• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87556
+
-

آینده کشور در دستان شهرداران مدرسه

440شهردار مدرسه در سراسر پایتخت انتخاب شدند

آینده کشور در دستان شهرداران مدرسه

مجید جباری _‌ خبر‌نگار

«اگر می خواهیم مدیران بااعتماد به نفسی را در سال‌های بعد داشته باشیم و دانش آموزان امروز، عرصه مدیریت آینده کشور را به دست بگیرند، ابتدا باید زمینه‌های کشف و رشد استعدادهای آنان را فراهم کنیم؛این موضوع، یکی از دلایل برگزاری انتخابات شهردارمدرسه است.» این را  شهردار تهران در آیین بیست و یکمین دوره انتخابات شهرداران مدارس تهران اعلام کرد؛ پیروز حناچی دیروز به منطقه‌ای رفته بود که خودش سال‌ها به عنوان دانش آموز در آنجا تحصیل می‌کرد.

شهردار تهران همچنین به رقابت 4هزار و 363دانش‌آموز در 440مدرسه در قالب انتخابات شهردار مدرسه اشاره کرد و گفت:«اگر می‌خواهیم فرزندانمان در عرصه‌های مدیریتی خوش بدرخشند باید پله پله آنها را رشد دهیم، اما یکی از مشکلات آموزش و پرورش این است که تلاش می‌کند همه افراد را یکسان و یک‌جور تربیت کند؛ این در حالی است که هر یک از افراد خصیصه‌هایی دارند که باید کشف و پرورش داده شود.»
حناچی خطاب به دانش‌آموزان به دوران تحصیل خود اشاره کرد و افزود: « وقتی همسن و سال شما در دبیرستان بودم، همه کارهای جاری مدرسه، از برنامه‌ریزی برای سفر تا مابقی کارها را ما دانش‌آموزان انجام می‌دادیم و معلم‌ها در بخش آخر همراه ما می‌شدند. البته شاید فضا در آن زمان با توجه به شرایط پس از پیروزی انقلاب فراهم‌تر بود. به‌هر‌حال، تک‌تک شما دانش‌آموزان امیدهای آینده مدیریت کشور هستید. کشور ما سابقه فرهنگی طولانی در دوره پیش از اسلام و پس از اسلام دارد و یکی از تأثیرگذارترین کشورها در شکل‌گیری تمدن اسلامی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل بخش عمده‌ای از سند راهنما و نقشه راهنمای تمدن در ادبیات و فرهنگ ما به چشم می‌خورد.»

او با بیان اینکه این کشور قبل از ما بوده و بعد از ما هم خواهد بود، به وظایف شهروندی و کارهایی که باید هر یک از شهروندان به‌عنوان دِین خود برای کشور انجام دهند، اشاره و اظهارکرد:«برای این منظور باید عرصه برای تجربه و رقابت همیشه باز بماند. انتخابات شهردار مدرسه یکی از این تجربه‌هاست و فضایی را فراهم می‌کند تا در قالب تجربه کار جمعی و هدفی مشخص و البته پشتوانه همکلاسی‌ها، فضای مدارا و پذیرش در مدارس شکل بگیرد.»
شهردار تهران در پایان سخنانش گفت: «به هرحال امیدوارم تجربه برگزاری این دوره از انتخابات شهردار مدرسه نسبت به تجربه‌های قبل مفیدتر و ارزنده‌تر باشد و با شتاب بیشتر، فضایی برای فرزندان‌مان فراهم شود تا تجربه مدیریتی بیشتری به‌دست آورند و خود را برای پذیرش مسئولیت‌های وسیع‌تر آماده کنند.

 شهرداران مدرسه؛ مدیران مسئولیت‌پذیر آینده 
معاون فرهنگی امور مناطق شهرداری تهران هم در این مراسم بر نقش مؤثر این طرح در زمینه ارتباط بین مدیران شهری و شهروندان و فرهنگسازی تأکید کرد و گفت:«شهرداری تهران در 22منطقه و 122ناحیه تلاش می‌کند خدمات را به بهترین نحو به مردم ارائه دهد و این مسئله نیاز به همکاری دوجانبه میان مدیران و شهروندان دارد.»
شاپور رستمی اضافه کرد:« قبل از طرح شورایاری‌ها در محلات، آخرین لایه مدیریت شهری، شهردار ناحیه بود و بحث شورایاری توانست به تعامل بیشتر شهروندان و مدیران کمک کند و شهرداران مدارس نیز از این حیث می‌توانند مؤثر واقع شوند. شهردار مدرسه که انتخابات آن از سال 69آغاز شده و حالا شاهد بیست و یکمین دوره آن هستیم می‌تواند به اداره بهتر شهر کمک کند.»
او بیان کرد:« مدیریت شهری به بهترین نحو انجام نمی‌شود؛ مگر با برنامه‌ریزی به‌صورت بنیادی و آموزش؛ آموزش در سنین نوجوانی و کودکی باید پایه‌ریزی و در سنین جوانی تحکیم شود.»

معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه جامعه دارای نهادهای پیوسته به یکدیگر است، گفت:«مدرسه را می‌توان یک شهر در ابعاد کوچک تصور کرد و شهرداران مدارس به‌عنوان مسئول در آن می‌توانند در آینده به مدیران مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند. طرح شهرداران مدارس می‌تواند در حوزه فرهنگسازی و تربیت نسلی که به فرهنگ شهروندی و محیط‌زیست بها می‌دهد بسیار مؤثر باشد. همچنین چالش‌های زیست‌محیطی هزینه‌های زیاد و تبعاتی مانند آلودگی هوا دارد و آموزش در این حوزه یکی از موضوعاتی است که شهرداران مدارس می‌توانند در این زمینه مؤثر واقع شده و کمک شایانی به مدیران شهری کنند.»
رستمی افزود:« شهرداران منتخب در بعد افزایش کیفیت محیط مدرسه و انضباط و تعامل در مدرسه نیز می‌توانند مؤثر واقع شوند و بهترین سن برای فرهنگسازی کودکی و نوجوانی است و هر قدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، باز هم کم است. امیدواریم با این حلقه‌های ارتباطی و با ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان بتوانیم در حل مسائل شهری و مدیریت بحران فعال شویم و دست به‌دست هم دهیم تا شهری آباد و زیبا داشته باشیم.»

انتخاب 440 شهردار مدرسه 

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از اتمام انتخابات «شهردار مدرسه» خبر داد و گفت:« در جریان انتخابات دیروز دوشنبه، 440شهردار مدرسه پس از پایان رأی‌گیری و شمارش آرا، انتخاب شدند که به‌زودی کار خود را در مدارس آغاز می‌کنند.» مجتبی دانشور اضافه کرد:«بیست و یکمین دوره انتخابات شهردار مدرسه در 440مدرسه و با حضور 4هزار و 364کاندیدا از ساعت 8تا 12به خوبی برگزار شد. ضمن اینکه حضور آقای حناچی شهردار، خانم امانی  عضو شورای شهر تهران و جمعی از مسئولان و مدیران آموزش و پرورش در مدرسه شاهد هاجر واقع در منطقه 10پایتخت برای رأی‌گیری دانش‌آموزان، روحیه مضاعفی برای دانش‌آموزان بود.» 

   شهردار مدرسه؛ کلید پیشرفت جامعه

پیش از سخنان شهردار تهران، شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران پشت تریبون قرار گرفت و بر ضرورت مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی کشور تأکید کرد و گفت:« در کشور ما مشارکت زنان در بسیاری از امور در حال افزایش است. حتی در تفسیر قانون اساسی منعی برای ریاست‌جمهوری زنان وجود ندارد؛ البته فرش‌قرمزی هم زیر پای زنان پهن نمی‌کنند.»
امانی با بیان اینکه شهردار مدرسه شدن کلیدی برای پیشرفت و توسعه در جامعه است، اضافه کرد:« بسیاری از کشورهایی که مسیر توسعه را طی کرده‌اند، چنین تجربه‌هایی و همچنین آموزش زنان و دختران را پیش از هر چیزی مورد توجه قرار داده‌اند. ما هم باید برای رسیدن به توسعه پایدار، شانه به شانه هم پیش برویم.»
این عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنانش اظهار کرد:« هویت نسل جوان در دنیای امروز مورد بحث است. همچنین یکی از مواردی که اهمیت دارد به کارگیری رقبا و مشارکت دادن آنها در کارهاست. اینکه هریک از شما که به‌عنوان شهردار مدرسه انتخاب شدید پس از انتخاب، معاونان خود را از میان رقبا برگزینید، بسیار مهم است. ما در دبیرستان شهدای هاجر هستیم و از زیر تابلویی عبور می‌کنیم که عنوان شهید را دارد؛ بنابراین باید همواره از خون شهیدان پاسداری کنیم.» 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید