• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87107
+
-

لشکر نامزدهای بدون شانس

شهردار سابق میلیاردر نیویورک با ناامیدی از نامزدهای دمکرات ، وارد عرصه رقابت ریاست‌جمهوری با ترامپ می‌شود

آمریکا
لشکر نامزدهای بدون شانس


ناتوانی نامزدهای حزب دمکرات آمریکا برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا، پای مایکل بلومبرگ، تاجر سرشناس آمریکایی را هم به آشفته‌‌بازار انتخاباتی دمکرات‌ها کشانده است. بلومبرگ، همچون ترامپ، بسیار ثروتمند و نیویورکی است اما بعید به‌نظر می‌رسد که حضور او هم بتواند شانس دمکرات‌ها را برای پیروزی بالا ببرد.
به‌گزارش بی‌بی‌سی، شهردار سابق نیویورک، به‌شدت نگران این است که نامزدهای فعلی دمکرات‌ها نتوانند ترامپ را شکست دهند و به همین‌خاطر به‌صورت جدی درنظر دارد نامزد انتخابات شود. تا‌کنون، 17نفر در حزب دمکرات، خود را برای انتخابات بعدی آمریکا نامزد کرده‌اند. جو بایدن معاون باراک اوباما در دولت پیشین آمریکا، الیزابت وارن سناتور ماساچوست و برنی سندرز سناتور ورمونت پیشتازان رقابت درون‌حزبی دمکرات‌ها هستند. براساس برخی نظرسنجی‌هایی که اخیرا صورت گرفته، مشخص شده است که درنظر مردم، خانم وارن و سندرز که متعلق به طیف چپ دمکرات‌ها هستند، درصورت انتخاب به‌عنوان نامزد نهایی دمکرات‌ها، شانسی برای پیروزی در برابر ترامپ ندارند. جو بایدن هم با وجود پیشتازی درنظرسنجی‌ها، درنظر بسیاری هم‌وزن ترامپ نیست و توانایی‌های لازم برای به زیر کشاندن او را ندارد. مشاور بلومبرگ در بیانیه‌ای درباره نامزدی او گفته است: «ما باید کارمان را تمام کنیم و مطمئن شویم که ترامپ شکست می‌خورد. اما مایک به‌شدت نگران این است که در میان نامزدهای فعلی، هیچ‌کس در موقعیتی نیست که چنین کاری را انجام دهد. با توجه به توانایی‌های رهبری و سوابقی که مایک دارد، او می‌تواند به جنگ ترامپ برود و او را شکست دهد.»
نامزد نهایی دمکرات‌ها برای شرکت در انتخابات سوم نوامبر2020، ابتدای تابستان آینده بعد از چند سری مبارزه انتخاباتی درون‌حزبی در سراسر آمریکا، انتخاب می‌شود.
بلومبرگ در حالی قصد شرکت در انتخابات دارد که بهار امسال گفته بود که در این انتخابات شرکت نمی‌کند. سی‌ان‌ان گزارش داده است که بلومبرگ بعد از آن نظرش را تغییر داده که ستاد انتخاباتی جو بایدن نتوانسته انتظارات را برآورده کند و در مقابل، سناتور وارن به‌عنوان یکی از نامزدهای موفق اوج گرفته است. یک استراتژیست دمکرات که با بلومبرگ همکاری کرده به سی‌ان‌ان گفته است: «او قطعا با بسیاری از چیزهایی که وارن می‌گوید موافق نیست. اما در عین حال فکر می‌کند که وارن باهوش است و سیاست‌هایش را بعد از تفکر عمیق انتخاب کرده است.»
ترامپ، تا بعد از ظهر دیروز واکنشی به این تصمیم بلومبرگ از خود نشان نداد اما سی‌ان‌ان به نقل از یکی از نزدیکان او نوشته است که نامزدی بلومبرگ، می‌تواند چالش بزرگی برای تیم انتخاباتی ترامپ باشد چون او هم همچون ترامپ یک کارآفرین بسیار ثروتمند نیویورکی است. در واقع، بلومبرگ 17برابر ترامپ ثروت دارد و این یعنی او هیچ مشکلی برای تامین مالی کارزار انتخاباتی خود نخواهد داشت.
حضور او در رقابت دمکرات‌ها، با مقاومت زیادی از سوی هم‌حزبی‌هایش هم مواجه خواهد شد؛ سندرز و وارن، به‌شدت به ثروتمندانی مانند بلومبرگ و ترامپ حمله می‌کنند و معتقدند، قوانین باید به ضرر آنها و به نفع عامه مردم تغییر کند. علاوه بر این، ‌بلومبرگ پیش از این از نظر سیاسی مستقل و حتی عضو حزب جمهوریخواه بوده و اخیرا به دمکرات‌ها پیوسته است. این مسئله هم می‌تواند روی محبوبیت او تأثیر بگذارد.

شهردار سابق، ‌ثروتمند سرشناس
مایکل بلومبرگ، با 52میلیارد دلار دارایی، یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا و دنیاست. در مقایسه با او، ترامپ تنها 3.1میلیارد دلار ثروت دارد. او در سال 2001در انتخابات شهرداری نیویورک به موفقیت رسید و 3 دوره در این سمت ابقا شد.
در حزب دمکرات، او متعلق به طیف میانه‌روهاست و حساسیت زیادی به محیط‌زیست و محدودیت مالکیت اسلحه در آمریکا از خود نشان داده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید