توقیف بماند. 

  برای نمایش دوباره درخواست کرده‌اید؟
بله. ما از هر نوع نمایشی امتناع کرده‌ایم و می‌خواهیم این فیلم در ایران اکران شود. منتظریم تا شورای پروانه نمایش، این فیلم را مجدد ببینند با این نیت که اگر اصلاحاتی وجود دارد تا جایی که فیلم صدمه نبیند انجام شود. همانطور که فیلم آقای عیاری اکران شد و اتفاق خاصی نیفتاد می‌تواند تک‌تک فیلم‌های توقیفی روی پرده بیاید. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، به اندازه کافی سینما مهجور است. به گمانم با اصلاحات، همه فیلم‌های توقیفی قابل اکران هستند.

  همان زمان که فیلم توقیف شد، یکی از اعضای هیأت نظارت و ارزشیابی گفت این فیلم قابل اصلاح نیست.
مدیران وقت همیشه می‌گویند فیلم‌های توقیفی به هیچ‌وجه قابل اکران نیستند درحالی‌که نه در اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و نه در خانه پدری برای فیلم اتفاقی نیفتاد. مذاکرات را تازه آغاز کرده‌ایم اما امیدوارم ارادتمند... هم اکران شود چون فیلم اساسا دچار سوء‌تفاهم شده و کسانی که فیلم را تماشا کرده‌اند می‌دانند آنطور نیست که قابل اکران نباشد.

  وقتی اکران فیلمی سال‌ها به تأخیر می‌افتد چه اتفاقی برای آن رخ می‌دهد ؟
به فیلم‌های «عصبانی نیستم» و آشغال‌های دوست‌داشتنی نگاه کنید، این فیلم‌ها اگر در زمان خود اکران می‌شدند اتفاقات خیلی بهتری برای فیلم رخ می‌داد. محصولات فرهنگی برای دوره خودشان ساخته می‌شوند و تاریخ مصرف دارند. وقتی از تاریخ مصرف فیلم می‌گذرد اساسا فیلم از نظر هنری و مارکت، مخاطبان خود را از دست می‌دهد و این بزرگ‌ترین ضرر به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم خواهد بود.

  براساس قوانین پروانه ساخت و نمایش به فیلم چه ایراداتی وارد شده است؟
هیچ ایرادی نگرفته‌اند. فیلم به‌مراتب از پروانه ساخت عقب‌تر است و دچار سوء‌تفاهم شده. وقتی فضای مسمومی حول فیلم شکل می‌گیرد، زمان باید بگذرد تا آن فضا خنثی شود. درباره آشغال‌های دوست‌داشتنی نیز چنین اتفاقی افتاد؛ فیلمی که روزی عده‌ای با انگ ضد‌سیستم بودن توقیف کردند با نگاه اینکه این فیلم گویای وحدت نظام است، اکران شد. 

  ارادتمند ... چطور فیلمی است و آیا به اکران آن امیدوارید؟
این فیلم هم تصویرگر فضای جامعه است. شخصیت‌هایی که گمان می‌کنند خیلی خوشحال و سرخوشند، اما از منظر فیلمساز اینگونه نیستند. این فیلم با تغییراتی جزئی مشکلش حل خواهد شد. البته باید دید نظر کارشناسان در این‌باره چیست. گفت‌وگو و مذاکره آغاز شده اما باید دید چگونه پیش می‌رود. شاید بهتر است حالا درباره این مسئله صحبت نکنیم تا به سوء‌تفاهم‌ها دامن نزده باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید