• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87511
+
-

رکورددار بلندترین صدا در دنیا

بلندترین صدای جهان مربوط به موجودی غول‌پیکر و ترسناک نیست. یک پرنده ۳۰سانتی‌متری در جنگل‌های آمازون رکورددار جهانی در این رابطه است!

  از گذشته‌های دور، صداهای مختلفی که از دل طبیعت به گوش انسان می‌رسید، ذهن انسان را به‌خود مشغول می‌کرد. این صداها گاهی بلند، گاهی کوتاه، گاهی وحشتناک و گاهی عجیب و اسرارآمیز بود. گاهی انسان منشأ این صداها را پیدا می‌کرد و گاهی از یافتن منشأ آن ناامید می‌شد و آن را به نیروها و موجودات ماورایی نسبت می‌داد.
اگر روزی روزگاری، گذرتان به جنگل‌های آمازون افتاد هوشیار باشید چون ممکن است صدای گوشخراشی ناگهان شما را در جای خود میخکوب کند و به شکلی کاملا غیرارادی دست‌هایتان را روی گوشتان بگذارید. اما این صدا مربوط به یک حیوان درنده یا عظیم‌الجثه نیست. صدایی که می‌شنوید مربوط به یک پرنده 30سانتی‌متری به اسم «زنگوله سفید» است، هرچند نامش با صدایی که بیشتر شبیه شیپور است تا زنگوله، تناسبی ندارد.

صدایی در حد دریل بادی
این پرنده رکورد بلندترین صدا را به نام خودش ثبت کرده است، به‌طوری که صدای این پرنده هم‌حجم صدای یک دریل بادی است. این پرنده که در کوه‌های شمال شرقی آمازون زندگی می‌کند، رکورد 125دسی‌بل را برای صدایش ثبت کرده است. این صدا 3برابر بلندتر از صدای پرنده‌ای به نام «مرغ جارزن» است که پیش از این رکورددار بلندترین صدا بود. ماریو کان هافت- پرنده‌شناس انستیتو ملی تحقیقات آمازون- گونه نر زنگوله سفید را در سال 2017به دام انداخت. کان هافت با کمک یک رفتارشناس حیوانات به نام جف پودوس شروع به مطالعه زنگوله سفید کرد. آنها بر این گمان بودند که ممکن است بدن ماهیچه‌ای پرنده بتواند راز آواز گوشخراش او را آشکار کند. به گزارش دیلی‌میل، کان هافت و پودوس به محل زندگی این پرنده در منطقه «رورایما» در آمازون رفتند و خود را به 40متری او رساندند. آنها با خود یک میکروفن کنترل از راه دور و یک ضبط‌صوت قوی برده بودند. این دو نفر برای اینکه بتوانند صدای زنگوله‌های سفید را به‌طور دقیق اندازه بگیرند، باید صدای آنها را از روبه‌رو و بدون هیچ مانعی ضبط می‌کردند.

چشم در چشم
پرنده ماده روی یک شاخه و حدود یک‌متری پرنده نر فرود آمد و پرنده نر بلافاصله شروع به آوازخواندن با صدایی بسیار بلند کرد. کان هافت می‌گوید که پرنده نر رو در رو با همسر احتمالی‌اش نخستین نت‌های موسیقی را از حنجره خارج کرد. سپس در کسری از ثانیه، به دور خود چرخید و نت دوم را درست درصورت او فریاد زد.
این پرنده‌شناس می‌گوید: پرنده ماده می‌داند که پرنده نر می‌آید زیرا درست پیش از نت دوم، پرنده ماده چند متر به عقب می‌رود. پرنده نر دارای یک تاج سیاه بلند است که از بالای سرش آویزان است و هنگامی که سر خود را به اطراف می‌چرخاند، این تاج در اطراف سرش به‌طور دورانی می‌چرخد.

 معمای صدای 125دسی‌بلی
آواز پرنده در حد 125دسی‌بل ضبط شد که سؤالات بسیاری برای این دو نفر ایجاد کرد. به‌عنوان مثال پودوس می‌گوید: چطور آنها می‌توانند این صدا را تولید کنند و در عین حال شنوایی خود را از دست ندهند؟
او اضافه می‌کند: موضوع غیرمعمول، فقط حجم صدای این پرنده نیست بلکه دلیل خواندن آن است. این آواز در واقع، توسط پرنده نر با صدای بلند و در فاصله بسیار نزدیک به پرنده ماده خوانده می‌شود. ما قصد داریم علت کم‌بودن این فاصله را بفهمیم.
بیشتر حیوانات ازجمله میمون‌ها، برای ارتباط در مسافت‌های طولانی، صداهای بلندی را منتشر می‌کنند. شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهد که پرندگان نیز هنگام اظهار عشق به پرنده ماده، آوازهای آرام‌تری می‌خوانند تا نظر آنها را به‌خود جلب کنند.
برای بلندبودن صدای این پرندگان، چند دلیل وجود دارد. نت آواز پرنده بسیار ساده است و فقط یک فرکانس دارد؛ در نتیجه افزایش حجم صدا به سادگی صورت می‌گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گونه برخلاف پرندگان دیگر، ویژگی‌های مهمی دارد، ازجمله اینکه عضلات معده او هنگام تولید صدا ضخیم‌تر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید