• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87365
+
-

داخلی‌سازی‌ قطعات خودرو

سیستم سوخت‌رسانی 3خودرو تولید مشترک پژو 301، پژو 2008 و سیتروئن سی‌3، به‌طور کامل داخلی‌سازی‌ و تامین شده است.
به گزارش همشهری، مدیرعامل یک هلدینگ قطعه‌سازی در پاسخ به خبرنگار ما در مورد سرنوشت داخلی‌سازی‌ برخی قطعات خودروهای تولید مشترک پسابرجامی با بیان این مطلب اعلام کرد: سرمایه‌گذاری برای انتقال فناوری ساخت انواع قطعات سیستم سوخت‌رسانی 3خودرو پژو‌301، پژو‌2008 و سیتروئن سی‌3 قبل از تحریم‌های اقتصادی جدید صورت گرفته و این قطعات در 3خودرو مذکور مشترک است. آرمان موسوی با اشاره به اینکه با وجود متفاوت‌بودن سیستم پمپ سوخت خودروها‌، این قطعه نیز کاملا داخلی‌سازی‌ شده است، افزود: داخلی‌سازی‌ کامل سیستم سوخت‌رسانی پژو‌2008 همزمان با رسیدن تیراژ مونتاژ داخلی آن به 7هزار دستگاه آغاز شد و بعد از تحریم‌ها، ایران خودرو 10هزار تعهد تحویل خودرو مذکور را با سیستم سوخت‌رسانی کاملا داخلی‌سازی‌ شده به مشتریان عرضه کرد. او افزود: براساس قرارداد اورند پیشرو با‌ ایران‌خودرو، ساخت داخل سیستم کامل سوخت‌رسانی پژو‌301 انجام شده و هنوز گزارشی از وجود اشکال در سیستم سوخت‌رسانی داخلی‌سازی‌‌شده این خودرو به ما منعکس نشده است. 

موسوی با بیان اینکه طبق برنامه مقرر است، ‌پژو‌301 تا پایان امسال با تکمیل نمونه‌سازی‌ به تولید انبوه برسد، گفت: حجم قطعات سیستم سوخت مورد نیاز تولید پژو‌301 داخلی به‌مراتب بیش از تولید مشترک پژو‌2008 خواهد بود. نکته قابل توجه آن است که بسیاری از این پروژ‌ه‌های تامین مواداولیه ساخت قطعات خودروهای جدید پیش از تحریم‌ها و با دلار 4200تومانی کلید خورده اما اکنون تامین این مواد با دلار 10هزار تومانی و رشد نه‌چندان قیمت قطعات، قطعه‌سازان را با مشکل مواجه کرده است. او همچنین از ساخت داخل قطعات سوخت‌رسانی خودروهای کوئیک جدید تا سال آینده خبر داد و تأکید کرد: در خودرو تیبا نیز که پیش از این با باک فلزی تولید و به بازار عرضه می‌شد، از یک سال پیش باک‌های پلیمری جایگزین آن شد که این با کاهش 1.5درصدی وزن این خودرو، پیامدهای مثبتی در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا‌ به‌دنبال داشته است.

مطالبات معوق 350میلیارد تومانی 
مدیرعامل هلدینگ از مطالبات معوق 300میلیارد تومانی رایزکو از ایران‌خودرو و مبالغ زیادی چک پاس‌نشده این شرکت خبر داد و اعلام کرد: وضعیت تامین مالی قطعه‌سازان بسیار مشکل شده و در حالی با سیلی صورتمان را سرخ نگه‌داشته‌ایم که با برخی بی‌مهری‌ها مواجه هستیم. موسوی مجموع مطالبات معوق این هلدینگ از خودروسازان را حدود 350میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این تنگناها و کاهش تقاضا برای قطعات به‌روز تولید داخل در حالی است که بعد از تحریم‌ها، امکان صادرات قطعات با‌کیفیت داخلی‌سازی‌‌شده نیز کمتر شده اما در حال مذاکره برای انجام این کار هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید