• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 آبان 1398
کد مطلب : 87487
+
-

شایعه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین

شایعه افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین

بنزین سهمیه‌بندی می‌شود، هر لیتر 1500تومان و بنزین آزاد هم 2500تومان. این روایتی است که البته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی محتوای آن را با قاطعیت تکذیب می‌کند، اما هم در شبکه‌های اجتماعی و هم در لابه‌لای اظهارنظرهای برخی نمایندگان مطلع مجلس، نشانه‌های تأیید ماجرا به چشم می‌خورد، البته زمان آغاز سهمیه‌بندی هنوز مشخص نیست شاید اول آذر شاید آخر پاییز. گفته می‌شود منابع حاصل از این افزایش قیمت صرف حمایت از 18میلیون خانوار کمتر برخوردار خواهد شد.
به گزارش همشهری، شایعه افزایش قیمت بنزین چندماه پیش هم داغ شد، تا اینکه جایگاه‌های سوخت بر اثر ازدحام خودروها برای پرکردن باک با بنزین 1000تومانی با ترافیک سنگین مواجه شدند، در نتیجه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با تکذیب شایعه به فروکش کردن بحران کمک کرد اما صف‌های تقاضا تا چند روز پس از آن در پمپ‌بنزین‌ها مشاهده می‌شد. حالا به‌نظر می‌رسد موضوع جدی‌تر شده هرچند هنوز زمان آن مشخص نیست. دیروز همزمان با طرح شایعه افزایش قیمت بنزین در هفته‌های آینده، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس با اعلام اینکه دولت به‌دنبال کسب اجازه افزایش قیمت بنزین از شورای هماهنگی سران قواست، اعلام کرد: دولت می‌خواهد بنزین سهمیه‌ای را با قیمت 600تومان عرضه و قیمت بنزین آزاد را بین 1500تا 2000تومان تعیین کند.

همزمان کورش کرم‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: افزایش قیمت حامل‌های انرژی ازجمله بنزین غیرقانونی نیست، اما باافزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفم. کرم‌پور توضیح داد: دولت می‌تواند پیشنهاد افزایش قیمت بنزین را در بودجه مطرح کند. این پیشنهاد درصورت تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل خواهد شد. به‌نظر می‌رسد درصورتی که مجلس با نظر کورش کرم‌پور هم‌نظر باشد افزایش قیمت و سهمیه‌بندی دست‌کم چند ‌ماه، یعنی تا بهار آینده به تعویق خواهد افتاد.
کورش کرم‌پور با اشاره به رشد قیمت حامل‌های انرژی، افزود: چنانچه برنامه‌ای وجود داشته باشد که در آن افزایش قیمت حامل‌ها و تورم را خنثی کند، مشکلی نیست اما در گذشته هیچ‌گاه این برنامه وجود نداشت. به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، ‌افزایش قیمت بنزین یا سایر حامل‌های انرژی، باید با مابه‌التفاوت قیمت در تولید و اشتغال سرمایه‌گذاری شود، زیرا برنامه عملی برای اشتغال و تولید موجب رفع مشکلات خواهد شد.

واکنش شرکت ملی پخش

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در نخستین واکنش به شایعه سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اعلام کرد: هنوز تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و حتی دولت تصمیم نهایی در این‌باره را اتخاذ نکرده است. فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید: تاکنون مصوبه‌ای در این‌باره ابلاغ نشده است و اطلاعی نیز از برنامه دولت و مجلس در این‌باره نداریم. به گفته او، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مجری اجرای این طرح است و اگر برنامه‌ای از سمت دولت و مجلس مصوب و به ما ابلاغ شود، اجرایی خواهد شد اما تاکنون مصوبه‌ای ابلاغ نشده است.
چندی پیش هم علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هنوز هیچ سناریویی برای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین تعیین نشده، گفته بود: چند سناریوی مختلف در این زمینه در دولت مطرح است که سعی کردیم نظر اقتصاددان‌ها، کارشناسان و جامعه‌شناسان را هم بگیریم.به گفته او، دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی و اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های اقتصادی اعلام شده است. چند سناریو برای اصلاح قیمت مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

نوبت اصلاح قیمت‌هاست

سید عماد حسینی، کارشناس اقتصاد انرژی و معاون پیشین وزیر نفت در گفت‌وگو با همشهری معتقد است باید به‌تدریج قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین و گازوییل اصلاح شود. او دلیل احتمالی تصمیم دولت برای اصلاح قیمت بنزین و بازگشت به نظام سهمیه‌بندی را ناشی از شرایط سیاسی و نگاه سیاستگذاران به دوران‌ گذار می‌داند و با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس، می‌گوید: تصمیم‌گیری برای اصلاح نظام یارانه‌های انرژی به توافق و اجماع در سطوح بالای حاکمیتی نیاز دارد. ماجرای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چندی قبل هم دوباره قوت گرفت تا اینکه علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی مجلس اعلام کرد؛ دولت برای اصلاح قیمت‌ها بهتر است لایحه جداگانه به مجلس بفرستد. حالا 2احتمال جدی وجود دارد؛ نخست اصلاح تدریجی قیمت بنزین در گام اول و سپس گازوییل در گام دوم با توافق مجلس در هفته‌های آینده و دوم تصمیم‌گیری نهایی در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده. باید منتظر ماند و دید تکلیف قیمت بنزین قبل از ارسال لایحه بودجه 99به مجلس روشن می‌شود یا بعد از آن؟

این خبر را به اشتراک بگذارید