• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 آبان 1398
کد مطلب : 87972
+
-

از موزیسین‌ها و مجلس گرم‌کن‌های عروسی چه می‌دانیم؟

شادی به صرف نور و صدا

نکته‌هایی درباره گروه‌های موسیقی و مجلس گرم‌کن‌ها در مراسم عروسی

شادی به صرف نور و صدا

 نگار حسینخانی_روزنامه نگار

    زنی با لباس بلند و صورت گل‌انداخته داریه‌ای در دست گرفته و بین زنان دیگر که انگار در اتاق پذیرایی خانه نشسته‌اند ضرب می‌زند. عکس اینطور نشان می‌دهد که زنان در حال کف زدن‌اند و از لب‌هایشان نمی‌شود فهمید چه می‌خوانند که اینطور سرمست شده‌اند. عکس کناری مردی کت و شلوارپوش است که دکمه‌های یقه را باز کرده و عرق روی پیشانی‌اش نشسته‌. مرد دهانش باز است و دست‌هایش را کاملا به اطراف کشانده، انگار چیزی بخواند، مردان دیگر می‌خندند و کف می‌زنند. این تصاویری از آلبوم عکس‌های مادر است. مشابه تصویرهایی از همان سال‌ها و آلبوم‌های دیگر مادران؛ تصویری که چندان رد و نشانی از آن در کلیپ‌ها و آلبوم‌های عروسی این سال‌ها پیدا نمی‌کنید. نور سبز و قرمز روی صورت دی‌جی‌ها و تن‌هایی که هر یک بی‌توجه به دیگری رینگ‌های شیشه‌ای رقص را پر کرده‌اند ماحصل مجالس امروز و آلبوم‌های تازه عروسان است. اما ما که شادی را اینگونه جست‌وجو می‌کنیم از هم‌‌آوازان عروسی‌ها چه می‌دانیم؟ چقدر برای این شادی‌ها حاضریم پول پرداخت کنیم و این گروه‌های موسیقی چه دستاوردهای بکری برایمان خواهند داشت؟

از 3 تا 30میلیون تومان
اغلب خواننده‌های مراسم جشن و عروسی، در پایان هر مجلس، کارت‌های ویزیت خود را بین مهمانان پخش می‌کنند تا از این طریق بتوانید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید. با یکی از این شماره‌ها تماس می‌گیرم. می‌دانم که قیمت این گروه‌های موسیقی بین یک میلیون تا 30میلیون تومان است. معمولا خواننده‌های تراز اول چنین دعوت‌هایی را قبول نمی‌کنند. خواننده‌های زیرزمینی پرطرفدار هم اغلب روزهای هفته رزرو شده‌اند، اما اگر موفق شوید از چنین خواننده‌هایی دعوت کنید باید مبلغی مابین 10تا 30میلیون تومان برای خواننده و گروه همراه هزینه کنید. اگر این خواننده جزو مطرح‌ترین چهره‌های موسیقی باشد و گروه کاملی را با خود به مراسم شما بیاورد، قطعا هزینه‌های شما افزایش خواهد داشت. علی.س از کسانی است که چند سالی با این بندهای موسیقی به مجالس عروسی می‌رفته و حالا که کار ثابتی پیدا کرده دیگر با این بندها همکاری نمی‌کند، اما هنوز دوستانش به مراسم و جشن‌های مردمی رفت‌وآمد دارند. او می‌گوید: «تعداد نوازندگان بستگی به هزینه‌ای دارد که برای این بخش کنار گذاشته‌اید. مثلا گروه می‌تواند متشکل از یک نوازنده کیبورد و یک خواننده باشد که با تجهیزات صوتی و نور به مراسم شما می‌آید. گاهی دی‌جی نیز همراه آنهاست؛ چون اجرای کل مراسم توسط گروه ارکستر ممکن است برای مهمانان خسته‌کننده باشد. تنوعی که دی‌جی‌ها در انتخاب ترانه ایجاد می‌کنند را نباید دست‌کم گرفت.» 
دی جی، ساده‌ترین و ارزان‌ترین انتخاب شماست. او باید همه‌‌چیز در چنته داشته باشد؛ از موسیقی‌های قدیمی و خاطره‌انگیز تا راک و سنتی و محلی. کار این دی‌جی‌ها فقط انتخاب موزیک نیست؛ بعضی‌هایشان شومن‌های خوبی هستند و مجلس را گرم می‌کنند.
علی می‌گوید:«چند سال پیش یک بند موسیقی به مجالس دعوت می‌شد که یک کیبورد و خواننده داشت یا با گیتار و درام می‌آمد. هرچه تجهیزات بیشتر باشد مراسم هزینه‌بر‌دارتر است. این قیمت‌ها از 4میلیون شروع می‌شد. حالا این رقم خیلی بالاتر است و از 7میلیون آغاز می‌شود. البته در این گروه‌ها هم همه آهنگ‌ها را یک گروه نمی‌نوازد بلکه پارتیتور در اختیار دارند که به شکل ریمیکس آماده شده و در آن لازم نیست همه نوازنده‌ها مشغول باشند. مثلا ویلون در همه آهنگ‌ها حضور ندارد یا معمولا گیتار‌بیس قطع است و فقط ادا درمی‌آورد که در حال نواختن است. همه اینها شکل نمایشی و شماتیک دارند و بند به شکل واقعی خیلی‌وقت‌ها نمی‌نوازد. معمولا به‌کار این گروه‌ها می‌گویند خال یا خالطور. در این گروه‌ها معمولا کار اصلی را خواننده و نوازنده کیبورد انجام می‌دهند.»

تیپ‌شناسی مهمانان قبل از شروع کار
مراسم‌ عروسی که در تالار برگزار می‌شود به 2 شکل است؛ یا کیبورد و خواننده در قسمت مردانه حضور دارد و صدای آن در قسمت زنانه پخش نمی‌شود که در این اجراها معمولا کار نمایشی هم انجام می‌دهند و در قسمت زنانه دی‌جی خانم حضور دارد یا دی‌جی مرد در اتاقی جداگانه برای خانم‌ها می‌نوازد و براساس صداهایی که می‌شنود موزیک را انتخاب می‌کند. هزینه این افراد براساس قرارداد با تالار محاسبه می‌شود. نور، باند و... در هزینه‌ای که تالار برای مشتریانش تعیین می‌کند محاسبه شده و معمولا از 2میلیون آغاز می‌شود. علی می‌گوید:«گروهی که به یک عروسی دعوت می‌شوند باید مهمانان را تیپ‌شناسی کنند و قومیت و... را در انتخاب موزیک درنظر بگیرند.» او به خوانندگانی اشاره می‌کند که زیرزمینی فعالیت می‌کنند؛«این خوانندگان بندهایی دارند و هزینه‌های این افراد بسیار بالاست. هزینه خواننده سرشناس با حضور چند آلت موسیقی و موزیسین از 7میلیون آغاز می‌شود. گاهی این بندها یکسری آفر هم پیشنهاد می‌کنند. آفرها شامل افرادی می‌شود که در کنار موسیقی برای مهمانان هنرنمایی می‌کنند. مثلا «مندی» که شبیه یکی از خوانندگان لس‌آنجلسی است 2میلیون برای خواندن چند آهنگ دریافت می‌کند. یا تنپو زن که با میکروفونی که به ضرب وصل کرده بین مهمانان حضور پیدا می‌کند برای اجرای چند آهنگ 2میلیون دریافت خواهد کرد. البته این را نادیده نگیرید که نور از تأثیرگذارترین بخش‌ها در چنین برنامه‌هایی است؛ بلک لایت‌ها و نورهای مختلف.» بانوان اما قیمت‌های نسبتا کمتری از آقایان خواننده طلب می‌کنند؛ قیمتی معادل یک تا 2 میلیون تومان. دلیل هم این است که زنان چهره‌های کمتر شناخته‌شده‌تری در خوانندگی دارند. البته در عروسی‌هایی که اعتقاد خانواده بر ساز و آواز نیست، از مولودی‌خوانان زن و مرد دعوت می‌شود تا اختیار شادی در مجلس را دست بگیرند. فخری ازجمله بانوانی است که در این مراسم‌ها مولودی‌خوانی می‌کند. او می‌گوید:«مجالس عروسی نوعی نمایش قدرت و توان مادی است. بسیاری از خانواده‌ها با وجود شرایط اقتصادی نامناسبی که دارند برای حفظ ظاهر و چشم و هم‌چشمی اطرافیان، از اینگونه برنامه‌ها در مراسم خود استفاده می‌کنند. آنها تصور می‌کنند هرقدر تعداد صفرهایی که برای مجلس عروسی هزینه می‌شود بیشتر باشد، آن مراسم باشکوه‌تر است.»

بالن آرزوها، شعبده‌بازی و تقلید صدا 
به تازگی اما بازار این موزیسین‌ها گرم‌تر هم شده است. با آنکه خیلی از این افراد این شغل را کار اصلی و اول خود نمی‌دانند، اسامی معروف‌ترها در کارت‌های دعوت مراسم عروسی درج می‌شود. مثلا نام خواننده قبل از آدرس می‌آید تا مهمانان بدانند قرار است در مراسم متفاوتی شرکت کنند. فخری می‌گوید: «مردم برای اسم و رسم‌دار شدن و بر سر زبان آمدن مجالس خود حاضر به صرف هزینه‌های گزافند. البته سرگرمی‌های دیگری در بعضی مراسم‌های عروسی وجود دارد؛ از آتش‌بازی تا هوا کردن بالن آرزوها، شعبده‌بازی و تقلید صدا. حضور چهره‌های سرشناس نیز در این مجالس معمولا از گزینه‌های تازه عروسی‌هاست. البته معمولا در این مراسم از مهمانان می‌خواهند که از مراسم فیلمبرداری نکنند.»
علی درباره نوع اجراها در مراسم می‌گوید: «موزیکی که هنگام ورود عروس و داماد به تالار و باغ عروسی اجرا می‌شود بستگی به برنامه از پیش طراحی شده شما و روحیه‌تان دارد. اگر تمایل دارید که به‌صورت رسمی وارد مجلس شوید بهتر است موزیکی بی‌کلام و شاد  هنگام ورودتان نواخته شود. نخستین هنرنمایی عروس و داماد بهتر است با آهنگ شادی با مضمونی عاشقانه باشد که توصیه می‌شود این موزیک از قبل تمرین و هماهنگ شده باشد. باقی بخش‌ها شامل موزیک پایکوبی میهمانان، موزیک خارجی، محلی، رمانتیک دونفره مخصوص عروس و داماد و... است.» در این مجالس معمولا هنگام بستن قرارداد ۳۰‌درصد مبلغ کل را باید پرداخت کرد و تسویه حساب نهایی پس از پایان مجلس عروسی است. اما خاطره مشترک بسیاری از موزیسین‌های مجالس عروسی ضبط وسایل‌شان توسط پلیس است و تجربه شادی‌های مشترک با کسانی که اصلا نمی‌شناسیم‌شان.
اما سؤالی که همچنان پس از این گزارش مطرح است این خواهد بود که ما دقیقا از این هزینه‌کردها چه به‌دست خواهیم آورد؟ آیا فکر نوآورانه‌ای برای آن روز به‌خصوص‌مان داریم یا تابع جمعی هستیم که پیش از ما نیز این راه را آزموده‌اند؟ آیا این مجلس گرم‌کن‌ها آن شادی معهود را برایمان تدارک خواهند دید یا فقط هزینه‌ای اضافه بر همه هزینه‌های گزاف عروسی خواهند بود و در آخر ما با زندگی خود چند چندیم؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید