• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87746
+
-

50هزار واحد مسکونی موردنیاز اقشار کم‌درآمد ساخته می‌شود

مسکن محرومان

با امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام ره مقدمات ساخت و واگذاری مسکن ملی محرومان مهیا شد

مسکن
مسکن محرومان


در گرماگرم ثبت‌نام مسکن ملی، تفاهمنامه مشترکی برای واگذاری زمین به‌منظور ساخت 50هزار واحد مسکونی موردنیاز اقشار کم‌درآمد میان سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) به امضا رسید تا محرومان نیز سهمی از مسکن ملی پیدا کنند و راه برای خانه‌دار شدن آنها باز شود.
به گزارش همشهری، دولت تدبیر و امید در جدی‌ترین طرح مسکنی خود تلاش کرده با اجرای طرح اقدام ملی، حداقل 400هزار واحد مسکونی برای متقاضیان مناطق شهری بسازد و در این فرایند، اعطای تسهیلات بانکی و حذف قیمت زمین از بهای اولیه مسکن را به‌عنوان 2برگ برنده رو کرده است. یکی از ویژگی‌های بارز این طرح، تقاضامحور بودن آن است و بر همین اساس فقط کسانی که قادر به پرداخت تدریجی بهای مسکن موردتقاضا باشند می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند؛ اما حالا، براساس تفاهمنامه‌ای که میان سازمان ملی زمین و مسکن و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) درخصوص نحوه تخصیص و واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی گروه‌های کم‌درآمد امضا شده، عملاً محرومان و اقشار کم‌درآمدی که قادر به تأمین آورده موردنیاز برای خرید مسکن ملی نیستند نیز در جرگه مشمولان این طرح قرار می‌گیرند.

سازوکار ساخت مسکن ملی محرومان

طبق اعلام مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن، این تفاهمنامه برای تأمین زمین موردنیاز برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی منعقد شده و واگذاری این زمین‌ها برحسب مورد به‌صورت فروش اقساطی براساس قیمت کارشناسی روز یا به‌صورت اجاره ۹۹ ساله خواهد بود.
علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در مورد نحوه پرداخت بهای زمین در این تفاهمنامه گفته است: برای تسهیل امر ساخت‌وساز این واحدها، ۲سال اول پس از واگذاری واحد مسکونی، به‌عنوان دوره تنفس برای شروع پرداخت بهای زمین درنظر گرفته شده و از سال سوم، بهای زمین به‌صورت پلکانی ظرف مدت ۳سال پرداخت خواهد شد. در این شیوه پلکانی، مالک مسکن ملی محرومان در سال اول ۲۰درصد قیمت زمین در سال دوم ۳۵درصد و در سال سوم ۴۵درصد باقی‌مانده از بهای زمین را پرداخت می‌کند و هیچ‌گونه بهره یا سودی به ارزش کارشناسی شده زمین در زمان واگذاری افزوده نخواهد شد. به گفته مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن، واگذاری زمین برای ساخت این 50هزار واحد در استان‌ها و شهرهایی خواهد بود که فهرست آن از ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به سازمان اعلام شده باشد.

پیچ هزینه ساخت در دست ستاد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن می‌گوید: مشمولان واجد شرایط دریافت واحدهای مسکن ملی محرومان، افرادی هستند که فرم «ج» آنها سبز باشد؛ یعنی از 22بهمن 57تاکنون از امکانات دولتی اعم از زمین، یارانه تسهیلات و... برای خانه‌دارشدن استفاده نکرده و از اول سال 84نیز سابقه مالکیت شخصی برای آنها ثبت نشده باشد. این شرایط، دقیقاً همان شرایطی است که برای مسکن ملی طبقه متوسط نیز مدنظر قرار گرفته و به اصلاح، فقط خانه‌اولی‌ها را پوشش می‌دهد اما در مسکن محرومان امتیازی درنظر گرفته شده که راه را برای خانه‌دار‌شدن آنها باز می‌کند. به گزارش همشهری، در مسکن ملی، متقاضی باید توان مالی پرداخت 30درصد ارزش ساخت مسکن در همان ابتدا را داشته باشد و برای تسویه اقساط بعدی هزینه ساخت یا پرداخت اقساط تسهیلات اعطایی نیز متعهد شود، اما طبق گفته مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن، در مورد هزینه ساخت مسکن ملی محرومان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) براساس استراتژی اتخاذ شده برای محرومان تحت پوشش خود تصمیم‌گیری می‌کند.

مسکن محرومان احیا می‌شود؟

سال‌ها پیش، وقتی طرح جامع مسکن در دولت اصلاحات تدوین شد، کارشناسان این طرح پیشنهاد کردند دولت سالانه 50هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد و نیازمند بسازد و با سازوکار مناسب به آنها تحویل دهد. این پیشنهاد در دولت نهم با تغییراتی کلان به طرح مسکن مهر تبدیل شد و دولت تصمیم گرفت 5میلیون واحد مسکن مهر را از طریق تولید یا پرداخت تسهیلات ارزان و با روش‌های پرداخت مناسب با کم‌درآمدها بسازد. اجرای همین پیشنهاد طرح جامع مسکن، در دولت یازدهم نیز در قالب ساخت مسکن اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که البته به‌واسطه تنگنای منابع مالی دولت هیچ‌گاه مجوز اجرا پیدا نکرده است. حالا به‌نظر می‌رسد خواسته یا ناخواسته با ورود نهادهای حمایتی به ساخت مسکن محرومان، این پیشنهاد طرح جامع مسکن به‌صورت اصولی عملیاتی شود. در این میان مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن می‌گویند برای ساخت مسکن محرومان تحت پوشش کمیته امداد نیز رایزنی‌هایی میان این سازمان و کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شده که درصورت حصول نتیجه می‌تواند به تخصیص زمین برای این افراد منتهی شود. همچنین اظهارات اخیر محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان نیز نشانه‌هایی از توجه دولت به مسکن محرومان در خود دارد. نوبخت در حاشیه حضور در استان کردستان، اعلام کرد: دولت در کنار اجرای طرح‌های عمرانی و صنعتی، برنامه ویژه‌ای دارد تا محرومان از سرریز توسعه بهره‌مند شوند و گام نخست آن تأمین سرپناه برای محرومان و بهره‌برداری از آن در مدت یک سال است.


دولت تدبیر و امید در جدی‌ترین طرح مسکنی خود تلاش کرده تا با اجرای طرح اقدام ملی، حداقل 400هزار واحد مسکونی برای متقاضیان مناطق شهری بسازد و در این فرایند، اعطای تسهیلات بانکی و حذف قیمت زمین از بهای اولیه مسکن را به‌عنوان 2برگ برنده رو کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید